Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
Je carburateur heeft of een brandstof schroef of een lucht schroef. Zit de schroef aan de kant van de motor dan is het een brandstof schroef. Zit de schroef aan de kant van het luchtfilter dan is het een luchtschroef. Een luchtschroef draai je in om het mengsel rijker te maken.
Al vorens te beginnen met het afstellen van de carburateur is het van belang dat motor loopt en op temperatuur is. Hier voor heb je een basis afstelling nodig. Draai als eerste de lucht schroef helemaal in en vervolgens twee slagen uit. Vervolgens draai je de stationair stel schroef zover in dat de motor rustig loopt.
Re: Carburateur afstellen
Zet de naald op de 1 na laagste stand (1 na bovenste groefje). Eerst draai je de luchtschroef helemaal in en dan 1,25 slag uit. Daarna ga je een paar rondjes rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Dan stel je de luchtschroef tot het stationair toerental zo hoog mogelijk is.
Tweetakt motoren hebben meer uitstoot dan hun nieuwere opvolgers en met de groeiende media aandacht voor het milieu zullen alle onnodig vervuilende machines binnen een aanzienbare tijd verboden worden. Sterker nog, in Amsterdam zijn ze al begonnen met het verbieden van tweetakt buitenboordmotoren.
Amsterdam is de eerste stad in Nederland die de speciale milieuzone invoert. De tweetakt scooters met het bouwjaar 2010 of ouder mogen Amsterdam niet meer in.
Carburateur en injectie; de juiste afstelling is belangrijk
Een carburateur kan met de hand worden afgesteld. Met schroeven worden het stationaire toerental en de hoeveelheid lucht geregeld. Een sproeier bepaalt de hoeveelheid brandstof.
Prijzen incl BTW: Stationair afstellen: 1 uur, gerekend vanaf start werkzaamheden op locatie € 99,95,-. Tunen minimaal 2 uur, gerekend vanaf start werkzaamheden op locatie € 230,- Prijs inclusief: stationair, deel last en vol last. Op maat gemaakt calibratiemateriaal.
Het gaatje van de sproeier is ervoor om de juiste benzine/luchtmengsel bij elkaar te brengen voor een juiste verbranding van de motor. Bij een te grote sproeier creëer je een te rijk mengsel en bij een te kleine sproeier te arm mengsel. Een warm/vastloper bij 2-takt motoren is vaak een oorzaak van een te arm mengsel.
Een choke of smoorklep is een vlinderklep die de luchttoevoer kan verkleinen voor een mengselmotor met een carburateur. Dit is nodig als de motor nog niet zijn normale bedrijfstemperatuur heeft bereikt. Het Engelse woord choke betekent verstikken.
Afslaan voor het verkeerslicht of afslaan tijdens het schakelen.Ook schokkerig rijden kan voor komen. Deze problemen kunnen we vaak herleiden naar de carburateur. Ook als de carburateur versleten is kunnen deze verschijnselen optreden.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
De gasnaald valt in de sproeierbuis, en bepaalt daarmee de hoeveelheid benzine die aangezogen kan worden. Hoe verder de gasnaald in de sproeierbuis zit, hoe minder benzine er langs kan. In de laagste stand zul je dus een armer mengsel hebben, in de hoogste stand een rijker.
meestal als de scooter niet (goed) stationair wil lopen is dat een invloed van of te veel mengsel , slijtage (bijv. cilinderspeling , membraankleppen ,keerringen etc.) of kapotte onderdelen zoals afgebrokkelde membraankleppen , slechte bougie/dop , dichtzittende uitlaat oid..
Voor het reinigen van carburateurs zijn de kosten:
€ 150,- voor een set van 4.€ 125,- voor een set van 3.
Zet je carburateurs op een schone doek en schroef alle onderdelen los. Zorg ervoor dat je de onderdeeltjes per carburateur schoon en zorgvuldig bewaart. Gebruik een reinigingsspray om alle onderdelen schoon te spuiten.Laat de spray een half uurtje inwerken en blaas alles schoon met perslucht.
Je vlotter drijft op de benzine in je vlotterbakje. Als hij op een bepaalde hoogte komt sluit de vlotternaald de benzinetoevoer af.Als dit niet gebeurd, overstroomt je vlotterbakje, of je hele carb.
Een arm mengsel kan ontstaan door een slecht werkende benzinepomp.Injectoren met een slecht sproeibeeld of slechte opbrengst. Valse lucht kan bij motoren die met een luchtmassameter werken ook voor arme mengsels zorgen. Deze motor heeft echter een druksensor voor het bepalen van de belasting.
Carburateur synchroniseren. Als de carburateurs niet synchroon werken, leidt dit tot een vrijloop die niet soepel is, een slechte respons op het gas en levert de motor niet het volle vermogen.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
2-takt bromfietsen en 2-takt snorfietsen zijn vervuilend
Dat is slecht voor de gezondheid van fietsers en voetgangers die zich vlakbij deze brom- en snorfietsen begeven. Uit onderzoek blijkt dat er in een milieuzone een stuk minder roet en fijnstof in de lucht komt.
Gebruik alleen loodvrije benzine met een minimaal octaangetal van 90 RON voor uw 2-taktmengsel. Denk er aan dat het zelfgemaakte mengsel niet langer dan enkele weken houdbaar is, door oxidatie van de benzine. De Euro 95 benzine van voorheen bevat nu 10% ethanol. Daarom de nieuwe naam E10.