Dit zijn de belangrijkste kenmerken van een goed persbericht: Een pakkende titel die uitnodigt tot lezen en meteen duidelijk maakt waar het over gaat. Een overzichtelijke structuur met alle belangrijke informatie in de eerste alinea en tussenkopjes die het makkelijk scanbaar maken.
Uw perstekst moet begrijpbaar zijn voor een groot publiek, gebruik dus geen vaktaal maar eerder spreektaal. Gebruik liefst ook korte zinnnen. Hou in het achterhoofd dat het gemiddelde leesniveau van uw eindpubliek dat van een 14-jarige is. Een persbericht is geen advertentie.
Eerste regel: persbericht (zodat je bericht niet per ongeluk op de advertentie-afdeling terecht komt) De kop of titel: het nieuws in het kort (de titel moet de journalist verleiden om je persbericht te lezen) Intro: de vijf W's (wie, wat, waar, waarom en wanneer) Laatste regel: aanvullende informatie.
Houdt het persbericht kort. Gebruik maximaal 500 woorden (1A4).
Een goed persbericht is kort (hooguit één A4'tje) en bondig. De formulering is helder en actief (dus geen lijdende vorm). Behandel in volgorde van belangrijkheid: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Meteen aan het begin moet duidelijk zijn waar het over gaat.
Een persbericht sluit je af met een 'noot voor de redactie'. Hier staat informatie die speciaal voor de redacteur bedoeld is en niet voor publicatie. Zet dat 'niet voor publicatie' er dus ook duidelijk bij.
Het heeft dan geen zin om het persbericht op de dag zelf te versturen. Meestal heeft de journalist dan al een volle agenda. Stuur het persbericht ook niet te vroeg, want dan is de kans groot dat het in de mailbox verdrinkt en vergeten wordt. Eén of twee weken van tevoren is vaak vroeg genoeg.
Noot voor de redactie Een persbericht sluit je af met een noot voor de redactie. Hierin geef je aan waar een journalist of redacteur meer informatie kan krijgen. Geef namen, e-mailadressen en telefoonnummers op van contactpersonen, of verwijs naar een website voor meer informatie.
Een persbericht is een geschreven bericht dat door een instantie wordt verspreid aan nieuwsmedia, met de intentie de inhoud gepubliceerd te laten worden door deze media. Het doel van persberichten is doorgaans het creëren van interesse bij of het overtuigen van het publiek.
Een persbericht schrijven kan effectief zijn. Je brengt journalisten of redacties op de hoogte van jouw nieuws. Wanneer zij het persbericht interessant vinden, kan het gepubliceerd worden. Het voordeel is dat je geen dure (marketing)investeringen hoeft te doen.
Je kunt het bericht naar de lokale dagbladen sturen. Ook is het de moeite waard om het lokale gratis weekblad in overweging te nemen. Deze goed gelezen kranten worden huis-aan-huis bezorgd en hebben daarmee een groot bereik binnen de regio. De kranten hebben vaak een kleine redactie met een beperkt budget.
Je lezer moet in een oogopslag zien waar het nieuwsbericht over gaat en of het voor hem/haar interessant is. Het doel is je lezer snel informeren. Zorg dus voor zoveel mogelijk relevante informatie met zo weinig mogelijk woorden.
Bij een nieuwsartikel is die laatste alinea trouwens gemakkelijk: een nieuwsbericht heeft geen afsluitende alinea. Daarin moet de laatste alinea eenvoudig weggelaten kunnen worden, want het belangrijkste nieuws staat in het begin van het artikel.
N.v.d.r. betekent 'noot van de redactie'. De afkorting wordt door de redacteur van een artikel gebruikt om iets in een geciteerde tekst nader toe te lichten of de context te verduidelijken.
Een nieuwswaardige invalshoek
Het belangrijkste is dat je iets NIEUWS doet of presenteert. Dat kan een nieuwe release of opening zijn, maar denk bijvoorbeeld ook eens aan het presenteren van onderzoeksresultaten over jouw vakgebied. Bedenk voor jezelf wat uniek is aan jouw verhaal, en gebruik dit als kapstok.
Met een persbericht kun je veel meer publiciteit krijgen. Stuur het naar alle media in de omgeving en grote kans dat er aandacht aan wordt besteed. Waarschijnlijk is het bereik veel hoger dan je via social media bereikt. Een persbericht versturen is gratis.
Je kunt redacties opbellen of ze een persbericht sturen. Dat laatste is het meest gebruikelijk. Het mailadres en telefoonnummer vind je in het colofon van een publicatie. Dat is een kolom in de krant of in het tijdschrift waarin de namen van de redacties en de adresgegevens staan.
Betekenis: Embargo
Een publicatie-embargo houdt in dat bepaalde informatie niet bedoeld is voor publicatie vóór een bepaald tijdstip. Het nieuwsembargo slaat meestal op een persbericht en moet voorkomen dat media voor een bepaalde datum en/of tijd met nieuws naar buiten komen.