Zodra je een lekke band hebt, zal de auto je waarschuwen met een mededeling of brandend lampje op het dashboard. Maar ook bij auto's zonder zo'n systeem weet je al snel of het foute boel is. Ten eerste verandert het rolgeluid van de band; vlak na het lek raken zal het rubber harder gaan 'zoemen'.
Een lekke band is eigenlijk gemakkelijk te herkennen: hij zwenkt namelijk naar één bepaalde kant af. Ook kunt u vaak met het blote oog zien dat er minder lucht in de lekke band zit.
Je hoeft geen gel in de banden te spuiten of zelfs een wiel te verwisselen. Door de hardere zijwang van de band kun je namelijk verder rijden. Let er wel op, want jouw maximum snelheid is 80 km/u en je moet gelijk naar de garage of bandenspecialist gaan. Je mag namelijk niet verder dan 80 km rijden.
Een klapband vóór uit zich in hard getrek van het stuur. Een klapband achter voel je daarentegen door de stoel heen. De achterkant van het voertuig geeft een harde ruk of de auto gedraagt zich alsof deze over een gladde weg rijdt.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel.
5. Te oude banden onder de auto. Autobanden kunnen gemiddeld zo'n 35.000 – 50.000 km mee gaan voordat het profiel te ver afgesleten is. Afhankelijk van je rijstijl en het aantal kilometers wat je jaarlijks rijdt, moeten de banden dus regelmatig vervangen worden.
Het plakken van een autoband volgens de prop-methode mag alleen worden uitgevoerd op het loopvlak van de band en alleen als de beschadiging niet groter is dan 6 mm. De prop kan tijdens het rijden, door het bewegen van de autoband mogelijk losraken.
In Nederland rijden best veel auto's met een te lage bandenspanning. Uit elke band ontsnapt continu een beetje lucht. Daarom is het belangrijk om maandelijks de bandenspanning te controleren en indien nodig bij te vullen. Is een band écht zacht, dan kan dat namelijk gevaarlijke situaties opleveren.
U kan voorzichtig verder rijden tot de dichtstbijzijnde bandencentrale. Beperk uw snelheid! Bij drukverlies raden we aan niet verder te rijden. Rijden met te lage bandendruk is gevaarlijk en maakt de reparatie nadien onmogelijk.
Een klapband kan ontstaan wanneer je met de auto tegen een stoeprand rijdt.Daarnaast is het mogelijk om een klapband te krijgen, wanneer je te lomp over verkeersdrempels of andere hobbels rijdt.
Dus bij de vraag “hoe lang kun je rijden met een prop in je band?” is ons advies eigenlijk altijd: gebruik deze prop in de autoband alleen om ermee naar de garage te rijden. Onze collega's van de ANWB zijn het er ook over eens: het is echt veiliger en verstandiger om een autoband met een prop gewoon te laten vervangen.
Hoe lang kan ik nog doorrijden met een lekke band? Eigenlijk kun je helemaal niet doorrijden op een lekke band. Behalve met een runflat band. Als een runflat band lek is, kun je er nog maximaal 80 kilometer met een maximale snelheid van 80 km/u mee rijden.
Er kan een lek in het loopvlak zijn ontstaan bijvoorbeeld door een spijker. Als de spijker vervolgens in de band blijft zitten zal deze niet in één keer leeg lopen maar langzaam gaan lekken langs de spijker. Stap 1 is dus om goed het loopvlak van de leeglopende band te controleren.
Herkennen van een lekke band
Vlak na het lek gaat het rubber harder 'zoemen'. Als er nog minder lucht in de band zit, dan hoor je al snel een klapperend of kloppend geluid. Ook merk je waarschijnlijk dat de auto anders stuurt (zeker als het lek bij één van de voorste banden zit).
Schakel de Wegenwacht in. Lukt het niet om zelf je lekke band te verwisselen? Of sta je op een plek waar je dit niet veilig kunt doen? Meld dan jouw pechgeval en de Wegenwacht komt je zo snel mogelijk helpen.
Een kapot gereden band wordt gezien als een niet verhaalbare schade. Helaas kun je als bestuurder niet alles wat er op het wegdek ligt zien en een scherp voorwerp zoals een spijker kan dan zo in je band schieten.
Een goed alternatief is een reservewiel. Dit is een smalle, (in de meeste gevallen) stalen velg met een smal wiel. Dit wiel is bedoeld als thuiskomer. Het kan na montage gebruikt worden om met maximaal 80 km/u naar een veilige plek te rijden.
Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie. Een definitieve zal in de garage moeten plaats vinden.
De Wegenwacht zal de band wisselen met de reserveband of hij zal een prop in de band schieten. Hij zal beoordelen wat de best manier is op dat moment.
Ruim 40% van de personenwagens heeft ten minste één band met een onregelmatigheidsslijtage of een vorm van schade. 9% van de voertuigen brengt door de slechte banden zelfs de verkeersveiligheid in gevaar door bijvoorbeeld een klapband.
Wat te doen bij pech langs de snelweg
Ga, net als de overige inzittenden, zo snel mogelijk achter de vangrail staan, liefst met een veiligheidshesje aan. Bel vanaf die plek uw pechhulpverlener, zoals de Wegenwacht of een andere officiële hulpverlener. Bel 0800-8002 in geval van nood of een onveilige situatie.
Een te lage of te hoge bandenspanning is de voornaamste oorzaak van een lekke band.
Heb je schade veroorzaakt aan (de auto van) anderen doordat je een lekke band had? Dan is dit verzekerd op je autoverzekering. Het maakt hiervoor niet uit of je een WA, WA+ of All Risk dekking hebt.