De wijze waarop een bedrijf of organisatie zich naar buiten toe zichtbaar presenteert noemen we de huisstijl. Dit is de visuele presentatie van de organisatie waar het logo, de kleurstelling, lettertypes en andere visuele elementen deel van uitmaken.
De huisstijl van een bedrijf of organisatie is de visuele identiteit die bestaat uit verschillende grafische elementen zoals een logo, de kleurstelling en lettertype.
Beginnende of goedkopere ontwerper
Beginnende ontwerpers of de goedkopere ontwerpers vragen ongeveer € 700 tot € 1300 vragen voor een huisstijlontwerp. Je komt qua uurtarief ongeveer uit op tussen de 25 en de 46 euro per uur. Een huisstijl voor € 700 - € 1300 is niet duur. Zeker niet als hier maatwerk bij komt kijken.
Minimaal 10 uur p.w. ben je zeker bezig met andere zaken die niet te factureren zijn). Let op: Hierbij zijn nog niet eens de vaste lasten meegerekend zoals kantoorkosten, verzekeringen, software, reiskosten etc! Een ontwerper bepaald dus aan de hand van de tijd die ze er mee bezig zijn de prijs voor een huisstijl.
Wat kost het om een logo te laten ontwerpen? Hoe duidelijker je bent over wat je verwacht van jouw logo, hoe goedkoper het zal zijn. Beginnende ontwerpers zullen voor het vervaardigen hiervan tussen de 35en 50 euro per uur vragen. Ervaren freelancers vragen tussen de 50 en 75 euro per uur.
Doorgaans worden er twee of drie kleuren gekozen voor een huisstijl Dit is sterk en overzichtelllijk en komt de herkenbaarheid tengoede. Het is echter geen must. Er zijn voorbeelden van logo's die sterk genoeg zijn om meerdere kleuren te dragen. Kijk bijvoorbeeld naar Google, Windows en Ebay.
Kleurgebruik vormt een essentieel onderdeel van veel huisstijlen. Dit maakt kleurenleer een onmisbaar onderdeel van het grafische vak. Het gebruik van de juiste kleuren kan een bedrijfsidentiteit maken of breken. Het zorgt voor emotionele waarde en kan een bedrijf doen opvallen ten opzichte van zijn concurrentie.
Wat is een huisstijlhandboek? In een huisstijlhandboek leg je de stijlregels van je visuele identiteit vast. Hierin staat bijvoorbeeld hoe je omgaat met logovarianten, kleuren, stijlelementen en typografie. Zo is voor iedere medewerker én externe partijen duidelijk welke richtlijnen er gelden voor visuele communicatie.
Een huisstijlhandboek is de handleiding voor jouw merk. Het zorgt ervoor dat iedereen precies weet wat ze wel (en juist niet) moeten doen om ervoor te zorgen dat je een herkenbaar en waardevol merk kunt bouwen.
Betekenis: Huisstijl
De huisstijl omvat alle uitingen van een bedrijf, zoals de bedrijfsnaam of merknaam, logo, slogans, tone of voice van taalgebruik en de vormgeving van de website, drukwerk, bedrijfskleding, reclamespotjes, slides bij presentaties enz.
Een Corporate Identity Mix wordt ook wel een bedrijfsidentiteit mix of IC-mix genoemd. Dit model legt een link tussen de identiteit en het imago van een bedrijf. De definitie van Corporate Identity is 'datgene wat de organisatie werkelijk is'.
De huisstijl van een organisatie of merk wordt ook wel de corporate identity of brand identity genoemd. De huisstijl omvat alle uitingen van een bedrijf, zoals de bedrijfsnaam of merknaam, logo, sl...
Door naastliggende kleuren op de kleurencirkel te combineren krijg je harmonieuze kleurencombinaties. Veel gebruikte combinaties zijn oranje-rood, blauw-turquoise en groen-geel. Om de harmonieuze kleuren tot hun recht te laten komen combineer je ze best met neutrale tinten zoals wit, grijs of zwart.
Mensen hebben een sterkere affiniteit met een product als kleuren in overeenstemming zijn met het soort product. Functionele kleuren – grijs, zwart, bruin en groen – versterken gebruiksproducten en sociaal-zintuigelijke kleuren – rood, geel, roze en paars – versterken producten met een beleving.
Hoe kom je achter de exacte kleurcode van iets wat je op je beeldscherm ziet? Gebruik de gratis chrome extensie ColorPick Eyedropper. Met deze extensie kun je snel en eenvoudig de juiste kleurcode van een webpagina, foto, logo etc. achterhalen.
Een bedrijfslogo is het eerste wat klanten te zien krijgen wanneer ze kennis maken met een nieuw merk of bedrijf, dus het is belangrijk dat u eerst een logo maakt.
Salaris Grafisch Vormgever
Een Grafisch Vormgever in Nederland verdient gemiddeld € 2.720 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.315 (laag) tot € 3.130 (hoog).
De ontwikkeltijd voor het maken van een logo varieert van 8 tot 28 uur of meer. Dit is het verschil van een logo uit voorraad (dertien in een dozijn) en een maatwerk logo gerealiseerd met het nodige vooronderzoek en expertise.
Visitekaartjes laten ontwerpen voor € 89,-
Een ontwerp voor een visitekaartje kost bij Online Kompas € 89,- exclusief btw. Dit zijn de kosten voor een standaard ontwerp van een dubbelzijdig visitekaartje.
Een huisstijl stelt je in staat een goed en professioneel bedrijfsimago op te bouwen bij alle doelgroepen. Een huisstijl beïnvloedt niet alleen de houding, maar ook het gedrag ten opzichte van het merk. Je onderscheidt je met een huisstijl van je concurrenten. Een huisstijl zorgt voor herkenbaarheid bij de doelgroep.
De visuele identiteit combineert alle visuele aspecten van de merkidentiteit en communiceert daarmee het gevoel en de ervaring die past bij de positionering van een merk. Visuele aspecten zijn bijvoorbeeld logo, lettertype, kleur, design, fotografie, video.