Verzamel door het jaar heen nieuwsgierige vragen van leerlingen in een doos. Behandel er elke ochtend ééntje in vijf minuten. Zoek een verrassend feitje, een bijzondere foto of snelle breinpuzzel en maak jouw leerlingen nieuwsgierig.
De eerste zin van je boek moet een zin zijn die een lezer nieuwsgierig maakt naar wat er komen gaat. Je kunt beginnen met een verrassende, dramatische of zelfs filosofische zin; als het er maar voor zorgt dat de lezer verder wil lezen.
Begin met actie of dialoog.Stel een vraag of een reeks vragen.Beschrijf de setting zodat lezers zich die kunnen voorstellen.Geef achtergrondinformatie die lezers zal interesseren.
Het gaat om de volgorde waarin gebeurtenissen plaatsvinden, van de eerste tot de laatste. Denk hierbij aan hoe je een verhaal vertelt: je begint bij wat er als eerste gebeurde, gevolgd door wat daarna kwam, tot je bij het einde bent.
Kom ter zake .
De kern van uw bericht moet verschijnen wanneer de aandacht het meest vers is: aan het begin. Als u wilt dat uw lezers antwoorden op een vraag, stel die dan meteen. Als u wilt dat ze iets doen, iets leren, ergens heen gaan, maak dat dan duidelijk in uw eerste regel of twee.
Een hook moet niet alleen de aandacht trekken, maar ook een belofte doen over de content benadrukken. De lezer moet een reden hebben om door te lezen. Beloof dus concrete inzichten, oplossingen of inspiratie. Zorg ervoor dat de belofte die je doet in je hook wordt waargemaakt in je verdere content.
Nieuwsgierigheid is de brandstof die levenslang leren aandrijft. Het gaat om het vragen van "waarom?" en "hoe?" over de wereld om je heen . Het gaat niet alleen om het accepteren van dingen zoals ze zijn, maar om ze op een dieper niveau te willen begrijpen. Dus de volgende keer dat je iets tegenkomt dat je niet begrijpt, wuif het dan niet zomaar weg.
Wil je de intrinsieke motivatie van je kind prikkelen? Voer dan regelmatig een een-op-eengesprek met je kind. Doe dit bijvoorbeeld voordat je je kind een taak geeft. Omdat kinderen nieuwsgierig zijn, willen ze vaak eerst weten waarom ze iets moeten doen.
Man rent weg van iemand of iets in het maanlicht. Vrouw zoekt naar iemand of iets in een dikke mist. Een hard geluid schrikt een persoon wakker.
Begin; dus de inleiding. Hier laat je de lezer kennismaken met de context van het verhaal, de hoofdpersonen, de gebeurtenis (nog niet alles) en maak je de lezer nieuwsgierig. De inleiding mag je meteen beeldend opschrijven alsof je het voor je ziet. Denk aan de camera die je zelf bent.
Een goede openingszin kan meteen de relevantie van je sollicitatie benadrukken. Het moet duidelijk maken waarom je geïnteresseerd bent in de vacature en waarom je geschikt bent voor de positie. Hierdoor kan de werkgever meteen begrijpen waarom je een waardevolle kandidaat bent.
Begin met de achtervolging. Een goede haak kan ook een vraag of een bewering zijn: alles wat een emotionele reactie van een lezer oproept. Denk er eens zo over: een goede openingszin is iets waarvan je denkt dat je het niet kunt zeggen, maar wat je toch wilt zeggen. Zoals: " Dit boek zal je leven veranderen."
Pakkende beginzin. De inleiding van een essay begin je met een pakkende beginzin. Dit is een eerste zin (of twee) die de lezer direct boeit en betrekt bij jouw essay.
Gebruik een indrukwekkend feit
Je kunt indruk maken met feiten in je pitch, mits je ze op de goede manier gebruikt. Feiten en cijfers maken zaken tastbaar en worden onthouden. Een voorwaarde is dat het feit indrukwekkend is, of dat de uitkomst anders is dan men verwacht.
Een ijsbreker zorgt ervoor dat de spanning verminderd wordt, het maakt je presentatie comfortabeler en je begint zekerder aan je presentatie. Je kan ijsbrekers op verschillende manieren introduceren. Bijvoorbeeld door middel van een live word cloud of door je publiek een open vraag te stellen via Sendsteps.