Zet je carburateurs op een schone doek en schroef alle onderdelen los. Zorg ervoor dat je de onderdeeltjes per carburateur schoon en zorgvuldig bewaart. Gebruik een reinigingsspray om alle onderdelen schoon te spuiten.Laat de spray een half uurtje inwerken en blaas alles schoon met perslucht.
De diagnose is eenvoudig: de carburateurs zijn vervuild. Zijn 'verstopt'. Dat krijg je ervan wanneer je de vlotterkamers aan het eind van het seizoen niet aftapt. De huidige, zwavelarme, benzines hebben namelijk na een standtijd van een paar weken tot een paar maanden al de neiging tot 'gummen'.
Als de carburateur schoon is moet deze grondig worden gespoeld met stromend water en vervolgens zeer goed gedroogd om oxidatie te voorkomen. Dit drogen kan gebeuren door het gebruik van perslucht.
Voor het ultrasoon reinigen van carburateurs zijn de kosten: € 35,- per stuk. € 80,- voor een set van 4. € 45,- voor een set van 2.
Optie 1: Tickopur TR3 (verwijdert ook aluminium oxidatie – witte aanslag) is voor het ultrasoon reinigen van carburateurs te gebruiken in een dosering van 4 á 5 procent en bij een temperatuur van 45-50 graden Celsius. ➤Tickopur TR3 – 2 liter is goed voor maar liefst 50 liter oplossing.
Nee, je kunt ook je carburateur zonder carburateurreiniger schoonmaken. Een speciaal reinigingsmiddel is echter wel beter. Je beschermt namelijk de bewegende delen met het middel. Wil je geen carburateur reiniger gebruiken dan kun je wd40 als oplossing nemen.
Bij een ultrasoon reiniging wordt de carburatie volledig gedemonteerd. Alle losse onderdelen worden eruit gehaald, zodat alle openingen voor lucht en brandstof vrij zijn. De carburateur gaat 15 min onder een hoogfrequent geluid in een bad met spoelvloeistof, gevolgd door een 2de sessie op laagfrequente trillingen.
Simpel en kort door de bocht
In dit buisje -de sproeier- staat de benzine precies tot aan de rand. Wanneer er lucht door de carburateur stroomt, ontstaat er een onderdruk die de benzine uit de sproeier zuigt. Die kan dan in de langsstromende lucht verdampen.
Wat is Remreiniger? Remreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter waarmee u vuil, vet, olie, smeer en remvloeistof kunt verwijderen van auto-onderdelen. Zoals de naam al doet vermoeden is remreiniger met name bedoeld voor het reinigen van uw remonderdelen.
Carburateur reiniger verwijdert gom en vernis in het brandstofsysteem van je motor, zorgt ervoor dat de sproeier en vlotter schoongemaakt worden en laat een klein oliefilmpje achter.
Je sluit vacuüm slangen aan op je carburateurs en sluit de meter er op aan. Verhoog het stationair toerental iets en draai de synchronisatie stelschroeven totdat op de meter de carburateurs gelijk lopen. Zet de schroeven vast met de borgmoertjes (indien aanwezig) en controleer nog eenmaal of ze nogsteeds gelijk staan.
Tegenwoordig is de carburateur bijna altijd vervangen door de benzine-inspuiting. Als de carburateur vies is zorgt dit ervoor dat het mengsel niet meer optimaal is. Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat de verbranding niet goed verloopt wat kan resulteren in het stotteren van de auto.
Wanneer moet een carburateur worden vervangen? Als de motor niet genoeg brandstof krijgt, zal deze haperen of niet meer starten. Je zal dus snel genoeg opmerken dat een carburateur vervangen moet worden. Als dit het geval is, zal de auto naar de garage moeten, want het is een vrij complexe reparatie.
Haal de luchtfilter uit elkaar zodat alleen de daadwerkelijke filter (het “sponsje”) overblijft. Leg deze in het bakje en giet er wasbenzine overheen, zodat de filter helemaal ondergedompeld is. Wasbenzine haalt alle vet-, olie- en vuildeeltjes effectief uit de filter. Haal na een minuut de filter uit de wasbenzine.
Je vlotter drijft op de benzine in je vlotterbakje. Als hij op een bepaalde hoogte komt sluit de vlotternaald de benzinetoevoer af. Als dit niet gebeurd, overstroomt je vlotterbakje, of je hele carb.
Bij het starten van een (koude) motor kan men handmatig de chokeklep dichttrekken. De onderdruk “zuigt” de klep open, zodat er lucht kan worden aangezogen. Door de kleine luchtopening ontstaat er tijdens het starten een groot vacuüm op het hoofdgedeelte zodat er ook benzine wordt aangezogen.
Als de carburateurs niet synchroon werken, leidt dit tot een vrijloop die niet soepel is, een slechte respons op het gas en levert de motor niet het volle vermogen.
Conclusie: in 2022 is uit de meeste tests en recensies gebleken dat Cleantex CXD6 de beste ultrasoon reiniger is die nu verkrijgbaar is in Nederland. Een zeer goed alternatief voor de Cleanitex CXD6 is de Fysic FC-22.
Meestal wordt het beste resultaatbereikt met een temperatuur in het 40 ° C tot 65 ° C bereik. Enkel de ultrasone werking van het toestel zorgt ook voor extra warmte in het bad.
Alle losse onderdelen (sproeiers, gasnaalden, luchtschroeven, vlotters, gasschuiven, etc.) worden gedemonteerd. De carburateur(s) gaat 60 minuten op 50-60 graden in een Tickopur R33 ultrasoon bad. Dit om alle kanalen/sproeiers optimaal te reinigen en uw carburateur de reiniging te laten ondergaan zoals het hoort.