Het belangrijkste doel van 360-graden feedback is om medewerkers inzicht te geven in hun sterke en minder sterke eigenschappen en een reëler beeld te krijgen van zichzelf. Dit inzicht kunnen ze vervolgens toepassen om hun eigen professionele ontwikkeling vorm te geven.
Hoe kan je op een gestructureerde wijze feedback verzamelen?
Het rondetafelgesprek. Sommige werkgevers geven de voorkeur aan een rondetafelgesprek waarbij op een gestructureerde manier feedback wordt gegeven op de (werk)prestaties van een medewerker. Bij deze vorm zit iedereen dus bij elkaar aan tafel en geeft rechtstreeks feedback.
Bij 90 graden feedback geeft naast de beoordeelde persoon ook één ander persoon feedback, meestal is dat de leidinggevende, maar het kunnen ook collega's of klanten zijn (soms wordt er ook wel gesproken over 180 graden feedback). Bij 0 graden feedback geeft alleen de beoordeelde persoon zelf feedback.
What is 360-Degree Feedback? And a 4-step Process.
34 gerelateerde vragen gevonden
Welke feedback technieken zijn er?
Er zijn namelijk verschillende methodes om feedback te geven. Hierbij kun je denken aan ik-ik-jij, 4 G's, tips en tops, 360 graden en de sandwich methode. Deze vier feedback methoden worden in deze blog uitgelegd: De ik-ik-jij methode.
De spontane ongecensureerde meningen van collega's over degene die feedback van jou moet krijgen, zijn ongezouten positief of negatief en vaak op niets gebaseerd. Haal dus niet de mening van anderen erbij, en vertrouw op je eigen inzichten. Dat maakt het feedbackgesprek eerlijker en sympathieker.
Een van de manieren om op een veilige manier feedback te geven is de ik-ik-jij-methode. Hierbij ga je uit van de feiten en nodig je vanuit je zorg de ander uit daarop te reageren. Bij de eerste 'ik' geef je zo feitelijk mogelijk aan wat je observeert. Meestal gaat het dan over wat je ziet of hoort.
Maister: "Er zijn twee manieren om de effecten van een manager te meten. In de eerste plaats kun je kijken naar de prestaties van de groep: winst, groei, klanttevredenheid, ontwikkeling van mensen. In de tweede plaats kun en moet je mensen uit de groep vragen om te evalueren of hun manager toegevoegde waarde levert.
Het gebruik van een feedbackformulier is handig om de vragen te structureren en de ontvangen informatie te organiseren en analyseren. Een kort feedbackformulier is de beste manier om feedback te verzamelen en geeft sneller inzicht in de resultaten.
Ik-boodschap: Vertel de feedback vanuit jezelf. Op die manier verklaar je waarom je op een bepaalde manier reageert. Een ik-boodschap is: 'Ik merk dat ik mij niet goed kan focussen als ik hoor dat jij harde muziek aanzet. ' Een jij-boodschap is: 'Jij zorgt voor te veel geluidsoverlast met die harde muziek.
Begin je feedback met jouw intentie, bijvoorbeeld: 'Ik wil graag dat jij een excellente presentator wordt, dat wens ik voor jou en daarom nu mijn feedback. '
Deel een top. Begin dan met het delen van jouw compliment. ...
Wat je wel moet doen, is je even aan 5 simpele feedback regels houden. ... Wat je wil, is je kritische pijlen richten op het product – met die “wat”- en “hoe”-vragen:
“Wat voor middelen heb je gebruikt om tot deze conclusie te komen?”
Feedback geven is lastig, maar feedback ontvangen is minstens zo ingewikkeld. Meestal reageren mensen met onbegrip, irritatie of zelfs woede. Dit komt omdat mensen feedback vaak persoonlijk opvatten. Dat is onterecht, want goede feedback gaat over jouw gedrag (dus niet over jou als persoon!)
Feedback is het meest effectief wanneer het gebaseerd is op geobserveerd gedrag. Als het kan moet het direct na het betreffende gedrag gegeven worden. Denk daarbij wel aan de tijd en de plaats: in aanwezigheid van patiënten en anderen of in de kantine is niet zo geschikt.
Plat gezegd is een feedbackformulier een lijstje met vragen waar je je klanten, gebruikers, gasten of zelfs collega's vraagt antwoord te geven. Je vraagt wat er goed gaat, wat er beter kan, hoeveel moeite iets heeft gekost en of er nog tips of opmerkingen zijn.
Een beoordelingsformulier is erop gericht om de beoordeling of het gesprek over de beoordeling vast te leggen en structuur te bieden voor de leidinggevende in de wijze waarop de beoordeling plaats vindt.
Wat is het verschil tussen positieve en negatieve feedback?
We onderscheiden positieve en negatieve feedback. Positieve feedback benadrukt de sterktes van een medewerker, terwijl negatieve feedback zich vooral focust op het veranderen of uitbannen van ineffectief of ongewenst gedrag.