Met een labscoop wordt gemeten aan een Hall-effect-krukassensor tijdens het starten van de motor. Het signaal wordt getoond en kan gedownload worden. Verschillende mogelijke afwijkingen van het signaal worden genoemd zodat vastgesteld kan worden of de Hall-effect-krukassensorgoed werkt.
Daarvoor verwijdert u de stekkerverbinding en controleert u de interne weerstand van de sensor. Als de interne weerstand 200 tot 1.000 Ohm bedraagt (afhankelijk van de gewenste waarde), is de sensor in orde. Bij 0 Ohm is er een kortsluiting aanwezig en bij M Ohm een onderbreking.
Met een labscoop wordt gemeten aan een inductieve nokkenassensor tijdens het starten van de motor. Het signaal wordt getoond en kan worden gedownload. Verschillende mogelijke afwijkingen van het signaal worden genoemd, waarmee vastgesteld kan worden of de inductieve nokkenassensor goed werkt.
Een slecht werkende nokkenas of krukassensor is vaak als eerste te herkennen aan een spontaan schokkende motor. Op dat moment worden de signalen vanuit een van de sensoren niet goed doorgegeven. In een later stadium zal de motor spontaan uitvallen. Dit uitvallen gebeurd dan bij een warme motor.
De krukaspositiesensor geeft bij elke tand van de tandkrans een puls af. De snelheid waarmee deze pulsen elkaar opvolgen is een indicatie voor het toerental. Door één ontbrekende of één hele brede tand aan de krukas wordt er door de sensor een ander signaal afgegeven.
De krukas BDP sensor zit achter de kunststof afdekking van de distributieriem gemonteerd net boven het krukastandwiel. De sensor is dus zonder demontage van het deksel van buitenaf niet te zien.
Dit type Hall sensor wordt vaak als toerentalsensor gebruikt, bij bijv. het krukastandwiel. Het toerental van de krukas wordt doorgegeven aan de ECU die hiermee de ontsteking regelt en aan het instrumentenpaneel om de toerenteller aan te sturen.
Uitval van de motor. Terugslag van verbrandingsgassen en een haperende motor kunnen duiden op een defecte BDP-sensor. Ook plotseling uitvallen van de motor, die zonder enige problemen kon worden gestart, kan het gevolg zijn van een defecte krukaspositiesensor.
Een standaard originele krukas kost niet al te veel, gemiddeld kan je al voor zo'n kleine € 30,- klaar zijn.
De gemiddelde kostprijs van een nokkenassensor ligt tussen 130 en 310 euro. Dit bestaat uit de materiaalkosten voor de nokkenassensor (30 – 60 euro) en de arbeidstijd voor het vervangen van de nokkenassensor (100 – 250 euro).
Algemeen: De nokkenas is een belangrijk deel van de motor. De nokkenas zorgt er namelijk voor dat de kleppen worden geopend en gesloten waardoor er lucht in en uit de cilinder kan stromen. De nokkenas draait rond, zodat de nok de klep tegen de veerkracht van de klepveer geopend wordt.
Dit elektrisch signaaltje zorgt voor een kleine magnetische puls waardoor de zuiger ingedrukt wordt en een korter oliekanaaltje open komt te staan om voldoende oliedruk te krijgen zodat de versteller verschuift.
Het vervangen van een nokkenas sensor is op zichzelf een kleine ingreep. Na het verwijderen van het stekkertje hoeft er bij de meest voorkomende auto's alleen nog maar een boutje worden losgedraaid. Hierna kan de nokkenassensor uit de cilinderkop worden verwijderd.
Een inductieve sensor is een sensor die werkt volgens het principe van veran- dering van impedantie. Een oscillerende kring (circuit), bestaand uit een spoel en condensator, genereert een hoogfrequent elektromagnetisch veld dat aan de kop (in de spoel) van de sensor wordt uitge- zonden.
De krukassensor PEUGEOT 307 SW (3H) | 2002.03-2009.12 bevindt zich in het onderblok van de motor, vlak bij het vliegwiel.
De krukassensor PEUGEOT 206 Hatchback (2A/C) | 1998.09-2012.12 bevindt zich in het onderblok van de motor, vlak bij het vliegwiel. De sensor houdt de krukas in de gaten en meet het aantal omwentelingen die de as maakt.
Het breken van een krukas kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat het materiaal waarvan de krukas is gemaakt, niet sterk genoeg is of een bepaalde verzwakking heeft door verontreiniging. Daarnaast kan langdurige overbelasting ook een rol spelen.
Dan is de kans groot dat je krukaslagers niet meer goed zijn en deze vervangen moeten worden. Dit kan een hoog kostenplaatje opleveren omdat je hele motorblok uit elkaar moet. Je kunt soms al gauw denken aan 300 tot 400 euro.
Meestal dient een krukas om de rechtlijnige beweging van zuigers om te zetten naar de gewenste cirkelbeweging van de wielen zodat er gereden kan worden. Maar ook in de elektrotechniek en vele andere technische disciplines wordt de krukas gebruikt om bewegingsenergie om te zetten.
Heeft je scooter last van een schrapend geluid en komt dit bij je krukas vandaan. Dan is de kans groot dat je krukaslagers niet meer goed zijn en deze vervangen moeten worden. Dit kan een hoog kostenplaatje opleveren omdat je hele motorblok uit elkaar moet.
Aan de voorkant van de krukas zitten vaak de distributieaandrijving en de krukaspoelie met eventueel de trillingsdemper. Aan de achterkant zitten het vliegwiel en de koppeling. Aan beide uiteinden zitten krukaskeerringen die voor de afdichting zorgen tussen de draaiende krukas en het motorblok.
Het Hall-effect is een fenomeen dat in 1879 werd ontdekt door Edwin Hall. Hij zag dat wanneer stroom door een geleider vloeit en wordt blootgesteld aan een magnetisch veld, er loodrecht op de stroom en het magnetische veld een spanning ontstaat.
Deze sensoren hebben een voeding nodig om te kunnen funktio- neren. De sensor heeft dan ook 4 aansluitingen: plus 12 V, massa, signaal toerental en signaal krukaspositie.
Magnetische sensoren werken ook met een LC oscillerende kring. De sensoren werken met een strook van magnetisch materiaal. Wanneer er objecten tussen de sensor en deze magneet verschijnen, dan wordt de oscillerende werking gedempt. Dit wordt omgezet in signaal.