Met een labscoop wordt gemeten aan een inductieve nokkenassensor tijdens het starten van de motor. Het signaal wordt getoond en kan worden gedownload. Verschillende mogelijke afwijkingen van het signaal worden genoemd, waarmee vastgesteld kan worden of de inductieve nokkenassensor goed werkt.
Daarvoor verwijdert u de stekkerverbinding en controleert u de interne weerstand van de sensor. Als de interne weerstand 200 tot 1.000 Ohm bedraagt (afhankelijk van de gewenste waarde), is de sensor in orde. Bij 0 Ohm is er een kortsluiting aanwezig en bij M Ohm een onderbreking.
SYMPTOMEN VAN DEFECTE NOKKENASSENSOR: SYMPTOMEN
Startmoeilijkheden. Motorcontrolelampje brandt. Opslaan van een foutcode. De stuureenheid werkt in het noodprogramma.
Een Hall-sensor kan worden gebruikt om de sterkte van een magneetveld te meten. Bij de meeste automotive-sensoren werkt de sensor samen met een permanente magneet die ertegenover of ernaast geplaatst is. Een metalen voorwerp dat in het magnetisch veld tussen de magneet en de sensor komt, verstoort dit veld.
Een slecht werkende nokkenas of krukassensor is vaak als eerste te herkennen aan een spontaan schokkende motor. Op dat moment worden de signalen vanuit een van de sensoren niet goed doorgegeven. In een later stadium zal de motor spontaan uitvallen. Dit uitvallen gebeurd dan bij een warme motor.
De gemiddelde kostprijs van een nokkenassensor ligt tussen 130 en 310 euro. Dit bestaat uit de materiaalkosten voor de nokkenassensor (30 – 60 euro) en de arbeidstijd voor het vervangen van de nokkenassensor (100 – 250 euro).
Een gebroken nokkenas wordt bijna altijd veroorzaakt door een gebroken drijfstang (of andere onderdelen). Als dit gebeurt dan breekt de nokkenas van in meer dan twee stukken. Het kan ook voorkomen dat een nokkenas breekt valk na montage.
Het vervangen van een nokkenas sensor is op zichzelf een kleine ingreep. Na het verwijderen van het stekkertje hoeft er bij de meest voorkomende auto's alleen nog maar een boutje worden losgedraaid. Hierna kan de nokkenassensor uit de cilinderkop worden verwijderd.
De sensor wekt een magnetisch veld op met behulp van de elektromagnetische spoel die zich in de kop van de sensor bevindt. In de praktijk houdt dit in dat wanneer een metalen object in de buurt van een inductieve sensor komt, de zogeheten impedantie in de spoel verandert.
Het Hall-effect is een fenomeen dat in 1879 werd ontdekt door Edwin Hall. Hij zag dat wanneer stroom door een geleider vloeit en wordt blootgesteld aan een magnetisch veld, er loodrecht op de stroom en het magnetische veld een spanning ontstaat.
Dit elektrisch signaaltje zorgt voor een kleine magnetische puls waardoor de zuiger ingedrukt wordt en een korter oliekanaaltje open komt te staan om voldoende oliedruk te krijgen zodat de versteller verschuift.
De krukas BDP sensor zit achter de kunststof afdekking van de distributieriem gemonteerd net boven het krukastandwiel. De sensor is dus zonder demontage van het deksel van buitenaf niet te zien.
Een krukaspositiesensor meet voortdurend de positie van de ronddraaiende krukas. De toerentalsensor en deze krukaspositiesensor verzamelen hierover meetgegevens en geven deze door aan het motormanagement.
Een inductieve sensor is een sensor die werkt volgens het principe van veran- dering van impedantie. Een oscillerende kring (circuit), bestaand uit een spoel en condensator, genereert een hoogfrequent elektromagnetisch veld dat aan de kop (in de spoel) van de sensor wordt uitge- zonden.
De krukassensor PEUGEOT 307 SW (3H) | 2002.03-2009.12 bevindt zich in het onderblok van de motor, vlak bij het vliegwiel.
De krukassensor PEUGEOT 206 Hatchback (2A/C) | 1998.09-2012.12 bevindt zich in het onderblok van de motor, vlak bij het vliegwiel. De sensor houdt de krukas in de gaten en meet het aantal omwentelingen die de as maakt.
Wanneer wetenschappers het hebben over remote sensing, dan is het waargenomen voorwerp het aardoppervlak. Voor hen is remote sensing een middel om de eigenschappen van voorwerpen op het aardoppervlak op afstand te meten.
Een capacitieve sensor is een sensor die bij het “nabij brengen” van een tussenstof schakelt of de tussenstof detecteert, zonder direct contact te maken met de tussenstof/vloeistof. Capacitieve sensoren kunnen zowel metalen als niet geleidende materialen detecteren, zoals glas, papier, olie, water etc.
Aanschaf van een nokkenas
Zijn prijs hangt sterk van fabrikant en automodel af. Een gemiddelde prijsindicatie voor een behoorlijke nokkenas van een merkfabrikant, bijv. FEBI BILSTEIN begint bij 100 EUR. Afhankelijk van type kan een nieuwe nokkenas tot wel 500 EUR kosten.
De nokkenassensor BMW 3 (E46) | 1997.12-2005.05 heet ook wel een impulsgevernokkenas. Deze sensor zit op de cilinderkop van de auto motor gemonteerd. Samen met de krukassensor zorgt het ervoor dat de kleppen van de. Het bewegen van deze kleppen zorgt voor de toe- en afvoer van lucht in de verbrandingskamer.
Soms ligt het probleem namelijk ook bij bijvoorbeeld de krukassensor. Let erop dat je het juiste onderdeel laat vervangen en of repareren. Bij een defecte nokkenas sensor zal de motor slecht lopen of zal de auto zelfs niet meer starten.
Aandrijving van de nokkenas
Het juiste moment van openen en sluiten van de kleppen wordt bereikt door een juiste instelling van krukas en nokkenas. De nokkenas kan op verschillende manieren door de krukas worden aangedreven. Steeds geldt echter, dat de krukas twee omwentelingen maakt tegen de nokkenas één.
De nokkenassensor OPEL CORSA C (X01) | 2000.09-2009.12 heet ook wel een impulsgevernokkenas. Deze sensor zit op de cilinderkop van de auto motor gemonteerd. Samen met de krukassensor zorgt het ervoor dat de kleppen van de.