In een confrontatiematrix verbind je de zwakten, sterkten, bedreigingen en kansen van de SWOT-analyse door deze tegenover elkaar te zetten. Hierbij geldt: De sterke punten en de kansen creëren samen groeimogelijkheden. De zwakten en de kansen bieden ruimte voor verbetering.
Hoe ziet een confrontatiematrix eruit? De confrontatiematrix bestaat uit 4 kwadranten, waarin per kwadrant de 3 belangrijkste punten van de SWOT-analyse zijn overgenomen. De sterktes en zwaktes zijn vervolgens uiteengezet op de verticale as en de kansen en bedreigingen op de horizontale as.
De confrontatiematrix is een matrix dat in een oogslag (visueel) laat zien hoe de organisatie en markt samen komen. Het laat organisaties zien welke kansen haalbaar zijn en welke bedreigingen er in de weg zitten of aan te pakken zijn. Een must voor iedere ondernemer om dit in kaart te hebben.
Open je Word-document, ga naar je Invoegtoepassingen en selecteer Lucidchart in het tabblad Invoegen. 4. Selecteer je SWOT-analyse uit de lijst met documenten om deze in te voegen in je Word-document.
De confrontatiematrix is eigenlijk een onderdeel van de SWOT-analyse waarbij sterke en zwakke punten "geconfronteerd" worden met kansen en bedreigingen met als doel een goede strategie te ontwikkelen. BInnen een marketingplan speelt de confrontatiematrix vaak een belangrijke rol.
De confrontatiematrix is een onmisbaar vervolg van de SWOT analyse. De matrix laat met groene en rode kleuren zien hoe de aansluiting met je markt er uit ziet. Dit noemen we de markt-fit.
De toetsing van de strategische opties vindt plaats, door vanuit drie verschillende invalshoeken naar de strategische optie te kijken. Deze drie invalshoeken zijn: Suitability, feasibility en acceptability. Per invalshoek dienen factoren of criteria te worden opgesteld.
Het SFA-model of de SFA-matrix van Johnson en Scholes wordt toegepast in de marketing als hulpmiddel om strategische opties te meten en tegen elkaar af te wegen. Het SFA-model staat voor drie verschillende invalshoeken die gebruikt worden om deze strategische opties te meten; Suitability, Feasibility en Acceptability.
In een SWOT-analyse koppel je de sterktes en zwaktes van een organisatie aan de kansen en bedreigingen in de markt. Met behulp van dit marketingmodel kun je later een goede marketingstrategie bepalen. De SWOT-analyse is dus eigenlijk het kloppende hart van je strategisch marketingplan.
Het FOETSJE-model richt zich op de haalbaarheid en uitvoerbaarheid (feasibility van het SFA-model) van de strategische opties. Het weegt opties tegen elkaar af op basis van financiële, organisatorische, economische, technologische, strategische/sociale, juridische en ethische/ecologische aspecten.
Maak de SWOT-analyse met een team deelnemers van verschillende disciplines. Betrek ook buitenstaanders, om tunnelvisie te voorkomen. Benoem maximaal drie sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Kies de punten die in de ogen van je klanten het belangrijkst of het meest onderscheidend zijn.
Strategisch issues zijn de aandachtspunten waarbij externe ontwikkelingen en interne middelen elkaar versterken of juist verzwakken.
De SWOT is een hulpmiddel om de grote hoeveelheid informatie van de interne en externe analyse overzichtelijk en eenvoudig weer te geven. Zo biedt de SWOT inzicht waardoor een organisatie zichzelf en de omgeving waarin zij actief is, beter kan begrijpen en beheersen.
De TOWS analyse geeft inzicht in strategische opties
De TOWS analyse is een variant van de SWOT-analyse. Ze hebben dezelfde afkortingen voor sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen. TOWS-analyse koppelt interne- aan factoren om relevante strategische opties te helpen identificeren.
de sterkte-zwakteanalyse
(v.) sterkte-zwakteanalyses (meerv.) Bron: WikiWoordenboek. Met een sterkte-zwakteanalyse onderzoek je waar de onderneming sterk in is en waarin minder sterk.
Maak een persoonlijke SWOT-analyse door de 4 onderdelen in te vullen: sterktes: waar ben je goed in en waarmee onderscheid je je écht van anderen? zwaktes: waar ben je minder goed in en zou je liever willen verbeteren? kansen: waar liggen jouw kansen?
Situatieanalyse maken
Begin met het maken van de situatieanalyse. Bij de situatieanalyse onderzoek je de huidige stand van zaken. Formuleer de doelstellingen van je onderzoek en voer de analyse van de externe omgeving en de analyse van de interne omgeving uit. Dit levert sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen op.
Strengths zijn de interne positieve punten en Weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse. Opportunities zijn de externe positieve punten en Threats de externe negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de externe analyse.
Een zakelijke bedreiging wordt gedefinieerd als een element van de externe omgeving van het bedrijf dat negatief kan zijn voor zijn ontwikkeling en groei, het kan zelfs zijn bestendigheid op de markt beïnvloeden.
De bedrijfsanalyse onderzoekt welke groeimogelijkheden, verbeterpunten of veranderingen jou bedrijf kan doorvoeren om hogere resultaten te behalen. De bedrijfsanalyse bestaat uit twee onderdelen: De interne analyse en de externe analyse.
FSA staat voor Feed Safety Assurance. Met ruim 18.000 GMP+ FSA gecertificeerde bedrijven is het de grootste module binnen het GMP+ certificatieschema. GMP+ FSA bevat standaarden voor alle schakels in de keten.
Nadeel 1: blind voor de impact. Het eerste nadeel aan het SWOT-model is dat men vaak de bevindingen niet weegt op basis van de impact die de sterkte, zwakte, kans of bedreiging heeft op de organisatie. Bij een weging verdeel je 100% over de zwakten en sterkten en 100% over de kansen en bedreigingen.