De beste dagen om een bericht te posten op Instagram is op maandag en donderdag. Zondag is hiervoor de slechtste dag. De beste tijd om te posten is 's ochtends tussen 8 en 9 uur. Een bericht posten tussen 3 en 4 uur in de middag zal je moeten proberen te vermijden, dit is namelijk de meest slechte tijd.
Naast het actief bijhouden van je account is het belangrijk om betrokkenheid uit te stralen naar je volgers. Reageer niet alleen op reacties op jouw posts, maar ook actief op posts van partners en klanten. Zorg er daarom voor dat je zo veel mogelijk partners en klanten volgt. Op deze manier bouw je een community op.
Bedrijfsprofielen op Instagram en Facebook zijn gratis. Zodra je je Instagramaccount hebt omgezet in een bedrijfsprofiel kun je de nieuwe opties gebruiken. De meest opvallende functie is de contact-button. Deze button staat op je profielpagina naast de knop 'volgen'.
Klik in het menu op Marketing en SEO, en vervolgens op Social posts. Kies de gewenste Instagram (story) template of maak het helemaal zelf. Pas de achtergrond, tekst en afbeeldingen aan. Sla de post op of deel het meteen op Facebook of Instagram.
Vaak bewerken influencers hun foto's op dezelfde manier en komen filters steeds terug. Om een leuk filter voor jouw feed te kiezen kun je gebruik maken van de app VSCO, want hier is de keuze uit filters reuze. Van zonnige filters tot filters met wat koelere tonen, er zit ongetwijfeld iets bij voor jou.
Lightroom
Maak je eigen filter of koop een preset one van een bekende influencer. Zo geef je je foto's gemakkelijk een professioneel effect. Lightroom is ook uitermate geschikt om natuurfoto's mee te editen, want met de juiste filter is het gras op jouw foto altijd groener.
Hoe meer volgers online zijn op het moment dat jij je bericht plaatst, hoe groter de kans is dat je direct na plaatsing reacties en likes krijgt. En hoe sneller mensen interacteren met je post, hoe blijer Instagram met jouw post is, en hoe beter jij wordt opgepikt door het algoritme.
Een post moet deelbaar zijn
Denk ook eens verder dan alleen jezelf. Als je wilt dat je post gedeeld wordt, denk er dan ook aan of jouw volgers het zouden willen delen met hun vrienden, familie of zakelijk netwerk. Wat vaak hierbij helpt is een goede dosis humor.
Een zakelijk account op Instagram is eigenlijk vrijwel hetzelfde als een persoonlijk account. Je kunt nog steeds foto's en video's plaatsen, mensen volgen en gevolgd worden, en berichten ontvangen. Een zakelijk account heeft echter een aantal extra's, die een persoonlijk account niet heeft.
Je kunt nu maximaal 5 Instagram-accounts toevoegen en snel tussen deze accounts schakelen zonder je eerst te hoeven afmelden om je vervolgens weer aan te melden. Deze mogelijkheid is opgenomen in versie 7.15 voor iOS en Android, beschikbaar in de App Store en de Google Play Store.
Het grootste voordeel van hashtags is het vergroten van je bereik. Met je berichten bereik je namelijk degene die jouw kanaal volgen. Door hashtags te gebruiken, kunnen mensen die je nog niet volgen wel je berichten ontdekken. Op bijvoorbeeld Instagram is het mogelijk om hashtags te volgen.
Op sociale media bestaan geen geheimen
Alles wat je zegt, kan meteen worden gekopieerd, gedeeld of opgeslagen. Je kunt het dan nooit meer offline halen. Denk dus goed na voordat je iets post. Vertel nooit waar je woont, of wat je telefoonnummer is.
Je kunt jezelf voorstellen door kort iets te vertellen over je hobby's, je leven buiten het bedrijf om of welke taken je leuk vindt binnen je werkgebied. Reviews zijn voor veel mensen een goede aanwijzing om te zien of een bedrijf ook echt doet wat hij zegt.
De juiste spelling van social media is met de spatie tussen de twee woorden. De Nederlandse variant 'sociale media' mag uiteraard ook. En dan hebben we ook nog de varianten met nóg een ander woord. Denk bijvoorbeeld aan de woorden account, platform, gebruiker, beleid in combinatie met het begrip social media.