Kort door de bocht zijn er drie fases om je motor fris maar vooral veilig te houden: Controleren voor elke rit. Kleine onderhoudsbeurt, meestal om de 6.000 kilometer of elk jaar. Grote onderhoudsbeurt, meestal om de 24.000 kilometer of om de twee jaar.
Wanneer een motor niet goed onderhouden wordt, zal deze minder goed gaan werken. Onderdelen kunnen gaan roesten, gebruikssporen kunnen de prestaties verminderen en er hoeft maar een klein dingetje aan de hand te zijn met je stuur of het spatbord en je ergert je er mateloos aan tijdens de rit.
Wat kost een grote beurt bij een motor? Het is lastig om nauwkeurige prijs aan te geven voor een grote beurt omdat dit afhankelijk is van het merk en type motor dat je hebt. Houd rekening met een bedrag tussen de € 350 en € 450. Kosten voor bijvoorbeeld het vervangen van banden zitten hier niet bij.
Motorzaken hebben vaak een standaardtarief voor een grote of kleine beurt. Houd voor die standaard werkzaamheden in ieder geval rekening met zo'n 100-200 euro voor een kleine beurt en 250-350 euro voor een grote beurt.
Een klein onderhoud is een check-up voor je auto
Niemand staat graag in panne langs de kant van de weg. Voert je garagist een klein onderhoud uit, dan zal hij de motorolie verversen en de oliefilter vervangen. Olie vermindert de wrijving – en dus de slijtage – van je auto-onderdelen.
Een Motormonteur factureert ongeveer € 45 per uur ex BTW.
Onder een kleine beurt valt voornamelijk het controleren van de motor (lichten, lagers, bandenspanning, ketting, scharnierpunten etc.) en vervangen van vloeistoffen en de oliefilter. De prijs van een kleine onderhoudsbeurt is daarom relatief laag.
De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Je monteert een klein olie-reservoir op je motor en een klein tuitje (nozzle) boven je ketting. Op het reservoir zit meestal een plunjer, trek eraan en langzaam zullen druppels olie op je ketting druppelen. Daarmee kun je, zelfs tijdens het rijden, je ketting smeren.
Een olieverversing kost tussen 90 euro en 175 euro.
Dit zijn alle kosten om het te laten vervangen door een professional, in een autogarage. Waar zit het prijsverschil dan in? Welnu, voor een budget prijs ontvang je een budget olie, een conventionele olie.
Bij een kleine beurt worden 45 essentiële punten gecontroleerd. Van de carrosserie en de remmen tot de schokdempers en de uitlaat. Een grote beurt is eigenlijk een uitbreiding van de “kleine” onderhoudsbeurt met extra werkzaamheden.
De standaardkosten voor deze grote beurt bedragen €395,00 (inclusief arbeidsloon). U kunt een offerte aanvragen of een afspraak inplannen door op de knop “Maak nu een afspraak!” te klikken.
Een Eerste Monteur in Nederland verdient gemiddeld € 2.920 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.485 (laag) tot € 3.360 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Minimum en maximum salaris voor Automonteurs - van € 1.578 tot € 3.281 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Automonteurs bedraag meestal tussen de € 1.578 en € 2.250 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.921 en € 2.612 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Hoeveel verdient een Zzp installatiemonteur in Nederland? Het gemiddelde zzp installatiemonteur salaris in Nederland is € 72.150 per jaar of € 37,00 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 72.150 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 78.000 per jaar.
De kosten van een grote beurt aan uw auto zijn hoger dan de kosten van een kleine beurt. Dit komt omdat er, zoals de naam al zegt, veel meer gecontroleerd en vervangen wordt tijdens een grote beurt.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Het is verstandig om in elk geval één keer per jaar je auto naar de garage te brengen voor onderhoud. Zo kun je een hoop narigheid voorkomen. Tijdens een onderhoudsbeurt kan een (goede) garagist ook signaleren 'wat eraan zit te komen'.