Draag iets waar je comfortabel en zelfverzekerd in voelt.Wees stijlvol en opvallend op een gebalanceerde manier, zo zullen mensen je onthouden. De kleur van je kleding vertelt de ander veel over je persoonlijkheid. Kies een kleur die je uitstraling versterkt, maar die niet afleidt van het gesprek.
Een goede indruk is een indruk die aansluit bij wie jij bent. Door je bewust te zijn van kleine dingen, kun je de indruk die je achterlaat positief beïnvloeden. Met je houding, gedrag en communicatie kun je veel invloed uit oefenen op de indruk die iemand van je krijgt.
Hoe stel je jezelf voor in een sollicitatiebrief? Vertel wat je naam is en hoe oud je bent.Vertel vervolgens kort iets over wie je bent, wat je gestudeerd hebt en wat je passies en hobby's zijn. Als je werkervaring hebt opgedaan tijdens je studie, is het goed om hier kort over te vertellen.
Zorg ervoor dat je afsluit met een professionele en beleefde groet. Je gesprekspartner bedanken voor het vrijmaken van tijd is een mooie afsluiter. Combineer dat met het wensen van een fijne dag en een groet. Het is verstandig om de groet niet te informeel te doen, sluit bijvoorbeeld niet af met een “houdoe”.
In 30 seconden wordt een volledige eerste indruk gevormd. In deze paar seconden vorm je een oordeel over deze persoon. Om dit oordeel te vormen maken wij gebruik van het uiterlijk, stereotypering, intuïtie en non-verbaal gedrag. Het vormen van een eerste indruk gaat onbewust.
Wanneer we mensen voor het eerst ontmoeten, krijgen we een eerste indruk. Onderzoek wijst uit dat deze eerste indruk een direct effect heeft op hoe wij deze persoon verder beoordelen. De invloed van een positieve eerste indruk heet het halo-effect en kan jou helpen om als sollicitant succesvoller te zijn.
Een eerste indruk is belangrijk omdat je: wilt laten zien dat jij geschikt bent voor een bepaalde functie (als je solliciteert)wilt laten zien dat jouw dienstverlening of producten aansluiten bij de behoefte van de klant.
We hebben al binnen een paar seconden een eerste indruk van een ander. Sterker nog, binnen 0,2 seconden hebben we bepaald of de ander fysiek aantrekkelijk is. Na een halve minuut hebben we een oordeel gevormd dat in de meeste gevallen correct en blijvend is.
Deze: Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Wanneer we iemand voor het eerst ontmoeten, bepalen we in één tiende van een seconde of we iemand sympathiek, eng, slim, dom, betrouwbaar, succesvol, rijk, of arm vinden. Het bijstellen van die eerste indruk kan daarentegen maanden duren!
Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin je kritiek hebt gekregen. Geef een korte uitleg van deze kritiek en hoe je eraan hebt gewerkt om deze te verwerken. Voorbeeld: “In het verleden is mij verteld dat ik de neiging heb om tijdens een vergadering veel te praten en minder goed te luisteren.
kies kleding uit waarin jij je goed voelt
En dat helpt weer bij het maken van een goede eerste indruk. Trek kleding aan die goed past en niet te strak of te los zit. Ook voor schoenen geldt: zorg dat je schoenen er schoon uit zien en dat ze goed lopen. Slippers of sandalen kun je beter thuis laten.
Psychologen noemen dit de 'Expressivity Halo' – het idee dat we ons meer op ons gemak voelen vanuit onze intuïtie bij mensen die gemakkelijk te peilen zijn.
Wanneer je iemand voor het eerst ontmoet, gebeuren er gelijktijdig twee dingen: Jij vormt je een indruk van de ander op basis van o.a. uiterlijk, lichaamstaal, gedrag. Allerlei verschillende soorten informatie kunnen van invloed zijn op je eerste indruk.
imponeren (ww) : indruk maken op, ontzag inboezemen.
vraag 4: waarom moeten we jou aannemen
Geloof je dat jij de beste persoon bent voor deze baan? Laat het merken en zeg het! Zorg wel dat je dit onderbouwt door nogmaals jouw onderscheidende skills en ervaringen te noemen. Goed: “Jullie zouden mij moeten aannemen, omdat ik de beste kandidaat ben voor deze baan.
Vertel beknopt en globaal welke opleiding je hebt gedaan en welke functies je hebt bekleed. Wees authentiek en vertel wat je werkelijk beweegt. Laat iets van jezelf zien, bijvoorbeeld wat je werkwaarden of loopbaanankers zijn. Het gaat niet zozeer om de feiten en details, die hebben de interviewers al in je cv gelezen.