Deze nieuwe technologie maakt gebruik van een drone om elektrische ladingen in de wolken af te geven: “De waterdruppels smelten en kleven samen, waardoor er neerslag ontstaat”, aldus de Britse professor Maarten Ambaum die aan het project werkte. Zo wordt er dus regen gecreëerd.
Zilverjodide. Bij cloud seeding voegen vliegtuigen of drones kleine deeltjes zilverjodide, die een op ijs lijkende structuur hebben, aan wolken toe. Waterdruppels clusteren zich rond de deeltjes, waardoor de structuur van de wolken verandert en de kans op neerslag groter wordt.
De regen is het gevolg van menselijk ingrijpen, ook wel 'cloud seeding' genoemd. Vanuit een vliegtuig worden chemische stoffen op de wolken gestrooid, waardoor regen ontstaat.
Water uit de zee of rivier verdampt en stijgt op. Hoe hoger de damp, hoe kouder het wordt. De damp wordt water en vormt wolken. Worden de druppels te zwaar, dan vallen ze naar beneden en gaat het regenen.
Cloud seeding kan worden gebruikt om mist te verspreiden , de grootte van hagelstenen te verkleinen of de hoeveelheid neerslag te vergroten , het te laten regenen voor een ceremonie of evenement. Het wordt gebruikt op verschillende gebieden, waaronder landbouw, de strijd tegen woestijnvorming en op militair gebied.
We leggen het uit. Landen die willen dat het gaat regenen, kunnen een bepaald soort chemicaliën de lucht in schieten, vertelt Maurice Middendorp van Buienradar. Waterdruppeltjes nestelen zich vervolgens aan die chemicaliën. Middendorp: "Dat gebeurt dan in wolken waar normaal gesproken geen regen uit zou vallen.
'Het zou eventueel gebruikt kunnen worden om de droogte te bestrijden, maar dan enkel in gebieden waar het vochtig genoeg is en waar wolken zijn', zegt Michiel Van Ginderachter. 'Nu is er in ons land geen vocht in de lucht en is het dus niet mogelijk om het te laten regenen. '
Niet alleen kan wolkenmanipulatie gebruikt worden om klimaatdoelen te halen, het kan ook worden gebruikt om het weer zelf te manipuleren. En dan niet alleen het voorkomen van een regenbui bij een nationaal feest. "Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van wolken boven de Noordpool.
Zilverjodide wordt algemeen beschouwd als een schadelijke, vervuilende en toxische verbinding. Inname van jodiden, waaronder zilverjodide, leidt tot huidirritatie, overmatige slijmproductie, hoofdpijn en irritatie van slijmvliezen. Andere symptomen zijn mentale uitputting, bloedarmoede en gewichtsverlies.
Wanneer de druppels te zwaar worden, vallen ze naar beneden als regen. Dit kun je zelf nabootsen. Als water warm wordt, verdampt het. Komt het vervolgens in aanraking met iets kouds zoals een spiegel of opscheplepel, dan koelt het af en wordt de damp weer water.
Regenval komt gemiddeld 25 dagen per jaar voor in Dubai, hierbij gaat het om een bui met minstens 0,1 mm per etmaal.
Neerslag als regen en sneeuw ontstaat alleen als er wolken zijn. En al valt de regen meestal uit grote, dikke wolken, het kan ook regenen bij dunne bewolking. Als de wolken maar ijskristallen bevatten waar de regen uit ontstaat, en dat is bij hoge, dunne bewolking vaak het geval.
Alle neerslag begint als sneeuw, behalve de zo karakteristieke motregen die bij temperaturen boven nul lager in de atmosfeer tijdens stabiele situaties ontstaat. Zodra waterdamp condenseert, ontstaan wolken.
Door de wolken te manipuleren, proberen de Chinezen het waterpeil in de rivier de Yangtze wat op te krikken. Dat manipuleren van de wolken wordt ook wel cloud seeding genoemd. "Met vliegtuigen vlieg je over de wolken heen", legt weerman Maurice Middendorp uit. "Die strooien dan chemicaliën uit.
Het is heden mogelijk op kleine schaal het weer te beïnvloeden. Enkele voorbeelden: In de fruitteelt en wijnbouw kan vorstschade worden voorkomen door het produceren van een sterke rookontwikkeling boven het betreffende gebied: hierdoor wordt de warmte-uitstraling van de aardbodem verminderd.
China maakt ook nu al gebruik van technologie om het weer te beïnvloeden. Zo worden er chemicaliën in de lucht verspreid om meer regen te laten vallen, en om hagelbuien, mist en vorst af te zwakken.
Naarmate we verder in de toekomst kijken, worden de voorspellingen waziger, onnauwkeuriger, algemener. We maken wel vorderingen: de voorspelling voor dag+5 is nu even goed als tien jaar geleden de voorspelling voor dag+3. In sommige atmosferische omstandigheden kunnen we betere prognoses maken dan op andere momenten.
Meer regen, minder dodelijke auto ongelukken
Water, sneeuw en hagel op de weg zijn gevaarlijk. Zware neerslag, nevel en mist beïnvloeden het zicht en verhogen de kans op een ongeluk. Onderzoek naar het verband tussen regen en dodelijke ongevallen in de staat Florida onthulde iets onverwachts.
Relatief droge lucht en een harde wind hebben ook invloed op de verdamping. Dit alles versterkt elkaar. Want hoeveel het regent hangt weer af van de verdamping. Immers hoe minder vocht in de lucht, hoe minder wolken en hoe minder regen er valt.
Lokale neerslag van meer dan 25 millimeter in een uur noemen we een hoosbui, terwijl meer dan 50 millimeter in één dag wordt aangeduid met 'een dag met zware neerslag'.
De westkant heeft vaak het meest te maken met regen en wind. De gevel en kozijnen aan de westkant van je huis hebben dus sneller kans op vochtproblemen. Op het noorden komt nooit de zon, hier is het vaak vochtig en donker. Op de zuidkant staat de meeste zon.
Stijgingsregen, stuwingsregen en frontale regen.
Als de temperatuur boven de 0 graden is, dan bestaat de wolk uit waterdruppeltjes. Als de temperatuur onder de 0 graden is, dan bestaat de wolk uit onderkoelde waterdruppeltjes en ijskristalletjes. Als de temperatuur onder de -40 graden komt, dan bestaat de wolk alleen nog maar uit ijskristalletjes.
Als er veel waterdruppels in een wolk zitten, is de wolk dikker en kan er minder zonlicht doorheen. Ze zijn dan donkerder. Een wolk wordt extra zwaar als er veel water in zit. Dan kunnen de druppels niet meer in de lucht blijven hangen en vallen ze naar beneden: het regent!