Lees de tekst rustig en duidelijk voor en zorg dat je gezicht duidelijk zichtbaar blijft. Maak gebruik van de mogelijkheden van je stem, maar overdrijf dit niet. Maak tijdens het voorlezen af en toe gebaren om woorden te verduidelijken. Breng tijdens het voorlezen af en toe een pauze aan.
Probeer deze voorleestips:
Introduceer het boek: lees de titel, auteur en illustrator; bekijk de cover; vertel waar het boek over zou kunnen gaan; stel dingen voor om naar te kijken en te luisteren. Beweeg uw vinger onder de tekst terwijl u leest. Beantwoord vragen over het boek en bewaar andere vragen voor later.
Stimuleer verschillende leesactiviteiten. Onderneem verschillende leesactiviteiten. Onderzoek toont aan dat – naast voorlezen – praten over boeken, boeken cadeau geven en een bezoek aan de boekhandel en bibliotheek het leesgedrag en de leesmotivatie stimuleren.
Leesproblemen/-klachten kunnen het gevolg zijn van uiteenlopende oorzaken, zoals een slechte leesinstructie, gehoorproblemen, gedragsproblemen, een algemeen leerprobleem of neurologische problematiek. Ook oogheelkundige en/of orthoptische afwijkingen kunnen slechter lezen tot gevolg hebben.
Er zijn veel manieren om een actievere lezer te zijn, maar we raden aan om aantekeningen te maken, uzelf vragen te stellen terwijl u leest, kanttekeningen te maken en aantekeningen te maken terwijl u leest . Het is belangrijk om deze taken uit te voeren terwijl u leest in een tempo dat begrip toelaat, zonder te haasten of afgeleid te worden door multitasking.
Onze hersenen hebben dus tijd over en gaan andere dingen doen. Doordat de aanvoer van woorden niet snel genoeg gaat om onze hersenen te voeden, hebben we denk-capaciteit over.We gaan dus onbewust aan andere dingen denken en we zijn afgeleid. Daardoor neem je de tekst die je leest niet altijd goed op.
Sociale interactie en een gevoel van verbondenheid zijn belangrijk gebleken om de leesmotivatie te bevorderen. Zo kan het effectief zijn om regelmatig tijd in de klas te besteden aan het samen praten over boeken.
Wat is een leescultuur? Een leescultuur is een omgeving waarin lezen wordt geprezen, gewaardeerd, gerespecteerd en aangemoedigd . Lezen staat centraal in het curriculum en is van het allergrootste belang voor het persoonlijke, sociale en academische succes van een kind, evenals voor hun algemene welzijn.
Lezen is belangrijk. Het vergroot de taalontwikkeling, de concentratie en fantasie. Bovendien krijg je door lezen kennis over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening. Allemaal goede redenen om aandacht te schenken aan leesmotivatie zodat leerlingen met meer plezier gaan lezen.
Voorlezen is een instructiemethode waarbij leerkrachten, ouders en verzorgers teksten hardop voorlezen aan kinderen . De voorlezer verwerkt variaties in toonhoogte, toon, tempo, volume, pauzes, oogcontact, vragen en opmerkingen om een vloeiende en plezierige voordracht te produceren.
Hoe snel kun je lezen? Gemiddeld kan een Nederlander zo'n 200 woorden per minuut lezen. Met snellezen kun je maar liefst 1000 woorden per minuut lezen.
Zoek alle woorden die je niet kent op in het woordenboek . Zelfs als je ze niet meer weet, kun je ze nog eens tegenkomen en ze opnieuw opzoeken, en na verloop van tijd zul je hun betekenis absorberen. Probeer na elke leessessie een dagboek bij te houden over het boek. Schrijf op wat je voelt, wat je hebt geleerd en alles wat er nog meer in je opkomt.
Afhankelijk van hoeveel moeite je erin steekt, kun je je leessnelheid verdubbelen in een uur of 2 tot 4 weken . Je zult echter ook je begrip moeten verhogen. De tijd die nodig is om je leessnelheid te verdubbelen, hangt af van de hoeveelheid oefening die je doet.
Leerlingen kunnen hun leesvaardigheid verbeteren door te lezen op een comfortabele plek zonder afleidingen, door de stof te overzien voordat ze gaan lezen, door aantekeningen te maken, door de stof in stukken te verdelen, door pauzes te nemen, door belangrijke stukken hardop te lezen en door te kijken en samen te vatten wat ze hebben gelezen.
Het kan komen door een gebrek aan voldoende slaap en rust, afleidingen tijdens het lezen, slechte voeding, het niet kiezen van het juiste boek of geheugenproblemen zoals verval of oppervlakkige verwerking . Terwijl u door het leven gaat en nieuwe ervaringen opdoet, ondergaat uw brein voortdurend upgrades.
Je kunt bijvoorbeeld informatie trager verwerken, moeite hebben om je aandacht ergens bij te houden, last hebben van overprikkeling of erg moe zijn. De kans is groot dat je daardoor informatie mist en/of deze informatie moeilijker kan onthouden.
Lees hardop of maak notities
Als je hardop leest, kun je niet onbewust over een zin heen kijken en sta je beter stil bij wat er verteld wordt. Notities zijn een fijne manier om je gedachten over het boek te ordenen. Als je iets opschrijft, hoef je er niet te lang bij stil te staan en kun je verder in het verhaal.