Gebruik een 1 euro muntstuk bij zomerbanden, en bij winterbanden een 2 euro muntstuk, en plaats dit tussen de groeven van de band. Wanneer u er van de zijkant naar kijkt en de gouden buitenrand kunt zien is de band toe aan vervanging. Meet de banden op verschillende plekken zowel in het midden als de buitenkant.
Geadviseerde minimale profieldiepte winterbanden
De wet schrijft een minimum profiel van winterbanden voor van 1,6 millimeter. Maar… voor je eigen veiligheid is het vervangen van de winterbanden al dringend aangeraden bij een profieldiepte van minder dan 4 mm.
Plaats de profieldieptemeter op verschillende plekken in een groef op de band en lees de profieldiepte af op de profieldieptemeter. Jouw banden moeten minimaal een profieldiepte hebben van 1,6 millimeter: dat is wettelijk verplicht.
Winterbanden moeten wettelijk een profieldiepte hebben van ten minste 1,6 mm, maar een minimum van 4 mm wordt aangeraden. Wanneer er winterbanden zijn gemonteerd, moet de bestuurder zich aan de voorgeschreven maximumsnelheid voor deze banden houden.
Winterbanden, herkenbaar aan de M+S-codering, dienen op alle wielen gemonteerd te worden en een profiel te hebben van minstens 4 mm voor radiaalbanden en 5 mm voor diagonaalbanden.
In de meeste gevallen zal een (winter)band vanwege slijtage aan vervanging toe zijn en is veroudering dus meestal geen reden. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen en is wat ons betreft bij een leeftijd van maximaal 10 jaar het beste van een band er wel af.
Voor zomer- en winterbanden is de wettelijke profieldiepte 1,6 mm. Echter raden wij aan om zomerbanden te vervangen bij een profieldiepte van 1,6 mm en winterbanden bij een profieldiepte van 4 mm. Winterbanden verliezen onder de 4 mm hun unieke eigenschappen.
Het profiel of loopvlak is het rubber op de band dat contact maakt met het wegdek. Nieuwe banden hebben een gemiddelde profieldiepte van 8 tot 9 millimeter (10/32 tot 11/32 inch). Door het rijden slijt het profiel af. Een band met een profieldiepte minder dan 1,6 millimeter (2/32 inch) heeft niet voldoende grip.
Winterbanden slijten behoorlijk hard. Reken op ong. 20.000 km of maximaal 5 jaar. Na 5 jaar zijn ze echt teveel uitgedroogd en hard en moet je ook hard aan vervanging gaan denken.
De wettelijke eis is dat je bandenprofiel minimaal 1,6 millimeter diep is. Maar feitelijk ben je dan al een gevaar op de weg. Onder de 3 millimeter hebben je banden beduidend minder grip. Allianz Direct raadt je daarom aan om bij een profiel onder de 3 millimeter je banden te vervangen.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee. Vraag desnoods naar de profieldiepte. Bij minder dan 2,5 mm is vervanging wel aan te bevelen.
Een zomerband moet volgens de wet minimaal 1,6 mm profiel hebben. Autobanden hebben daarvoor op verschillende plaatsen in het profiel randjes zitten van de hoogte. Als die gelijk staan met het loopvlak, dan is de band versleten en moet hij echt worden vervangen!
Gloednieuwe winterbanden hebben diepe groeven, met een profieldiepte van 9 millimeter. Hierdoor hebben winterbanden een goede grip op de weg, ook tijdens koude, gladde, winterse weersomstandigheden. Vanaf 4 millimeter wordt aangeraden de winterbanden te vervangen.
Bij winterbanden is er niet echt een minimale wettelijke profieldiepte vastgesteld maar wij adviseren om bij een minimale profieldiepte van 4 millimeter, nieuwe winterbanden te overwegen. Bij 4-seizoenenbanden moet de profieldiepte minimaal 1,6 millimeter zijn.
Profieldiepte. De profieldiepte van de banden is een van de eerste zaken waarnaar tijdens de APK-keuring gekeken wordt. Het wettelijk minimum is 1,6 millimeter, maar al vanaf een diepte van 2,5 millimeter zal de monteur aanraden om de autobanden te vervangen.
Gebruik een 1 euro muntstuk bij zomerbanden, en bij winterbanden een 2 euro muntstuk, en plaats dit tussen de groeven van de band. Wanneer u er van de zijkant naar kijkt en de gouden buitenrand kunt zien is de band toe aan vervanging. Meet de banden op verschillende plekken zowel in het midden als de buitenkant.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de 5 en 10 jaar mee, maar de daadwerkelijke levensduur is afhankelijk van een aantal factoren zoals; het rijgedrag van de bestuurder, de mate van onderhoud en de kwaliteit van de banden.
In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
Hoe lang gaan winterbanden mee? Banden slijten en verouderen en daarmee neemt de profieldiepte af en droogt het rubber uit. In principe wordt uitdroging van banden gecontroleerd bij de APK, maar als vuistregel adviseren wij banden ouder dan 6 jaar niet meer te gebruiken.
Winterbanden die zijn ontworpen voor lage temperaturen dienen door zomerbanden te worden vervangen zodra de temperaturen weer hoger worden dan 7 graden. U kunt over het algemeen wachten tot eind maart of ze vervangen met zomerbanden wanneer u de klok verzet.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de vijf en tien jaar mee. Een band van tien jaar of ouder is echt te oud en moet zeker vervangen worden.
In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
Voor de maximale leeftijd van een band bestaat geen regelgeving. De slechte exemplaren vallen bij de APK wel door de mand, ongeacht de leeftijd. Wij zijn wel van mening dat wat betreft de eigenschappen, het beste er wel vanaf is na zo'n zes gebruiksjaren.
Het DOT (Department of Transportation) nummer van de band geeft de productiedatum aan. Het bestaat uit 4 cijfers die de week en het jaar van productie aangeven.