Rijke leeromgeving
Diverse soorten uitnodigende materialen en activiteiten, ook m.b.t. ICT. Verschillende contexten die de nieuwsgierigheid opwekken. Ruimte voor inbreng van de leerling, voor eigen wensen, oplossingen en creativiteit. Ruimte om samen te werken.
Een krachtige leeromgeving faciliteert en ondersteunt het leerproces van een diversiteit aan studenten. Studenten leren het best wanneer ze zich gerespecteerd en deel van de groep voelen.
Een stimulerende leeromgeving is een omgeving die bijdraagt aan het stimuleren en ontwikkelen van talenten, zodat deze talenten worden aangesproken en tot uiting kunnen komen. Rijk onderwijs en signaleren gaan dan ook hand in hand.
Krachtig leren; coöperatief leren
Veel opvattingen in het onderwijs over het leren van leerlingen zijn gericht op het leren van individuele leerlingen. De opvatting achter samenwerkend leren is dat het leren van leerlingen krachtiger wordt wanneer ze regelmatig met elkaar overleggen en elkaars expertise te benutten.
We spreken over een veilige leeromgeving wanneer de omstandigheden ervoor zorgen dat iedere leerling en professional zich gerespecteerd en aanvaard weet, ongeacht religie, afkomst, gender of seksuele geaardheid, en waar men gevrijwaard is van ongeoorloofd gedrag en materieel, psychisch, en fysiek geweld.
Driehoek school - ouder - kind
Wij werken vanuit de pedagogische driehoek: school - ouder - kind en streven naar een goede samenwerking. Zo creëren we samen de optimale omstandigheden voor de ontwikkeling en het leren van uw kind.
Bij overwegend gebruik van virtuele middelen spreekt men van een elektronische leeromgeving (afgekort ELO). Een 'authentieke leeromgeving' is een leeromgeving die de praktijk op de werkvloer nabootst..
De leeromgeving is het totaal van middelen, personen, strategieën en voorzieningen die bijdragen aan het leerproces. Als het goed is, is een leeromgeving rijk, krachtig en betekenisvol.
Een drie- of viersporenbeleid (instructieafhankelijk – instructiegevoelig – instructieonafhankelijk) (CEGO) is een aanpak om binnen de klas de leerlingen taken te laten uitvoeren op verschillende niveaus, met gepaste ondersteuning.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen het meeste leren van het zelf oefenen met de lesstof en van directe toepassing. Lesstof beter onthouden kan ook door bijvoorbeeld hardop te lezen en/of met de hand mee te schrijven tijdens de uitleg. Bijvoorbeeld door aantekeningen, een samenvatting of een mindmap te maken.
Om te kunnen leren lezen, rekenen en schrijven moeten ze zich op een taak kunnen concentreren. Daarom wordt deze taakgerichtheid ook wel een 'schoolse vaardigheid' genoemd. Kinderen leren vanaf 4 jaar hun aandacht langere tijd ergens bij te houden. Daarvan leren ze ook hoe ze hun eigen gedrag kunnen sturen.
Bij een positief leerklimaat voelen jongeren zich veiliger, is de sfeer in de klas beter, komen jongeren meer toe aan leren en is er minder verstorend gedrag in de klas.
Je bent authentiek als je trouw bent aan je innerlijk, aan je morele principes en op een oprechte manier handelt. Als je verantwoordelijkheid neemt voor je gevoelens en daden en ook doet wat echt belangrijk voor je is.
Samenvatting. De pedagogische cirkel is een dynamisch en praktijkgericht model om pedagogisch beleid te ontwikkelen en te implementeren. De heldere relatie tussen visie, houding en gedrag geeft het model een kwalitatieve basis en maakt het model tot een waardevolle aanvulling voor het kwaliteitsbeleid in de organisatie ...
Pedagogische competenties
Een leerkracht die pedagogisch competent is weet een veilige leeromgeving te creëren waarin leerlingen weten dat ze erbij horen en welkom zijn. Daarnaast herken je pestgedrag en weet je hoe je kinderen leert wat de consequenties van hun gedrag zijn.
Pedagogiek gaat over de eigen houding als docent, over aandacht, over voorleven, over verbinding maken. In het licht van duurzaamheidsvraagstukken gaat het ook over de vraag hoe je leerlingen en studenten open en nieuwsgierig tegemoet kunt treden. Onder didactiek verstaan we de manier van lesgeven.
Bij een goede pedagogische sociale relatie is er aandacht voor elkaar en respect. Daarbij is het belangrijk dat er veel verschillende soorten pedagogische sociale relaties worden aangegaan. Bijvoorbeeld met verschillende medeopvoeders, maar ook in verschillende leefomgevingen.