Tips van Works: een beoordelingsgesprek voorbereiden
Vraag aan je leidinggevende welke zaken hij wil bespreken. Denk kritisch na over je eigen functioneren, reflecteer goed op jezelf. Daarbij kun je de agenda van het vorige punt als leidraad gebruiken. Lees oude beoordelingsverslagen nog eens door.
Een beoordelingsgesprek is iets anders dan een functioneringsgesprek. In een beoordelingsgesprek vertelt je leidinggevende je wat hij of zij vindt van je prestaties het afgelopen jaar en welke consequenties dat eventueel heeft. Het gaat over een periode die in het verleden ligt.
De drie belangrijkste factoren waar volgens medewerkers een eerlijk beoordelingssysteem al moet voldoen, zijn: Effectieve coaching door managers. Persoonlijke doelen gekoppeld aan bedrijfsdoelen. Gedifferentieerde compensatie.
Om bezwaar te maken op je beoordeling teken je de beoordeling 'voor gezien'. Vervolgens schrijf je in een brief aan je werkgever waar en waarom je het oneens bent met de inhoud van je beoordeling.
Het doel van een beoordelingsgesprek de prestaties van een medewerker te beoordelen. Het resultaat van zo'n gesprek is de basis voor het nemen van beslissingen over bijvoorbeeld loonsverhogingen. Het doel van een functioneringsgesprek is het bespreken van de ontwikkeling en groei van de medewerker.
Beoordelen van het functioneren gaat dus over een aantal zaken: de taken, de verantwoordelijkheden, de bevoegdheden, de houding of attitude en de motivatie. Dat vraagt niet alleen objectiviteit maar ook inzicht en bekwaamheid van de leidinggevende.
Wat is een beoordelingssysteem? Onder te term 'beoordelingssysteem' verstaan we het systeem waarmee organisaties inzicht krijgen in zowel individuele prestaties van medewerkers, als prestaties en doelstellingen van de organisatie.
wat is een beoordelingsgesprek? Een beoordelingsgesprek is een gesprek tussen jou en je leidinggevende waarin je bespreekt hoe je functioneert, hoe anderen je beoordelen en je ontvangt feedback. Dit is vaak hét moment om een mogelijke promotie, loonsverhoging of contractverlenging te bespreken.
Nee. De wet kent de woorden beoordelingsgesprek en functioneringsgesprek niet. Het voeren van een beoordelingsgesprek is dus niet verplicht volgens de algemene wet- en regelgeving, maar in sommige cao's is het beoordelingsgesprek wel degelijk als verplichting opgenomen.
De spontane ongecensureerde meningen van collega's over degene die feedback van jou moet krijgen, zijn ongezouten positief of negatief en vaak op niets gebaseerd. Haal dus niet de mening van anderen erbij, en vertrouw op je eigen inzichten. Dat maakt het feedbackgesprek eerlijker en sympathieker.
Competentie assessments helpen organisaties zich bewust te worden van de vaardigheden en lacunes in de vaardigheden van hun werknemers.
Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheden en talent. Ze worden vaak opgedeeld in hard skills en soft skills. Hard skills zijn de technische skills die vaak gerelateerd zijn aan functies of rollen. Zoals rekenen, schrijven, coderen, websites bouwen, lassen enzovoorts.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.