Om het roetfilter zelf te reinigen, kunt u gebruik maken van een roetfilter reiniger, ook wel DPF-reiniger of additief genoemd. Met een roetfilter reiniger hoeft het onderdeel niet gedemonteerd te worden. Er zijn verschillende soorten additieven die u kunt gebruiken.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Hoeveel kilometer rijden? Doorgaans geldt voor personenauto's dat het roetfilter gereinigd dient te worden wanneer een auto tussen de 100.000 en 180.000 kilometer heeft gereden.
Ga naar je garage om het roetfilter te laten controleren. Is er duidelijk vermogensverlies, rij dan niet verder maar bel de Wegenwacht.
Vanaf € 241,00 per stuk. Prijzen voor roetfilter reiniging kunnen afwijken als het onderdeel is vervuild met olie of koelvloeistof. Reparatie van beschadigde aansluitingen € 25,00 kosten voor de eerste aansluiting elke volgende aansluiting € 15,00. Alle genoemde prijzen zijn exclusief btw.
In Nederland rijden zeker 20.200 auto's zonder filter rond, maar bij slechts 397 auto's werd dit ook geconstateerd. Het roetfilter verwijderen is verboden. Een auto zonder roetfilter stoot tot 150 keer zoveel schadelijke fijnstof uit als een auto met filter.
Door lang door te rijden met een vol DPF-filter kan het gevolgen hebben voor de turbo waarvan de levensduur aanzienlijk verkort wordt. Dit komt doordat een vol DPF-filter meer tegendruk oplevert dan normaal. De turbo kan zijn druk niet kwijt en zal hierdoor schade kunnen oplopen.
Bij temperaturen tussen de 450 en 600 graden Celsius verbrand het roet en ontstaat er as, dat wél uit het filter kan ontsnappen. Dit noemen we 'regenereren'. Het filter is dan leeg om opnieuw roetdeeltjes op te vangen.
Het roetfilter beschikt over 2 temperatuur sensoren. Eén voor het roetfilter en één in het roetfilter. Zo kan het motormanagement exact te gewenste temperatuur van het roetfilter regelen. Zo'n regeneratieproces duurt gemiddeld 10 minuten.
genomen zal een DPF regenerenen iedere 400 tot 1200 km. Kun je dat regenereren zien of merken Helaas, dat kun je slecht zien of merken. Er zijn een paar aanknopingspunten, maar dan moet je wel je auto goed kennen. Het brandstofverbruik is tijdens het regenereren 30-40% hoger dan normaal.
Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.
Voor Dieselmotoren is dan ook een speciaal olietype vereist, vaak aangegeven met de term LowSAPS. Deze olie is speciaal ontwikkeld om het dichtslibben van het roetfilter te voorkomen en daarmee de levensduur van de Dieselmotor te verlengen.
De auto meet door middel van tegendruksensoren zowel voor als na het roetfilter hoeveel roet er is opgeslagen. Op het moment dat het roetfilter vol is gelopen met roet start de auto het regeneratieproces.
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto's vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk. Soms vereist een roetfilter extra onderhoud.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
De duur van een spoeling (regeneratie) van een AquaCell is afhankelijk van de (voor)druk in de waterleidingen. Door de bank genomen duurt dit 15 minuten maar het kan zo snel gaan als 11 minuten bij een hoge voordruk en zo langzaam als 20 bij een vrij minieme voordruk in de waterleidingen.
Een roetfilter gaat zo'n 130.000 tot 200.000 kilometer mee. Hoe beter u uw auto en roetfilter onderhoudt, hoe langer het roetfilter mee gaat. Een niet optimaal werkend roetfilter veroorzaakt de onderstaande problemen: een hoger brandstofverbruik.
De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen.
Noodloop en roetfilter
Wanneer deze problemen zich voordoen dan kan de auto in de noodloop gaan. Dit betekent simpelweg dat het ECU zelf bepaald dat er het niet veilig genoeg is om verder te rijden onder de huidige omstandigheden. Je dient dan ook z.s.m. een garage op te zoeken voordat u verder rijdt.
Hoelang duurt het voordat de roetfilter is verwijderd? Dit hangt van de situatie af, hoe verstopt de roetfilter bijvoorbeeld is. Gemiddeld genomen verwijderen wij de roetfilter op dezelfde dag. U kunt uw auto al ophalen na ongeveer 2.5 uur.
Een roetmeting is dus niet verplicht bij een APK-keuring. Wij adviseren wel om één keer per jaar het roetfilter te reinigen met een brandstofadditief zoals de Lindemann Total Care Diesel.
In Europa zijn bijna alle benzine Auto's sinds 2019 voorzien van een OPF (Otto Partikel Filter) of GPF, welke functioneert als Benzine Roetfilter. Dit geldt onder andere voor BMW, Audi, Mercedes, Volkswagen, Porsche. Een OPF zorgt ervoor dat uw auto geen mooi uitlaat geluid meer geeft.
Naast de katalysator zorgt ook het roetfilter ervoor dat via de uitlaat minder schadelijke stoffen in het milieu terecht komen. Het roetfilter zit gemonteerd op diesel motoren omdat uit deze motoren de hoogste concentratie fijnstof vrijkomt.
Wanneer moet je een roetfilter laten vervangen? Een roetfilter gaat over het algemeen zo een 150.000 tot 200.000 kilometer mee en gaat uiteindelijk stuk of raakt verstopt. Als het roetfilter van uw auto verstopt is dan merkt u dat aan het verminderde vermogen van uw auto en een verhoogde brandstofverbruik.