Een goede reel bestaat altijd uit een combinatie van beeld en geluid. Vertel een kort verhaal in maximaal een minuut, maar het liefst in minder dan 15 seconden. We hebben het allemaal druk dus mensen kijken het liefst korte video's dus breng snel je boodschap over.
De ideale Reel vertelt een verhaal in 15 seconden en houdt de aandacht vast, vaak doordat er dingen gebeuren en het beeld iedere paar seconden verandert of er telkens tekstjes of stickers verschijnen. Liefst dan ook nog op de maat van de toegevoegde muziek. En let op: je kunt bij Reels ook zoeken op muziekfragment.
Wanneer je een Reels hebt gedeeld, kun je deze makkelijk delen in jouw Instagram Feed. Niet iedereen kijkt namelijk altijd eerst naar de Instagram Reels. Daarom kun je hem het beste delen op in jouw Feed, zodat jouw Reels meer kijkers krijgt. Zo krijg je al een veel groter bereik met jouw video.
Iemand die bijvoorbeeld vijfhonderd volgers heeft en waarbij er doorgaans 200 mensen een post zien, gaat al viral wanneer een Reel 1000 views heeft. Dus laat je niet weerhouden door je bescheiden aantal volgers en ga ook aan de slag met Reels!
Stap 1: Ga naar de camera van Instagram (de camera waarmee je ook Stories kunt maken). Hier kies je voor de optie 'Reels'. Vervolgens krijg je alle tools te zien waarmee jij jouw video kunt bewerken. Stap 2: Het is tijd om een nieuwe video te maken (of een al bestaande video gebruiken) en deze te bewerken.
De belangrijkste verschillen tussen deze bewegende beelden op Instagram: Met Reels heb je meer filters, bewerkingstools en een muziekbibliotheek. Bij Reels kunnen anderen jouw originele audio in hun video's gebruiken. Bij Reels kunnen anderen een remix maken, waarin jouw Reel voorkomt.
Met Reels kun je video's van 15 seconden bestaande uit meerdere clips opnemen en bewerken met audio, effecten en nieuwe creatieve tools.
Het is creatief, kort én krachtig (15, 30 of 60 seconden) en zit daarmee precies tussen de foto's en video's op je tijdslijn en IGTV (long form video's) in. Een Instagram Reel mag dus 15, 30 of tegenwoordig zelfs 60 seconden duren.
Bovenaan je tijdlijn staat in het midden het Reel symbool. Door er op te tikken zie je je geplaatste Reels. Per Reel zie je onderaan het aantal kijkers. Door op de Reel te tikken zie je het aantal hartjes en het aantal reacties.
Voor privéaccounts: alleen je goedgekeurde volgers kunnen je reels zien en delen. Als iemand je reel deelt, kunnen alleen je volgers deze zien. Niemand kan een reel opnemen met je originele audio. Houd er rekening mee dat de reels die je deelt, in het gedeelte Reels op je Instagram-profiel worden weergegeven.
Dit zijn volgens Sprout Social de beste tijden en dagen om te posten op Instagram over het algemeen: Beste tijden: woensdag om 15:00 uur, donderdag om 05:00, 11:00, 15:00 en 04:00 uur en vrijdag om 05:00 uur. Beste dag: donderdag. Meest consistente betrokkenheid: 9:00 tot 18:00 uur van dinsdag tot vrijdag.
Het is onmogelijk om je profielbezoeken op Instagram te zien. De app houdt je bezoekersaantallen niet bij. Wel kun je via de likes en reacties zien wie je foto's of filmpjes bekijkt. Of via de kijkerslijst bij een Story en Reels.
Belangrijk om te weten is dat je Reels maximaal 15 óf 30 seconden mag duren. Je kunt de video delen op het Instagram 'Home' Feed, Reels feed en je eigen story. Als je een openbaar account hebt, kan jouw reels ook gedeeld worden door anderen.
Je kan perfect via Instagram Stories een Reel maken, maar probeerde je het al eens in Canva? Via Canva kun je eenvoudig video's maken met foto's en animaties. Je kan gemakkelijk jouw huisstijl doortrekken en leuke elementen toevoegen. Eens je je weg gevonden hebt, zal je merken hoe snel zo'n Reel klaar is!
Je kunt een nieuwe Instagram Reel maken door naar de Instagram camera te gaan, waarmee je ook Stories maakt. Daar kies je voor Reels. Je krijgt dan verschillende creatieve editing tools te zien. Via hetzelfde camera-icoontje waarmee je een story maakt, kun je onderin voor 'Reels' kiezen.
Wanneer je nog geen muziek op Reels hebt, dan komt dat omdat Instagram nieuwe functies altijd gefaseerd uitrolt. Heb dus even geduld. Wel is het bij sommige accounts mogelijk om (tijdelijk) van bedrijfspagina naar makersaccount (creators) te switchen, en vervolgens (na enkele dagen) de muziekfunctie gebruiken.
Onthoud dat je door je reel te downloaden geen muziek opslaat die je via de Instagram-muziekbibliotheek hebt toegevoegd. Tik in de reel die je opneemt op Volgende. Tik op Volgende en vervolgens onderaan op Concept opslaan. Tik op of op je profielfoto rechtsonder om naar je profiel te gaan.
Muziek onder je filmpje met MixBit
MixBit werkt voor zowel Android als iOS. Uniek aan deze app is dat je er niet alleen muziek mee kunt toevoegen, maar dat je de muziek ook kunt remixen. Op toestellen voor Android en Apple kan je zo verschillende videoclips samenvoegen zonder dat de muziek verstoord raakt.
Instagram ging de mosterd bij TikTok halen en creëerde de nieuwe functie Reels. Het principe is bijna hetzelfde, je maakt een video van maximaal 15 seconden bestaande uit verschillende korte clips vergezeld van muziek. De mogelijkheden zijn eindeloos en Reels moedigt je aan creatief te zijn.
Het sociale mediaplatform maakt bovendien van de gelegenheid gebruikt om een aantal updates toe te voegen. Zo kunnen reels vanaf nu niet 30 maar 60 seconden duren.
Waarom zou je Instagram reels inzetten voor bedrijven? Doormiddel van Instagram kun je interactie creëren met je volgers. Dit is ook een belangrijke reden waarom je Instagram wilt inzetten voor bedrijven. De functie reels speelt in op korte video content waardoor je snel de aandacht van een bezoeker kunt trekken.