Een goede stuurhouding kent de volgende uitgangspunten: Hou het stuur niet te krampachtig met beide handen vast. Neem met je handen een stand van ongeveer 'kwart voor drie' aan. Je armen zijn licht gebogen tijdens het sturen.
Stuurbehandeling We onderscheiden de doorgeef- en de overpakmethode. De doorgeef- methode verdient de voorkeur. De overpakmethode kan echter goed worden gebruikt bij snel sturen met lage snelheden. Bij het terugsturen het stuurwiel met beide handen begeleiden tot de wielen weer in de rechtuit stand staan.
Autorijden is erg intensief voor je enkels, armen, nek en schouders. De eerste paar lessen zal je dan ook veel spierpijn hebben. Dit is volkomen normaal. Maar als je halverwege de rijles je enkels bijna niet meer kan bewegen, dan zit je niet lekker achter het stuur en gaat dit invloed hebben op de rest van de les.
Een tip om een goede afstand van het stuur te bepalen: je polsen moeten de bovenkant van het stuur kunnen raken met je rug tegen de zetel en je armen in een rechte lijn van schouder tot pols. Je vingers moeten gemakkelijk aan de hendels kunnen voor de ruitenwissers, knipperlichten en grootlichten.
De ideale zithoek tussen je bovenbenen en de romp is namelijk 90 graden. Stel het stuurwiel zo af dat je met je polsen op de bovenrand van het stuur kunt leunen. Als je het stuur vasthoudt, dan mogen je ellebogen niet volledig gestrekt zijn.
Simpel: in de wet staat dat 'vasthouden van je telefoon' verboden is. Ook als je niet belt. Ook als je hem met twee vingers vasthoudt, je toch twee handen op het stuur hebt en je keurig aan elke verkeersregel houdt, kan je dus een vette boete krijgen.
Welke vragen kunnen er worden gesteld? Waar zit de tank voor de koelvloeistof en hoe vul ik deze bij? Waar vind ik de olie en hoe weet ik wanneer ik genoeg olie heb bijgevuld? Waar zit de tank voor de ruitensproeier vloeistof en hoe vul ik deze bij?
Controleer of je zonder gevaar naar het portier van de auto kunt lopen en controleer alvast of je zo direct het portier kunt openen. Portier openen. Met linkerhand, niet verder dan noodzakelijk is. Hoe korter het instappen duurt, hoe minder kans je hebt om het overige verkeer in gevaar te brengen of te hinderen.
Laat de koppeling opkomen tot dat je voelt dat de auto wil gaan rijden ( aangrijpingspunt ) geef dan een beetje gas en laat de koppeling rustig verder opkomen en geef steeds een beetje meer gas. als de auto rijdt laat je de koppeling geheel los. Laat je de koppeling te snel los dan slaat de auto af.
Voor een goede zithouding staan je voeten volledig op de grond en zijn je knieën lager dan je heupen. Laat wat ruimte tussen het zitgedeelte van je stoel en je knie. Een eenvoudig trucje om dat te controleren? Als je vuist tussen je stoel en je knieholte past, heb je voldoende ruimte.
Het goed afstellen van een hoofdsteun is heel eenvoudig. De bovenkant van de hoofdsteun moet zich op dezelfde hoogte bevinden als de bovenkant van je hoofd. Een lagere steun houdt je nek vast, maar niet je hoofd. Te hoog is het tegenovergestelde.
Wanneer je merkt dat je polsen naar buiten knikken kun je een smaller stuur kopen. Hierdoor positioneer je je armen recht ten opzichte van de beugel/remgrepen, waardoor de druk op je handen afneemt.
Hoeveel rijlessen kan ik per week volgen? In principe net zo vaak als je wilt. De meeste mensen doen 1 keer in de week, maar hoe eerder je je rijbewijs wilt hebben ja hoe meer je in een week zal moeten lessen. Als je 'm dus heel snel wilt hebben kan je dus ook meerdere keren, 3 of 4 keer in de week lessen.
Ga een keertje naar een verlaten plek/parkeerplaats waar je niemand tot last bent. En dan laat je heel erg langzaam de koppeling opkomen. Als de auto begint te bibberen hou je de koppeling vast, dus even niet verder laten opkomen. Als de auto dan niet meer bibbert kun je de koppeling langzaam los laten.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Van 5e naar 2e is quasi onmogelijk om foutloos te schakelen, behalve als je hard remt en stevig tussengas geeft.