Sluit het slangetje aan op de ontluchtnippel van een van de remcilinders. Pomp dan een paar keer met het rempedaal. Hou dan de rem ingedrukt. Open dan de ontluchtingsnippel en sluit hem meteen weer.
In een auto remsysteem zit normaal alleen remvloeistof, als je op de rem trapt wordt de druk in de leidingen verhoogt. Dit zorgt er voor dat de remblokken tegen de remschijven gedrukt worden, en je afremt. Ontluchten is dus eigenlijk niets meer dan het er uit persen van lucht uit het hydraulische circuit.
De gemiddelde waargenomen prijs voor de interventie VERVANGEN EN ONTLUCHTEN REMVLOEISTOF bedraagt € 30. Dit is een vast tarief, dus de prijzen zijn voor alle voertuigen hetzelfde. Ter indicatie: de geschatte tijd die nodig is om een spoeling uit te voeren, is ongeveer 1 uur.
Als er lucht in je leidingen zit dan krijg je geen pedaaldruk. Kan ook gewoon zijn dat de remklauwen te heet worden. Dan gaat je vloeistof koken en dan krijg je er ook lucht in.
Sluit de slang van de pomp aan op de onderhavige ontluchtingsnippel van de remcilinder (remklauw). De door de pomp aangezogen vloeistof wordt in een speciaal reservoir opgevangen en de lucht wordt eruit geschift. Ontluchten door de druk in het expansiereservoir op te voeren.
De hoofdremcilinder markeert het startpunt van het hydraulische deel van schijfremmen. Zijn taak is het opbouwen van de benodigde remdruk, die uiteindelijk de remzuigers beweegt. De remzuigers drukken de remblokken tegen de remschijf zodat kinetische energie wordt omgezet in warmte en de auto vertraagt.
Wanneer moet ik mijn remmen ontluchten? Zolang er geen lekkage is komt er geen lucht in het remsysteem. Als er een lekkage optreed zal het reservoir langzaam leeg lopen en komt er lucht in het systeem. In dat geval heeft alleen remolie bijvullen geen resultaat, het systeem zal ontlucht moeten worden.
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.
Start de auto en laat hem stationair lopen, zet je kachel aan in de hoogste stand. De motor zal nu langzaam warm worden en de thermostaat zal gaan openen. Als het goed is, zal de lucht samen met de koelvloeistof nu door het koelsysteem worden gepompt en zal de lucht kunnen ontsnappen via de dop of het ventiel.
Hoe vaak je je remmen moet ontluchten? Het is sowieso aan te raden om minimaal 1 tot 2 x per jaar de remmen van je mountainbike preventief te ontluchten. Na verloop van tijd is de remolie namelijk niet meer helder doordat er wat stof in komt.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
Wat kan ik zelf? Als het remvloeistofreservoir niet meer helemaal vol is, kunt je tussentijds remvloeistof bijvullen. Let wel op dat je de juiste remvloeistof gebruikt.
voor een gemiddelde auto is dat (met bekrachtiging) maximaal 120-160bar. Omdat een motor een onbekrachtigd remsysteem heeft zal deze druk lager liggen.
Met behulp van de ontluchtingsnippel bij de remklauw ben je in staat om lucht uit de remleidingen te verwijderen, bijvoorbeeld als de remleidingen los zijn geweest van de remklauwen. Lucht in het remsysteem zorgt voor een sponzig remgevoel. In tegenstelling tot olie kan lucht immers wél samengedrukt worden.
Om de remvloeistof te vervangen, heeft u geen specifiek gereedschap nodig. Houd wel een container bij de hand waarin u de oude vloeistof kunt opvangen. Verder heeft u een sleutel en een krik nodig. Om de remvloeistof te vervangen, reinigt u eerst de omgeving van de vulopening van het reservoir voordat u het opent.
Als je geen ABS hebt in je auto dan glijd je wanner je vol in de remmen gaat gewoon recht door. Het is dan zaak dat je de rem kort los laat zodat de auto weer grip krijgt met het wegdek. Daarna kun je weer remmen. Dit heet pompend remmen.
De in het koelsysteem achtergebleven lucht vermindert de circulatie van de koelvloeistof aanzienlijk en kan tot oververhitting van de motor leiden en dure schade veroorzaken.
Na vervanging worden remblokken en -schijven op de weg getest. Het inrijden gebeurt over een afstand van circa 300 km. Hierbij dient te worden gecontroleerd of er geen vibraties of geluiden van de remmen komen, zowel tijdens het rijden als ook tijdens het remmen.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Zonder remvloeistof kun je niet remmen. Met deze handleiding kun je makkelijk zelf controleren wat het niveau is van de remvloeistof. Het is erg belangrijk dat de remvloeistof niet zomaar wordt bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit.
DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn onderling compatibel. In de internationale standaard is een mengbaarheid clausule opgenomen waar deze vloeistoffen aan moeten voldoen. Je kunt ze dus met elkaar mengen.
De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald. Met deze zelfcheck kunt u makkelijk zelf controleren van het niveau van de remvloeistof is.
Een niet goed functionerende/kapotte rembekrachtiger is meestal te herkennen aan een hard rempedaal en een mindere remwerking. Een andere test is het rempedaal eerst in te trappen en ingetrapt te houden en vervolgens de motor te starten, bij een goed werkende bekrachtiger zal het pedaal iets verder zakken.