Wilt u een gekwalificeerde elektronische handtekening gebruiken? U kunt een gekwalificeerd certificaat aanvragen bij een bedrijf dat op de vertrouwenslijst van de Europese Commissie staat. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) controleert deze bedrijven.
Een gekwalificeerde elektronische handtekening beveiligt uw bericht of document met een gekwalificeerd certificaat (extra beveiliging en controle). Bijvoorbeeld bij notariële akten. En bij financiële diensten, zoals verzekeringen en hypotheken.
Een gekwalificeerde elektronische handtekening (QES) is het veiligste type handtekening, omdat de identiteit van de ondertekenaar hierbij wordt geverifieerd door een gekwalificeerde aanbieder van vertrouwensdiensten voordat de ondertekenaar een QES ontvangt .
De Adobe Sign getekende overeenkomst kon niet worden gezien als een gekwalificeerde of geavanceerde elektronische handtekening als bedoeld in artikel 3:15a BW, hoewel deze enkel geplaatst kon worden door diegene die de sms-code heeft ontvangen en ingevoegd.
Docusign is gekwalificeerd als een Europese vertrouwensdienstverlener, wat betekent dat we gekwalificeerde elektronische handtekeningen (QES) mogen uitgeven binnen de Europese Unie. Daarnaast zijn onze QES ook geldig in het Verenigd Koninkrijk.
Handtekeninglegalisatie op een notariële akte niet mogelijk
Twijfelt u of een document een notariële akte is? Stuur in dat geval een scan van uw document naar de ambassade of het consulaat-generaal. De ambassade of het consulaat-generaal checkt dan of zij uw handtekening op het document kan legaliseren.
Om te kunnen ondertekenen met een gekwalificeerde elektronische handtekening (QES), moet u eenmalig een identificatieproces doorlopen . Identificeren betekent het vaststellen van de eigen identiteit. In de meeste gevallen gebeurt dit door het tonen van een officieel identificatiedocument (bijvoorbeeld paspoort of identiteitskaart).
Een gewone elektronische handtekening ziet eruit als een traditionele handtekening. Met behulp van een elektronische tekenpen of een ingescande handtekening kunnen elektronische documenten of e-mails ondertekend worden. Hierbij bevestigt de handtekening de identiteit van de ondertekenaar.
DocuSign is een vertrouwde serviceprovider van geavanceerde elektronische handtekeningen (AES) en gekwalificeerde elektronische handtekeningen (QES)
Selecteer in de werkbalk Snelle acties Uw handtekening of initialen toevoegen. Als u een handtekening wilt toevoegen, selecteert u Handtekening toevoegen. Typ of teken uw handtekening in het dialoogvenster dat wordt weergegeven en selecteer vervolgens Gereed. Selecteer Initialen toevoegen om uw initialen toe te voegen.
Klik op document controleren • Ga akkoord met het gebruik van elektronische documenten en handtekeningen • Klik op doorgaan • Lees het document en ga naar de handtekening pagina. Klik op het vakje 'ondertekenen' op uw handtekening regel • U ziet onderstaand scherm.
DigiD is je digitale handtekening in de vorm van een gebruikersnaam en een wachtwoord. Je hebt je DigiD nodig om je aangifte digitaal te versturen. Ook gebruik je je DigiD bij andere overheidsinstellingen, bijvoorbeeld om studiefinanciering aan te vragen.
Certificaat is een document
Een certificaat is een schriftelijke verklaring. Dit document is het zichtbare bewijs dat een product, proces, persoon, managementsysteem of dienst aan bepaalde eisen voldoet. Certificaten helpen consumenten en bedrijven om een keuze te maken bij aankopen.
Om een digitale handtekening toe te voegen, opent u uw Microsoft Word-document en klikt u op de plaats waar u uw handtekeningregel wilt toevoegen.Selecteer in het Word-lint het tabblad Invoegen en klik vervolgens op Handtekeningregel in de groep Tekst . Er verschijnt een pop-upvenster Handtekeninginstellingen. Voer uw gegevens in de tekstvelden in en klik op OK.
Bij de gekwalificeerde elektronische handtekening wordt gebruik gemaakt van een gekwalificeerd persoonsgebonden of organisatiegebonden PKI certificaat ter authenticatie van de ondertekenaar. Dit certificaat garandeert in hoogste mate de identiteit van de ondertekenaar.
Een voorbeeld van een elektronische handtekening is wanneer u een document digitaal ondertekent door uw naam in een aangewezen handtekeningveld te typen . Een ander voorbeeld van een elektronische handtekening is een gescande afbeelding van uw handgeschreven handtekening die u in een document invoegt.
Docusign geeft AES PKI digitale handtekeningen uit die voldoen aan de wettelijke vereisten en flexibele opties bieden om de identiteit van ondertekenaars te verifiëren met Docusign ID Verification of een ander vastgesteld identiteitsverificatieproces.
Het hoogste niveau van elektronische handtekening is de gekwalificeerde elektronische handtekening (QES), die de grootste beveiliging biedt. Daaronder bevindt zich de geavanceerde elektronische handtekening en vervolgens de eenvoudige elektronische handtekening. Een QES moet de ondertekenaar betrouwbaar identificeren en beschermen tegen vervalsing of manipulatie, net als een AES.
Een Qualified Electronic Signature (QES) is een Advanced Electronic Signature (AdES) op basis van een gekwalificeerd certificaat en gecreëerd door een Qualified Electronic Signature Creation Device (QSCD) . Een AdES moet het volgende hebben: De ondertekenaar uniek identificeren en koppelen aan de elektronische handtekening.
Het Legalisatiekantoor controleert het document en kijkt of er handtekeningen, stempels of zegels op staan die overeenkomen met hun eigen gegevens. Als dat zo is, legaliseren ze het document door er een 'apostille' (gestempeld officieel certificaat) op te plakken .
Klik in de e-mail die je van de afzender van het document hebt ontvangen op het dialoogvenster 'Klik hier om te bekijken en te ondertekenen' en klik vervolgens op de knop 'Klik om digitaal te ondertekenen'. 2. Selecteer de bron van de handtekening en selecteer de naam.