Door de wolken te manipuleren, proberen de Chinezen het waterpeil in de rivier de Yangtze wat op te krikken. Dat manipuleren van de wolken wordt ook wel cloud seeding genoemd. "Met vliegtuigen vlieg je over de wolken heen", legt weerman Maurice Middendorp uit. "Die strooien dan chemicaliën uit.
China maakt ook nu al gebruik van technologie om het weer te beïnvloeden. Zo worden er chemicaliën in de lucht verspreid om meer regen te laten vallen, en om hagelbuien, mist en vorst af te zwakken.
Het is heden mogelijk op kleine schaal het weer te beïnvloeden. Enkele voorbeelden: In de fruitteelt en wijnbouw kan vorstschade worden voorkomen door het produceren van een sterke rookontwikkeling boven het betreffende gebied: hierdoor wordt de warmte-uitstraling van de aardbodem verminderd.
De techniek achter het beïnvloeden van neerslag heet 'cloud seeding', ofwel wolken zaaien. Om een lastig verhaal zo simpel mogelijk te houden: een wolk bestaat uit een verzameling van piepkleine waterdruppeltjes en ijskristallen. Wanneer deze samenklonteren in zogenaamde condensatiekernen ontstaat er neerslag.
Er zijn in het verleden een aantal pogingen gedaan om het weer te beïnvloeden. Als je wolken bestrooit met zilverjodide, kunnen die wolken makkelijker uitregenen. Waar de regen terechtkomt, is minder makkelijk te bepalen.
De regen is het gevolg van menselijk ingrijpen, ook wel 'cloud seeding' genoemd. Vanuit een vliegtuig worden chemische stoffen op de wolken gestrooid, waardoor regen ontstaat.
Onderzoekers van het Amerikaanse Nationale Centrum voor Atmosferisch Onderzoek hebben rond het jaar 2000 een nieuwe methode geïntroduceerd om regen te maken. Zij maken gebruik van een mix van natrium- en kaliumchloriden die vanuit een vliegtuig in de wolken worden gespoten, waardoor het kan gaan regenen.
Meer regen, minder dodelijke auto ongelukken
Water, sneeuw en hagel op de weg zijn gevaarlijk. Zware neerslag, nevel en mist beïnvloeden het zicht en verhogen de kans op een ongeluk. Onderzoek naar het verband tussen regen en dodelijke ongevallen in de staat Florida onthulde iets onverwachts.
Nederland ligt vlak aan zee. En de wind waait vaak van zee naar land. En dat zorgt voor veel wolken boven ons land: meer kans op regen dus!
De zee heeft veel invloed op het klimaat in Nederland. Omdat water langzaam opwarmt en afkoelt, zijn zomers in waterrijke landen relatief koel en winters relatief zacht. Bovendien waait het harder boven zee: er zijn daar, anders dan boven land, geen obstakels die de wind afzwakken.
Omdat warme lucht opstijgt, zijn er in een warm gebied als de evenaar minder luchtdeeltjes per vierkante meter dan in een koud gebied. Daarom heerst er op die plek een lage luchtdruk: een lagedrukgebied. De opstijgende warme lucht komt hoog in de atmosfeer terecht en stroomt weg naar het noorden of het zuiden.
Water uit de zee of rivier verdampt en stijgt op. Hoe hoger de damp, hoe kouder het wordt. De damp wordt water en vormt wolken. Worden de druppels te zwaar, dan vallen ze naar beneden en gaat het regenen.
Regen is een vorm van neerslag waarbij waterdruppels uit een wolk vallen. Als de temperatuur van de wolk en de lucht onder de wolk boven nul is, bestaat de wolk geheel uit water. Door botsing van waterdruppeltjes kunnen de druppels verder aangroeien. Zijn ze groot genoeg, dan vallen ze uit de wolk en regent het.
“We denken vaak dat wolken alleen door de wind worden voortgedreven, maar wolken hebben ook invloed op hoe de wind waait. Ze mengen bijvoorbeeld luchtmassa's die hogerop in de atmosfeer sterker waaien naar beneden. Denk maar aan onweerswolken, vaak begint het hard te waaien zodra die naderen.
Onder veel Nederlanders heerst het idee dat Nederland een zeer nat klimaat heeft, maar dat is een misvatting, die vooral gebaseerd is op het gevoel en niet op cijfers. Gemiddeld valt er gedurende 7% van de tijd in Nederland neerslag in de vorm van regen, sneeuw, ijzel of hagel.
Een wolkbreuk ontstaat als buien lang boven een bepaald gebied blijven hangen doordat het weinig waait. Wolken regenen dan leeg boven één plek. In korte tijd valt er een enorme hoeveelheid water uit de lucht: minstens 25 millimeter in een uur of minstens tien millimeter in vijf minuten.
Als we kijken naar de hoeveelheid regen, vind je de natste plek op aarde, in India. Het is het dorpje Mawsynram in de staat Meghalaya. Het regent daar echt veel. Per jaar valt daar gemiddeld 11.872 millimeter regen.
Bij cloud seeding voegen vliegtuigen of drones kleine deeltjes zilverjodide, die een op ijs lijkende structuur hebben, aan wolken toe. Waterdruppels clusteren zich rond de deeltjes, waardoor de structuur van de wolken verandert en de kans op neerslag groter wordt.
Dat komt neer op circa 56 mm in 70 minuten en komt dicht in de buurt van een gebeurtenis van T = 100 jaar voor De Bilt (volgens het klimaat van 2014). Deze bui is geschikt om het extreem functioneren van gebieden met een beperkte omvang te toetsen.
Cloud seeding kan worden gebruikt om mist te verspreiden , de grootte van hagelstenen te verkleinen of de hoeveelheid neerslag te vergroten , het te laten regenen voor een ceremonie of evenement. Het wordt gebruikt op verschillende gebieden, waaronder landbouw, de strijd tegen woestijnvorming en op militair gebied.
Zilverjodide wordt algemeen beschouwd als een schadelijke, vervuilende en toxische verbinding. Inname van jodiden, waaronder zilverjodide, leidt tot huidirritatie, overmatige slijmproductie, hoofdpijn en irritatie van slijmvliezen. Andere symptomen zijn mentale uitputting, bloedarmoede en gewichtsverlies.
Er zijn meerdere redenen om wolken te manipuleren
Dit kan zijn omdat er droogte is en de landbouwgrond de regen goed kan gebruiken, maar bijvoorbeeld ook om te proberen een bosbrand te bestrijden. Ook kan het zijn dat je wil dat het juist niet gaat regenen.
Deze nieuwe technologie maakt gebruik van een drone om elektrische ladingen in de wolken af te geven: “De waterdruppels smelten en kleven samen, waardoor er neerslag ontstaat”, aldus de Britse professor Maarten Ambaum die aan het project werkte. Zo wordt er dus regen gecreëerd.
Warme lucht kan veel vocht vasthouden, en daarom is het ook vaak vochtig rondom een lagedrukgebied. Zodra de warme, vochtige lucht zijn hoogste punt bereikt begint deze lucht af te koelen. Koude lucht kan geen vocht vasthouden en daardoor laat de lucht al het water los. Het begint te regenen.