De kans op een verwonding in een achtbaan is ongeveer één op een miljoen. De kans op een ernstige verwonding is ongeveer één op 20 miljoen. Kans op een dodelijk ongeval is ongeveer één op 750 miljoen. Dit blijkt uit onderzoek van de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA).
Zwaarte- en andere krachten Achtbanen zijn spannend door het gebruik van zwaartekracht. De treintjes storten van een helling en maken daarbij veel snelheid, doordat de zwaartekracht ze naar beneden trekt. De snelheid die ze ontwikkelen, maakt dat ze de rest van de rit zonder verdere aandrijving uit kunnen rijden.
De remmen van een achtbaan bestaan uit twee remblokken die op het spoor bevestigd zijn, en een remplaat in de vorm van een metalen vin die onder het karretje hangt. Wanneer de trein over de remmen rijdt, bewegen de twee remblokken naar elkaar toe, en klemmen de vin onderaan de trein als het ware vast.
Bij een stalen achtbaan, zoals lanceerachtbaan Booster Bike of spinningcoaster Dwervelwind heb je meer werk aan de treinen en relatief weinig aan de baan. Jaarlijks doen we een boutcontrole, maken de baan schoon, werken de lak bij, controleren de sensoren en onderhouden de remmen en kettingaandrijving."
De treintjes gaan ongeveer twaalf jaar mee, zegt Vugts. „Elk jaar wordt de baan grondig gecontroleerd op scheurtjes. En elke dag gaan we om half acht 's ochtends een controlelijst af.” In de afgelopen jaren zijn de wagentjes twee keer vervangen, twee jaar geleden voor het laatst.
Niet ontsporen
Achtbanen zijn gemaakt van staal en kunnen allerlei verschillende bewegingen maken. Máár een trein van een achtbaan mag natuurlijk niet ontsporen! Daarom ga je in een achtbaan alleen naar voren of naar achteren, en níet van links naar rechts. De trein moet het spoor áltijd blijven volgen.
Het gaat om The Yukon Striker, die zich bevindt in Canada's Wonderland. Als je benieuwd bent hoe je de achtbaan ongeveer ervaart, kun je een video bekijken die het themapark online heeft gezet. The Yukon Striker gaat maar liefst 130 kilometer per uur, is in totaal 1105 meter lang en bereikt een hoogte van wel 75 meter.
Als je bij een achtbaan over de kop gaat, val je niet uit het wagentje. Dat komt door de centrifugale kracht. Deze kracht ontstaat als iets ronddraait of door een bocht gaat. Denk maar aan een emmer met water.
Door de hoge snelheid van de achtbaan stijgt je bloeddruk, wat niet zo goed is voor je baby. De strakke beugel die over je buik geklemd wordt, is ook niet erg prettig. Het is daarom extra handig om van tevoren goed te plannen welke route je gaat nemen.
Achtbanen staan onder een strenge controle
Bedenk ook dat je met een gerust hart kunt instappen. Achtbanen zien er gevaarlijk uit, maar ze zijn het niet. Een dode bezoeker kan niet opnieuw een kaartje kopen. En ook andere bezoekers lopen weg na een ongeluk.
"Eet een poosje voordat je in de achtbaan gaat iets klein, zoals een biscuitje, maar eet geen grote maaltijden. Draag geen hele warme kleding, en zorg ervoor dat er genoeg frisse lucht is. Daarnaast helpt het om je hoofd stil te houden en geen alcohol te drinken." Pilletjes tegen wagenziekte helpen niet.
Zodra het karretje harder gaat krijgen je organen zoals je hart, darmen en longen, ook te maken met verschillende snelheden. Je organen zijn alleen wat aan de zware kant en blijven dus als het ware achter op de rest van het lichaam. De organen drukken tegen dan elkaar en tegen de buikwand. En dat geeft kriebels!
De veiligheidsbeugels staan bekend door de opengaande tak bij een val. Zodra er druk tegen de tak komt, klapt deze open om te voorkomen dat je voet in de veiligheidsbeugel blijft hangen.
Onveilige kermisattracties vormen een wezenlijke bedreiging voor de bezoeker van een kermis. Zaken die ernstig mis kunnen gaan, zijn bijvoorbeeld het afbreken van onderdelen of omvallen van attracties. Voor de personen die in de attractie zitten of er dichtbij staan kan dat ernstige gevolgen hebben.
Er zijn namelijk verschillende redenen waarom een achtbaanritje je gezondheid verbetert. Zo kan een wilde rit nierstenen losmaken (wie had dat gedacht?) en krijgen astmapatiënten minder last van hun ademhaling. Astmapatiënten gaven aan dat hun ademhaling, zowel tijdens als na de rit, veel regelmatiger was.
Samengevat: De kans dat je sterft in een geblokkeerde attractie is zo goed als onbestaande. De attracties moeten aan strenge veiligheidsmaatregelen voldoen. Daarnaast zou je er, als perfect gezonde mens, al ettelijke uren ondersteboven in moeten hangen voor het een medisch risico vormt.
Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit.
Een versnelling omhoog (bijvoorbeeld als je wordt afgeschoten) treedt op als de totale krachten groter worden; je voelt dat je in je stoel wordt gedrukt. Een versnelling omlaag die ongeveer gelijk is aan de valversnelling geeft je een gevoel van gewichtsloosheid.
1. De plank van Mt. Huashan (China) Bij een wandeling op de berg Huashan in China kun je duizenden meter van je af kijken.
Speed of Sound. Deze achtbaan in Walibi Holland is misschien wel de meest heftigste in Nederland.
Terug naar de achtbanen waarbij je letterlijk naar boven wordt getrokken. Dankzij de snelheid en energie die wordt opgebouwd tijdens de afdalingen, slaagt het treintje er in om een volledige loop te maken, waarbij je op een recht traject overkop gaat, of een kurkentrekker, waarbij je een zijwaarts traject volgt.
Record. Formula Rossa is met 240 km/h de snelste achtbaan ter wereld. Voordat Formula Rossa opende, was Kingda Ka de snelste ter wereld met een maximumsnelheid van 206 kilometer per uur.
Anti-Rollback. Elke pretparkbezoeker kent het specifieke geluid van een achtbaan die omhoog getakeld wordt. Toch is dit niet de ketting, zoals velen denken, maar het anti-rollback-systeem.