Voor brand zijn er drie factoren nodig. Als deze alle drie aanwezig zijn en in de juiste verhouding, dan ontstaat er brand. Dit noemen we de branddriehoek. De drie factoren van de branddriehoek zijn: warmte, zuurstof en brandstof (brandbaar materiaal).
Een sterk merk ontstaat van binnenuit, door het maken van de juiste keuzes om de juiste redenen. Wanneer je intern goed op orde hebt wie je bent, wat je doet en voor wie, waar je voor staat en waar je voor gaat. Én je vertaalt dat alles extern naar een aantrekkelijke boodschap (belofte) aan je klanten.
Een merkbelofte is het onzichtbare fundament van het merk. Het maakt kernachtig duidelijk wat het product of merk belooft aan klanten en waarin het zich onderscheidt van andere aanbieders. Een merkbelofte moet eenvoudig te begrijpen en uniek zijn en (potentiële) klanten aanspreken.
Het totaalpakket van een merk, ontstaan uit passie en kernwaarden, bestaat uit een logo, naam, stijl, symboliek, normen en waarden. Het bevat een complete sfeer, een gevoel. Je kunt een merk ook wel zien als een persoon, met een eigen persoonlijkheid en uitstraling.
Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.
Branding en identiteit
Branding gaat over persoonlijke eigenschappen, gevoel, visie en de kwaliteit van jouw brand. Als je dit goed naar je klant weet over te brengen ben je goed bezig! Let er dan ook op dat bijvoorbeeld jouw visie op de klant gericht is, in plaats van op bijvoorbeeld alleen veel omzet draaien.
Eigen merken zijn winkelmerken die exclusief in één bepaalde winkel worden verkocht, maar in tegenstelling tot huismerken niet de naam van de winkel zelf dragen. Winkelmerken worden doorgaans gevoerd als goedkoper alternatief voor A-merken.
Branding fotografie is fotografie gericht op je merk. Met beelden laat je zíen wat je merk is en waar je voor staat. Humor, eerlijkheid, betrouwbaarheid, dat soort kenmerken kun je allemaal visueel maken.
Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen. Het is niet hetzelfde als merkidentiteit, die richt zich op de visuele uitstraling van het merk.
De meeste branden beginnen in de keuken en de schoorsteen, maar ook de woonkamer en slaapkamer zijn plekken in je huis waar veel brandhaarden ontstaan.
Brand in huis oorzaken
Denk bijvoorbeeld aan de oplader van je mobiele telefoon die in brand vliegt. Een ongelukje bij het koken. Of kaarsen die te dicht bij de gordijnen staan. Een brand kan zomaar ontstaan.
Personal Branding gaat om jezelf onderscheidend en opmerkelijk te presenteren. Het is zelfprofilering in je werkcontext, gericht op duidelijk vertellen wat je doet, waarom je het doet en wat jou bijzonder maakt in je werk, in je opdrachten. Omdat je op moet vallen. De concurrentie is groot.
Definitie Employer Branding
“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”
Het geeft focus aan je professionele ontwikkeling. Een Personal Brand vertelt wie je bent en wat je (anders) doet en beïnvloedt daarmee hoe anderen over je denken. Met Personal Branding kunnen professionals zich onderscheiden in de markt en daarmee concurrentievoordeel behalen.
Vormen van Branding
Co-branding: Gezamenlijke Branding van twee verschillende merken die elkaar versterken en daardoor meer bereik creëren. Personal Branding: De manier waarop mensen hun persoonlijke reputatie bouwen. Social Branding: Het gebruik van social media voor marketingdoeleinden.
Een merk is een bepaald woord of afbeelding (of een geluid of een kleur) waarvoor geldt dat er iemand (de merkhouder) is, die het als enige mag gebruiken binnen een regio voor een bepaald handelsdoel. Een merk (brand) is wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf.