Een persoonlijk leerdoel bestaat ook uit één kernzin. Deze wordt niet door een externe opleider geformuleerd, maar door jezelf omdat je een doel voor ogen hebt en houvast wilt hebben om dat doel te bereiken. In principe kun je van elk voornemen een leerdoel maken.
Ik wil leren op tijd hulp te vragen. Ik wil leren een taak op mijn niveau te volbrengen. Ik wil leren afstand te nemen van een probleem om het beter te kunnen begrijpen Ik wil leren mijn mening met argumenten te onderbouwen. Ik wil leren met goede tegenvoorbeelden te komen als ik het niet eens ben met een ander.
De juiste persoonlijke leerdoelen vertellen je wat je wil bereiken en hoe je daar richting aan moet geven door het vergaren van kennis en vaardigheden. Vooral dat laatste is van belang. Bij een persoonlijk leerdoel gaat het erom dat je iets leert en dus niet om een resultaat dat behaald moet worden.
Wat is een persoonlijke leervraag? Een leervraag is een vraag die een student aan zichzelf stelt, omdat hij iets wat hij nog niet weet of kan wil leren omdat dat hoort bij het beroep van ………. In de leervraag geeft de student concreet aan wat hij wilt leren.
Deelnemers benoemen hun leerdoelen zoals: ik ben soms te direct in mijn communicatie en ik moet tactvoller communiceren. ik ben soms een drammer en ik moet meer geduld ontwikkelen. ik ben soms passief en moet meer initiatief ontplooien.
Soms wordt leerdoel gebruikt als synoniem van de term eindterm. Een leerdoel specificeert duidelijk en concreet wat men beoogt zichzelf of anderen eigen te maken op het gebied van kennis, inzichten en vaardigheden. Er is meestal in opgenomen hoe men zich dit eigen maakt en hoe men dit dient te tonen aan anderen.
Bij persoonlijke ontwikkelingsdoelen gaat het om leerdoelen die je karakter, je vaardigheden en je capaciteiten verbeteren. Om aan de slag te kunnen gaan met persoonlijke ontwikkeling maak je ontwikkelingsdoelen en stel je een plan op met stappen die je gaat zetten om je doel te halen.
SMART leerdoelen voorbeelden studie en stage
Minder uitstellen: 'ik wil vanaf het begin van een blok elke week 2 uur leren voor mijn tentamen. ' Meer communicatieve vaardigheden: 'ik wil tijdens iedere projectgroep de voorzitter zijn. '
Specifiek: een concrete actie, of waarneembaar gedrag. Meetbaar: het eindresultaat moet meetbaar zijn (je moet het kunnen zien, horen) Acceptabel: het doel moet acceptabel zijn voor jezelf en anderen. Realistisch: het doel moet haalbaar zijn (niet te laag of te hoog gegrepen)
SMART-leerdoelen formuleren
Begin je doel met “ik”. Gebruik na “ik” een doe- of meet-woord: maak, kan, ken, heb inzicht in, begrijp, pas toe, weet, et cetera. Beschrijf hierna SMART in concrete woorden en in meetbare termen wat je doel is om te leren: je doel of vaardigheid. Niet: Ik ga beter orde houden.
Een voorbeeld van een persoonlijke SMART-doelstelling zou kunnen zijn: Ik wil binnen vandaag en 1 januari 2022 vijftien kilogram afvallen. Deze doelstelling is SMART, mits deze aan bepaalde voorwaarden voldoet. De doelstelling is in ieder geval specifiek, meetbaar en tijdsgebonden.
Het kunnen stellen en bereiken van doelen is een vaardigheid en dus aan te leren. De smart methode is een manier om hierin succesvol te worden en een methode die veel mensen kennen. Het is de methode die zegt: zorg ervoor dat je je doelen specifiek maakt, meetbaar, aantrekkelijk, realistische en tijdgebonden.
Ik wil effectiever denken (en hierdoor effectiever handelen), bijvoorbeeld door: minder beren op de weg te zien, minder voor anderen te denken, minder gericht te zijn gericht op het 'pleasen' van anderen, minder perfectionistisch te zijn, minder gericht te zijn op het hebben van controle, het hebben van een positiever ...
Leervragen moet je niet veralgemeniseren, maar breng je in relatie tot je dagelijks werk. Een goede leervraag gaat over jezelf, is enkelvoudig, is open, gaat over leren en is spannend. Vanuit de leervraag interpreteer je alle gebeurtenissen in je werk en in je leven. Laat de ervaring maar komen.
Een leerdoel is een doel dat iemand zichzelf stelt en dat geformuleerd is in termen van aan te leren kennis en vaardigheden.
Als je met leerdoelen wil gaan werken is het belangrijk dat je nadenkt over waar je heen wilt, dat je begint met het einde voor ogen. Om dit goed te kunnen doen, moet je weten wat de kern en essentie is van je vak. Wat wil je dat jouw leerlingen absoluut leren en meekrijgen tijdens jouw lessen.
Een doel is een gewenste situatie, iets dat je wilt bereiken. Als leidinggevende kun je het gedrag van een individu, groep of organisatie besturen door doelen te stellen. Een goede doelstelling is belangrijk en zinvol.
Wat zijn SMART doelen? SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Als je doelstellingen met deze methode opstelt, worden ze duidelijk en concreet.
Een leerdoel is datgene wat de leerling geleerd moet hebben als gevolg van het onderwijs dat je hebt ingericht en dat de leerling heeft gevolgd. Een lesdoel is een leerdoel voor 1 les. Een succescriterium is wat de leerling moet laten zien om aan te tonen of hij/zij het leerdoel beheerst.