Het werkt heel simpel. Je maakt in de app van ING een betaalverzoek aan, vult het bedrag in dat je mensen wilt laten betalen en stuurt hen een linkje. Dat kan onder andere via WhatsApp, Facebook of e-mail. Via de link komen de mensen op een iDeal-pagina, waar ze het gevraagde bedrag automatisch naar jou overmaken.
Betaalverzoek ING bank
De ING bank is eind 2016 gestopt met betalingen via Twyp, maar een betaalverzoek versturen kan nog steeds. Dit gaat via de app van de bank: Kies in de app Mobiel Bankieren voor Betaalverzoek. Tik het bedrag in dat je terug wilt vragen.
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Tikkie is voor iedereen
Iedereen kan geld terugvragen met Tikkie. Het enige wat u nodig heeft, is de app op uw telefoon en een Nederlandse betaalrekening. Terugbetalen kan zelfs zonder dat u de app heeft geïnstalleerd.
Biedt jouw bank Instant Payments aan, dan staat een betaling met Tikkie binnen 5 seconden op je rekening. Ook in het weekend en op feestdagen. Doet jouw bank nog niet mee? Dan staat het geld binnen 1 werkdag op je rekening.
Hij stuurt een Betaalverzoek of Tikkie. Zogenaamd om te checken of jij het bent. Maar ook omdat jij bijvoorbeeld beloofde om de verzending te betalen of omdat hij 'gelijk wil oversteken'. Doe het niet, want na een klik op de link kom je hoogstwaarschijnlijk op een phishing-site.
Veelgestelde vragen. Wat is het maximum bedrag waarvoor ik een Tikkie kan maken? Een Tikkie kan maximaal € 5.000 bedragen. U kunt een Tikkie link naar meerdere ontvangers sturen.
De functie van Tikkie, die Groepie heet, lijkt op de website Wie Betaalt Wat. Ook hier kan iedereen zijn bonnetjes invoeren voor bijvoorbeeld het eten of de drank. De app berekent vervolgens aan wie jij nog iets moet betalen of van wie jij nog geld krijgt. Op deze manier hoef je zelf niet ingewikkeld te doen.
Tikkie werkt niet goed, wat nu? Verwijder de app en download deze opnieuw. Doet Tikkie het daarna nog niet? App ons via 06 - 13 76 85 28 met wat er misgaat, we helpen je graag verder.
Log in en ga naar 'Service' onderin beeld. Ga naar 'Je rekening' en klik op 'Daglimiet Mobiel Bankieren App' Schuif met je vinger over de balk tot het juiste bedrag verschijnt. Klik op 'Instellen' en wacht 4 uur (uit veiligheid) tot je limiet is aangepast.
Bedrijven kunnen u een zogenaamde betaallink sturen, bijvoorbeeld via e-mail, sms, WhatsApp of andere online kanalen. Dit maakt het heel eenvoudig om uw facturen te betalen met iDEAL. U hoeft niets anders te doen dan te klikken op de link en de betaling goed te keuren in de bankieren-app van uw eigen bank.
Je betaalt eerst aan ABN AMRO (tussenrekening: NL13 ABNA 0506 4173 44). ABN AMRO betaalt daarna het bedrag aan jouw vriend.
Met de Mobiel Bankieren App of Mijn ING vraag je via e-mail, sms, WhatsApp of QR-code om een betaling. Je kan een Betaalverzoek sturen voor een vast bedrag of een waarin de ontvanger het bedrag zelf aan kan passen. Het werkt ook bij klanten die niet bij ING bankieren.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
De link van een echt betaalverzoek via Tikkie ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/[code]. Bij 'code' staat steeds een andere code. Oplichters spelen graag met de link. Er staat dan bijvoorbeeld 'tlkkie.nl' in plaats van 'tikkie.me'.
Kan een Tikkie dubbel betaald worden? Een Tikkie Check betaling kan maar één keer betaald worden.
Opgelicht via een Tikkie na betaalverzoek voor Marktplaats. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die de betaal-app Tikkie van de ABN-Amro nabouwen. Daarmee hengelt het internetgespuis gegevens binnen waarmee ze bankrekeningen van hun slachtoffers kunnen plunderen.
Het bedrag dat je in Mijn ING maximaal digitaal kunt overmaken naar een andere betaalrekening is standaard € 5.000 per dag. Je wijzigt de limiet eenvoudig via Mijn ING tot maximaal € 50.000 per dag. Geef hierbij altijd een einddatum aan.
Heb je geen smartphone of tablet? Dan moet je je inlog bevestigen met de ING Scanner. Je krijgt dan een kleurencode te zien die je moet scannen. Daarna krijg je een code, die je overtypt in Mijn ING.
Als u geld over wilt maken zonder gebruik te maken van het internet, kan dit via een overschrijvingskaart. Die kunt u, samen met een bijpassende envelop, bij de bank bestellen.
,,Betaalde iemand terug dan zou het kassageluidje 'Ka-ching' klinken!” lacht Freek de Steenwinkel, directeur Tikkie. Uiteindelijk won Tikkie, de naam resoneerde het best bij de Amsterdamse studenten die ABN Amro als proefkonijnen gebruikte. ,,Tikkie klinkt vriendelijk, het moet behalve handig fun zijn.”