Hoe vaak invetten? Afhankelijk van de kwaliteit van je kettingspray! Maar ongeveer elke 300 km insmeren én na een regenbui is een goede richtlijn. Doe dit na een rit zodat de ketting warm is en het vet goed kan hechten.
Motor ketting schoonmaken
Een vieze ketting slijt sneller. Het is daarom verstandig om een aantal keer per jaar je ketting goed schoon te maken. Daarvoor heb je een spuitbus chain cleaner, een chain brush en de hulp van een persoon nodig. Zet je motor op de middenbok of op een paddockstand.
Hoe vaak je de motorketting moet smeren hangt voornamelijk af van de omstandigheden waarin je rijdt. Wij raden aan om elke 500 km de ketting te voorzien van een verse laag smeermiddel. Als je vaak in de regen rijdt, dan is het verstandig om je ketting vaker in te smeren.
De Bike7 Clean vinden wij bij uitstek de beste kettingreiniger. Je kunt echt in één handomdraai je fietsketting schoonmaken! Het beschadigt de lak en onderdelen niet en verwijdert zelfs hardnekkig vuil, zoals modder.
Productbeschrijving. WD40 Degreaser is een snelwerkende, sneldrogende ontvetter, die vet, vuil en modder verwijdert. Laat geen resten achter.
Het gaat allemaal heel eenvoudig. Eerst plaats je je fiets op een standaard. Dat maakt het met een fietsketting reiniger reinigen toch al wat eenvoudiger. Vervolgens zet je gewoon even het bakje op de ketting, vul je het met de ontvetter en maak je zo'n 30 omwentelingen opdat het goed zijn werk kan doen.
Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer. Rij je in de regen dan mag je iets vaker smeren.
PTFE is een vloeibare vorm van plastic wat ervoor zorgt dat de wrijving van de ketting heel laag is. Wat uiteindelijk zorgt voor een langere levensduur van de ketting. PTFE wordt ook vaak gebruikt om buizen of andere producten waterdicht te maken en in een kettingspray komt die waterafstotende werking goed van pas.
Een goed gesmeerde ketting draait vrijwel geluidloos. Als de ketting piept of een wat hoog klinkend geluid maakt, grijp dan naar het olieflesje. Heb je tijdens een lange fietstocht of fietsvakantie enkele uren door de regen gereden, dan is het meestal nodig te smeren.
Op de kettingstellers zitten contramoertjes. Deze draai je een paar slagen los, maar zorg ervoor dat je het boutje vasthoudt zodat deze niet kan verdraaien! Met de stelboutjes kun je nu de ketting spannen. Draai aan elke kant telkens een kwart slag en tel dat je dit gelijkmatig aan iedere kant doet.
Normaliter wordt geadviseerd om een ketting na 3.000 kilometer te vervangen, maar met goed onderhoud kan je dit oprekken tot 5.000 kilometer. Uiteraard is het ook van belang hoe vaak jij in natte of vieze omstandigheden traint. Het enige wat je hiervoor moet doen, is je racemonster in topvorm houden.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Een goed product voor reguliere rijders is de Muc-Off All-Weather Chain Lube kettingspray. Voor nog geen 15 euro kan dit product van jou zijn. Ideaal voor de motorrijder die het hele jaar door rijdt, vooral voor woon – werk rijders en toerrijders die niet van de gewone wegen afwijken.
Dankzij de handige witte kleur kun je tijdens het aanbrengen eenvoudig zien waar je gebleven bent. Zuinig in gebruik, geschikt voor O/X/Z kettingen. Kenmerken: Heeft een uitstekend kruipvermogen, hierdoor hoef je minder vaak te smeren en daardoor is de S100 Witte Kettingspray zuinig in gebruik.
In geval van kettingen is goedkoop waarschijnlijk duurkoop. Er zijn tal van goedkopere merken, maar als je dan om de 10.000 km je ketting moet vervangen dan is het uiteindelijk toch duurder. Ik denk dat je moet rekenen op een bedrag tussen de 200 en 250 euro inclusief montage.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
Gemiddeld genomen is het daarom aan te raden met meer dan €1000,- te rekenen. Vergelijk aanbiedingen en prijzen, want het vervangen van de distributieketen is zeker de moeite waard en loont zich op de langere termijn.
Hoe vaak je de ketting moet voorzien van een nieuw laagje wax is afhankelijk hoeveel kilometers je fietst en onder welke omstandigheden. De ketting van mijn mountainbike voorzie ik iedere rit van een nieuwe laag aangezien ik mijn fiets, en uiteraard mijn ketting, na iedere mountainbikerit schoonmaak.
Het is belangrijk om jouw fietsketting zo nu en dan eens te ontvetten. Je zult zien dat jouw ketting tijdens een rit in schone en droge omstandigheden nauwelijks vies is geworden.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Een voordeel ten opzichte van een smeermiddel op basis van olie is dat siliconenspray geen (of veel minder) vuil aantrekt en minder erge vlekken achterlaat als je er per ongeluk mee knoeit. En de grap: Kijk hier eens: WD40 bevat ook twee bijzondere producten: Smeerspray met PTFE en Droogsmeerspray met PTFE.