Scannend lezen Het betekent dat je diagonaal door de tekst heen gaat. Dus je kijkt gericht naar bepaalde tekstdelen die je meer vertellen over de informatie in de tekst. Je bekijkt onder andere de tussenkopjes, de afbeeldingen, een eventuele inhoudsopgave en vaak ook eerste en laatste zinnen van alinea's.
Scannen
Om tekst te scannen: nadat u een overzicht hebt gekregen en de tekst hebt gescand, identificeert u de sectie(s) van de tekst die u waarschijnlijk moet lezen. Begin met het scannen van de tekst door uw ogen (of vinger) snel over een pagina te laten bewegen . Zodra uw oog een belangrijk woord of een belangrijke zin ziet, stopt u met lezen.
Skimmen betekent snel - horizontaal - door de tekst lezen om een algemeen begrip van de inhoud en het nut ervan te krijgen. Scannen betekent snel lezen - verticaal of diagonaal - om afzonderlijke woorden, feiten, data, namen of details op te zoeken.
Om effectief en kritisch te kunnen lezen, moet u actief met teksten omgaan door een duidelijk doel te bepalen, bronnen te evalueren, verschillende manieren van lezen te gebruiken, algemene vragen te stellen, informatie te synthetiseren en goede aantekeningen te maken.
De beste leestechnieken zijn de SQ3R-techniek, skimmen, scannen, actief lezen, gedetailleerd lezen en structuur-voorstel-evaluatie .
Bij grondig lezen (ook wel 'intensief lezen') ga je niet volledig uitzoeken hoe sterk de argumenten van de auteur wel of niet zijn.Wel lees je elke zin van de tekst door. De betekenis van intensief lezen is dan ook dat je geen enkel tekstonderdeel overslaat en niet te vluchtig over de tekst heen gaat.
Intensief lezen
Je gaat de tekst helemaal lezen en zo nodig zoek je de betekenis van moeilijke woorden op. Je kijkt hoe alinea's met elkaar samenhangen en doorziet zo de structuur van de tekst. Na het lezen van de tekst weet je wat het onderwerp en wat de hoofdgedachte van de tekst is.
Scannend lezen wordt ook wel zoekend lezen en ook “diagonaal lezen” of “verticaal lezen” genoemd. Je gaat niet lijnrecht (van woord naar woord) door de tekst heen, maar laat je blik wat meer schuin of van boven naar beneden over de pagina bewegen langs de belangrijke elementen.
Stel jezelf de 5 'W' vragen: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Een goede manier is de eerste en de laatste zin van iedere alinea te lezen en te voorspellen wat er in de tussenliggende zinnen staat. Kijk of je voorspelling klopt door daarna de hele alinea te lezen.
De meest voorkomende manier van zelfscannen is bij de zelfbedieningskassa. Daar heb je geen app of handscanner voor nodig. Doe simpelweg de boodschappen in een boodschappenmandje of winkelwagen, scan bij de zelfscankassa de streepjescodes op de producten en reken tot slot af.
Kies een pagina of hoofdstuk dat leerlingen kunnen doorbladeren. Vraag leerlingen om alleen de eerste zin of alleen de eerste en laatste zin van elke alinea te lezen, en let daarbij op eigennamen, data en onbekende woorden. Leerlingen kunnen deze woorden opschrijven in een notitieboekje of dagboek om later te helpen met het begrip.
Scannen is het snel lezen van een tekst om specifieke informatie te vinden, bijvoorbeeld figuren of namen . Het kan worden gecontrasteerd met skimmen, wat snel lezen is om een algemeen idee van de betekenis te krijgen.
Lees de tekst snel door .
Als je niet alles begrijpt, lees dan verder. Als je helemaal niets begrijpt, lees dan verder. Je krijgt later meer dan één kans om terug te keren naar de tekst. Als je een boek leest, pas deze strategie dan toe op bijvoorbeeld één hoofdstuk per keer.
Met behulp van deze video leer je alles over vijf verschillende leesstrategieën: oriënterend lezen, globaal lezen, studerend lezen, zoekend lezen en kritisch lezen. We vertellen je waarom je deze strategieën moet begrijpen en hoe je het zelf kunt toepassen.
De leerlingen herkennen de leesmanieren: ontspannend, zoekend, scannend, grondig en kritisch lezen. Ze bekijken de leesstrategie voorspellend lezen (in filmpje waarin iemand de strategie 'modelt' of doordat de docent die zelf modelt).
Als je elke dag minstens 10 minuten leest, vergroot je je leesvaardigheid. Je zult al snel merken dat je sneller en beter gaat lezen. Ook leer je steeds meer nieuwe woorden kennen. Doordat je veel leest, doe je veel (nieuwe) informatie op.
De vier belangrijkste leestechnieken — skimmen, scannen, intensief lezen en uitgebreid lezen — kunnen uw leesvaardigheden aanzienlijk verbeteren, waardoor u informatie effectiever kunt absorberen en analyseren. Lezen is de hoeksteen van alle studietechnieken.
Lezen heeft een hele resem aan mogelijke positieve effecten op verschillende vlakken zoals cognitief (een grotere taalontwikkeling, meer concentratie), sociaal (een hoger empathisch vermogen, sneller contacten kunnen leggen) of gezondheid (beter mentaal welbevinden, minder kans op stress of risicogedrag).
Er zijn drie verschillende stijlen van het lezen van academische teksten: skimmen, scannen en diepgaand lezen . Elk wordt gebruikt voor een specifiek doel.
Je moet leren om "tussen de regels door te lezen" – om de informatie die de schrijver je geeft te gebruiken en zelf dingen uit te zoeken . Je moet ook leren om onderscheid te maken tussen feiten en meningen. Schrijvers vertellen ons vaak wat ze denken of hoe ze zich voelen, maar ze geven ons niet altijd de feiten.
Vergelijkbaar met skimmen is scannen een techniek die wordt gebruikt om specifieke stukjes informatie in de tekst te zoeken . Dit is een vogelperspectiefbenadering van het zoeken naar informatie met als doel om bepaalde feiten te vinden. SQ3R is een leesmethode om het behoud en begrip te vergroten, waarbij van kleinere details naar grotere ideeën wordt gegaan.