SMART is een acroniem voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Een doelstelling is SMART wanneer aan alle letters van het acroniem wordt voldaan. Sinds de jaren 90 wordt het de methode gebruikt om onder andere doelstellingen en onderzoeks- en adviesvragen te formuleren.
Een voorbeeld van een onderzoeksvraag met deelvragen zou kunnen zijn: “Hoe kan de communicatie tussen medewerkers en leidinggevenden binnen organisatie X verbeterd worden?” De deelvragen kunnen bijvoorbeeld zijn: Hoe ziet de huidige communicatiestructuur eruit binnen organisatie X?
Een onderzoeksvraag bestaat uit twee of meer constructen waartussen een verband wordt verondersteld. Dit verband is bepalend voor het soort analyse (kwalitatief of kwantitatief) dat jij gaat uitvoeren. De structuur van je onderzoeksvraag is dus bepalend voor je onderzoeksmethode.
Hoofdvraag bestaat uit meerdere vragen
De onderzoeksvraag bestaat uit twee of meer vragen. Een hoofdvraag dient normaliter uit één vraag te bestaan. Het zou nog binnen de lijntjes vallen als de tweede vraag zeer nauw aansluit op de eerste, maar twee onderzoeksvragen met twee verschillende thema's is uit den boze.
Kenmerken van een goede probleemstelling
Eén zin: één korte en duidelijke zin (als deze erg lang wordt dan liever opsplitsen in deelvragen) Specifiek geformuleerd: helder afgebakend (wat wel en wat niet), precies en scherp. Relevant: toegevoegde waarde (voor wetenschap, maatschappij, afstudeerorganisatie)
Je bepaalt pas wat je precies wilt gaan onderzoeken als je een onderwerp voor je profielwerkstuk hebt gevonden. Je stelt dan een onderzoeksvraag, ook wel hoofdvraag genoemd, op. Om zo'n hoofdvraag te kunnen stellen moet je goed weten wat je met jouw onderzoek wilt bereiken.
Er zijn verschillende soorten onderzoeksvragen, zoals beschrijvende en verklarende vragen. En er zijn evaluatieve vragen en voorspellende en voorschrijvende onderzoeksvragen.
Beschrijvende vragen dragen bij aan het in kaart brengen van het onderwerp. Een voorbeeld van een beschrijvende vraag is: 'Hoe werkt dit hier? ', 'Op welke plekken lukt het al?' ' Waar zien we hier vandaag al goede voorbeelden van? ' of 'Wat is hier nu eigenlijk aan de hand en wie heeft daar last van?
Smart schrijven. In veel aanbestedingen, zoals bij BVP, vragen aanbestedende diensten een SMART geschreven plan van aanpak. Met SMART bedoelen ze een acroniem: Specifiek – Meetbaar – Acceptabel – Realistisch – Tijdsgebonden. Je bent pas echt smart (slim dus) als je altijd je offerte SMART maakt.
SMART-doelen: een uitgewerkt voorbeeld
Meetbaar: minimaal 3 oefengesprekken met collega's. Acceptabel: afhankelijk van verschillende factoren, maar het lijkt haalbaar. Realistisch: afhankelijk van verschillende factoren, maar het lijkt realistisch. Tijdgebonden: tussen week 20 en week 30 van 2023.
Als je groen licht hebt, ga je nadenken over je onderzoeksmethode en de stappen die je gaat nemen. Kies altijd een open vraag. Dat zijn vragen met woorden als “Wat is het verband tussen”, “Wat is de relatie tussen”, “Wat is de samenhang tussen”, “In hoeverre” etc.
Goede deelvragen
Een goed geformuleerde deelvraag voldoet aan dezelfde eisen als een hoofdvraag of probleemstelling. Aanvullende eigenschappen voor goede deelvragen zijn: Ze zijn minder complex en specifieker dan de hoofdvraag. Ze beslaan samen hetzelfde, dus niet een groter gebied, als de hoofdvraag.
Het antwoord op je onderzoeksvraag is objectief en meetbaar. Er wordt gevraagd naar feiten en niet naar bijvoorbeeld een (subjectieve) mening, een advies of beleid. Je onderzoeksvraag begint niet met 'waarom'.
richtlijnen voor een goede centrale vraag
is niet suggestief, maar neutraal;is scherp geformuleerd en laat geen ruimte voor meerdere interpretaties;kan beantwoord worden onder de gegeven omstandigheden (hoeveelheid tijd en geld die je ter beschikking hebt, beschikbare data en de mogelijkheden om aan data te komen).
Je probleemstelling beschrijft het probleem dat onderzocht wordt in het onderzoek. De doelstelling geeft aan waar het onderzoek inzicht in gaat verkrijgen. De hoofdvraag (of onderzoeksvraag) is de vraag met betrekking tot het probleem waarop je scriptie of onderzoek antwoord geeft.
De onderzoeksvraag en deelvragen
De kern is natuurlijk de centrale vraag die vervolgens uiteen valt in verschillende deelvragen. Voor het opstellen van jouw relevante onderzoeksvragen is het van belang dat je bepaald wat voor soort onderzoek je uitvoert.
Een voorbeeld van een persoonlijk SMART doel zou kunnen zijn: Specifiek: “Ik wil mijn fysieke fitheid verbeteren.” Meetbaar: “Ik wil mijn 5 kilometer looptijd verbeteren van 35 minuten naar 30 minuten in de komende 6 maanden.” Acceptabel: “Ik ga drie keer per week hardlopen en volg een specifiek trainingsschema.”
Specifiek en meetbaar
Specifiek wil zeggen dat je duidelijk en concreet omschrijft wat je doel is. Dit moet een waarneembare actie, gedrag of resultaat beschrijven. Door het bijvoorbeeld aan een getal, percentage of percentage te verbinden.
doelen, namelijk RUMBA. Met dit (Engelse) hulpmiddel worden je doelen Relevant, Understandable, Measurable, Behavioral en Attainable. RUMBA wordt vooral toegepast binnen de zorgsector om de kwaliteit van verpleegkundige zorg meetbaar en inzichtelijk te maken.