Oriënterend lezen
Als je wil kijken of de tekst interessant of bruikbaar voor je is, lees dan de tekst oriënterend. Dan weet je wat het onderwerp is en waar specifieke informatie in de tekst staat. Je kunt dan bepalen of je verder wil lezen en of de tekst bruikbaar voor je is.
De leerlingen herkennen de leesmanieren: ontspannend, zoekend, scannend, grondig en kritisch lezen. Ze bekijken de leesstrategie voorspellend lezen (in filmpje waarin iemand de strategie 'modelt' of doordat de docent die zelf modelt).
Bij grondig lezen (ook wel 'intensief lezen') ga je niet volledig uitzoeken hoe sterk de argumenten van de auteur wel of niet zijn.Wel lees je elke zin van de tekst door. De betekenis van intensief lezen is dan ook dat je geen enkel tekstonderdeel overslaat en niet te vluchtig over de tekst heen gaat.
Vergelijkbaar met skimmen is scannen een techniek die wordt gebruikt om specifieke stukjes informatie in de tekst te zoeken . Dit is een vogelperspectiefbenadering van het zoeken naar informatie met als doel om bepaalde feiten te vinden. SQ3R is een leesmethode om het behoud en begrip te vergroten, waarbij van kleinere details naar grotere ideeën wordt gegaan.
In overeenstemming met onze toewijding om leesprogramma's te leveren die gebaseerd zijn op op onderzoek gebaseerde instructiestrategieën, ontwikkelen en ondersteunen de programma's van Read Naturally de vijf (5) componenten van lezen die door het National Reading Panel zijn geïdentificeerd : fonemisch bewustzijn, klanken, vloeiendheid, woordenschat en begrip .
Definitie van kritisch lezen
Een kritische lezer onderzoekt de bedoelingen van de auteur, zijn ideeën, logische argumenten, de structuur van de tekst, het type en de kwaliteit van het geleverde bewijsmateriaal en de coherentie van het argument.
Scannend lezen wordt ook wel zoekend lezen en ook “diagonaal lezen” of “verticaal lezen” genoemd. Je gaat niet lijnrecht (van woord naar woord) door de tekst heen, maar laat je blik wat meer schuin of van boven naar beneden over de pagina bewegen langs de belangrijke elementen.
De beste manier om een boek te lezen is door een specifieke leestijd in te plannen, ervoor te zorgen dat de omgeving prettig en goed verlicht is, aantekeningen te maken of de belangrijke ideeën samen te vatten en pas na te denken over de thema's en personages als u klaar bent.
Genietend lezen
Zoek een eigen plek op waar je rustig bent en je kunt afsluiten van de buitenwereld. Lees op je eigen tempo en zorg voor voldoende tijd. Ontspan en … laat je meeslepen met wat je leest.
Je kunt een tekst op verschillende manieren lezen: oriënterend, zoekend, globaal of actief. Daarnaast kun je grote hoeveelheden tekst op verschillende manieren samenvatten.
Het National Reading Panel heeft vijf kernconcepten geïdentificeerd die de kern vormen van elk effectief leesinstructieprogramma: Fonemisch bewustzijn,Fonetiek, Vloeiendheid, Woordenschat en Begrijpend lezen .
De richtlijnen karakteriseren de ontwikkeling van taalvaardigheid als een continuüm met vijf hoofdniveaus: Novice, Intermediate, Advanced, Superior en Distinguished . Elk niveau vertegenwoordigt een bereik van vaardigheden (wat een individu met taal kan doen) dat alle eerdere niveaus omvat.
Problemen met leesbegrip doen zich voor wanneer leerlingen moeite hebben met het begrijpen van de betekenis achter woorden, zinnen en andere teksten . Tekenen die kunnen duiden op een leesbegripsprobleem zijn onder andere: moeite met het herkennen van letters en woorden. moeite met het begrijpen van woorden en ideeën. langzame leessnelheid en vloeiendheid.
De oorzaken van de leesproblemen liggen meestal in het niet kunnen automatiseren van de letter-klankkoppeling (weinig letterkennis) en in een zwak fonemisch bewustzijn. De leerlingen met leesproblemen lezen vaak spellend of radend. Echter, zien we vaak een combinatie van beide strategieën.
Mensen met dyslexie maken tijdens het lezen autonoom een mentaal beeld van de context . Op die manier lezen ze soms woorden die er helemaal niet staan.
Lees voor elke alinea alleen de eerste paar woorden van elke zin of om het hoofdidee te vinden. Stop en lees snel de zinnen met trefwoorden die vetgedrukt of cursief zijn weergegeven. Wanneer u denkt dat u iets belangrijks hebt gevonden, stop dan om de hele zin te lezen om er zeker van te zijn. Ga dan op dezelfde manier verder.