Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal. Doe dit in een vloeiende, snelle en krachtige beweging. Geef tijdens het kicken af en toe een heel klein beetje gas bij.
Een veelvoorkomend probleem bij een scooter met elektrische start problemen is vaak een lege of te zwakke accu. Heeft de scooter lang stilgestaan, dan kan de accu zo langzaamaan leeg geraakt zijn. Mocht de kickstart op de scooter wél werken, dan is vermoedelijk de accu leeg. Een garage kan de accu weer voor je opladen.
De meeste scooters starten op de volgende manier: je steekt eerst de sleutel in het slot en draait deze zodat de scooter 'aan' staat. De tellers en verlichting zie je dan al reageren. Knijp vervolgens de rem aan de linkerkant in en druk de startknop aan: de scooter start!
De moderne scooter regelt de koude start zelf d.m.v. een automatische choke, je hoeft dus geen gas te geven als je scooter koud is.
Scooter met kickstart starten
De benzine in de carburateur kan verdampt zijn. Ook is de kans aanwezig dat de accu niet meer zo vol zit. Dit kan ervoor zorgen dat de accu kapot gaat. Het is daarom belangrijk dat je de scooter via de kickstarter start.
Zolang de motor niet draait verzuipt die niet als jij alleen gas geeft. Ga je kicken/starten en vol gas geven, zonder dat de motor start, verzuipt ie wel. Als dat je overkomt kun je even wachten als je de tijd hebt, maar je kunt ook je bougie eruit draaien, even droog maken en dan weer terug stoppen.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
Wat is warm rijden? Warm rijden zorgt ervoor dat de scooter zo min mogelijk beschadigt bij een koude start (starten met een koude motor). Dit betekent dat de scooterrit rustig moet beginnen. Zodra de scooter goed is opgewarmd, is het minder schadelijk voor de scooter om flink gas te geven.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Als je geen druppellader hebt loopt de accu langzaam leeg. Hoor je bij het starten een hoog geluidje? Dan is de accu niet sterk genoeg en moet hij opgeladen worden. Probeer je scooter dan niet elektrisch te starten, maar gebruik de kickstarter.
Soms is de oplossing makkelijker dan je denkt, bij veel scooters moet je de (linker) rem inknijpen als je hem wilt starten. Knijp de rem in en probeer het nog een keer. Er zijn veel scooters die niet starten als de standaard uitstaat. Klap de standaard volledig in en probeer hem nog een keer te starten.
Vraag: Hoe lang duurt het als ik de scooter accu ga opladen? Antwoord: Dat hangt af van hoe krachtig de lader is en om wat voor soort accu het gaat. Sommige accu's hebben maar 2 tot 4 uur nodig tot ze volledig zijn geladen terwijl andere modellen wel 7 tot 12 aan de lader moeten.
De motor gooit de overtollige brandstof door de uitlaat naar buiten. De motor zal niet helemaal goed op het gas reageren in het begin. Als de motor staat te pruttelen (niet goed op't gas reageren) als u gestopt bent met aanduwen; Ga dan nog even lopen dan heeft alles wat meer vaart en komt hij ''erdoorheen''.
Ik denk dat je de scooter hebt laten 'verzuipen'.. Dat betekent dat de Scooter te veel benzine heeft waardoor het niet meer wil ontbranden en waarschijnlijk de bovenkant van de bougie (die de vonk maakt om de benzine te laten verbranden) te nat heeft gemaakt waardorr de vonk niet krachtig genoeg meer is.
Helaas is kou en techniek niet altijd de beste combinatie. Dit is op te lossen door je scooter in de schuur te zetten. Dit kan echter niet iedereen. Door vorst en bestrooide straten kan er schade ontstaan aan de lak, het frame en andere metalen onderdelen van je scooter.
Ons advies is om goede kleding te dragen. Denk daarbij aan handschoenen die je handen en polsen goed bedekken en aan hoge schoenen of laarzen die je enkels bedekken. Daarnaast is het aan te raden we aan dat de jas je bovenarmen bedekt en de broek je benen.
De benzine verdampt dan uit de vlotterkamer waardoor de scooter de eerste keer zeer slecht start, je moet dan 30 sec tot 1 min elektrisch doorstarten voordat het blokje de aanstalten maakt om aan te springen. Draai je dan gelijk het gas open valt de scooter uit.
Een scooter die ineens afslaat bij het gas geven kan meerdere oorzaken hebben. De belangrijkste en meest voorkomende oorzaak is vaak dat de scooter valse lucht pakt. Dit kan komen door onder meer kapotte of versleten pakkingen, of sproeier wat te groot of juist te klein is.
Als jouw scooter stottert op topsnelheid kan het zijn dat de bougie aan vervangen toe is omdat deze niet goed meer werkt. Je merkt zeer waarschijnlijk dat scooter gaat stotteren. Vaak voel je vooral dat de scooter stottert bij optrekken.
- Met het rechtse handvat (Q) geeft u zeer gedoseerd gas. Het gashandel veert automatisch terug naar de nulstand. - De linker remhandel (S) bedient de achterrem, de rechter remhandel (D) bedient de voorrem. Nooit gas geven (Q) en remmen (S en D) tegelijkertijd.
Het smeren doen wij gewoon met blauw lagervet. Daarmee kun je ook zo'n tandwiel prima smeren.
Je betaalt geen starttarief. Als je je streefbedrag behaalt voor het verstrijken van de deadline krijg je je donaties minus de 5% die naar Kickstarter gaat. Haal je je streef bedrag niet, dan ben je verder geen kosten verschuldigd. Het doneren gaat op Kickstarter iets anders dan op de meeste crowdfunding sites.