Vloeiend lezen
Kinderen leren woorden lezen door onder andere decoderen en herkenning. Decoderen is het leren koppelen van (groepen) letters met de corresponderende klanken. Dit is wat kinderen aanleren naarmate hun letterkennis en fonologisch bewustzijn groeit.
Directe herkenning op basis van de groeiende leeswoordenschat leidt tot het steeds vloeiender en met begrip lezen van teksten. Daarnaast wordt vloeiend lezen sterk bevorderd door kennis van de taal (zinsbouw, grammaticale eenheden, uitdrukkingen en woordenschat) en algemene kennis ('kennis van de wereld').
Laat de leerlingen elke dag vrij lezen met een zelfgekozen boek.Lees elke dag voor. Betekenisvol leesonderwijs met aandacht voor vlot lezen vindt plaats in alle klassen van de basisschool. Zorg voor een rijke leesomgeving zodat leerlingen in contact komen met alle tekstsoorten.
Hoe snel lees ik nu eigenlijk? De gemiddelde lezer blijkt zo'n 250 woorden per minuut te lezen. In een roman staan ongeveer 300 woorden per bladzijde. Een gemiddelde lezer leest dus bijna een bladzijde per minuut.
Om het leestempo te verhogen kun je je kind het beste laten oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Gebruik lekker veel variaties, lees boeken die aansluiten bij de belevingswereld van je kind, wissel het zelf lezen af met samen lezen of voorlezen en beloon!
Grondig lezen (of intensief lezen)
De betekenis van intensief lezen is dan ook dat je geen enkel tekstonderdeel overslaat en niet te vluchtig over de tekst heen gaat. Je neemt de tekst van voor tot achter door. Grondig lezen pas je toe als je goed moet weten waar een tekst over gaat en wat wordt besproken.
Dyslexie of fixatie disparatie zijn bekende veroorzakers van leesproblemen. Letters worden door elkaar gehusseld, lijken op de bladzijde te dansen en/of vormen geen begrijpelijke zinnen. In deze gevallen ontstaat moeite met lezen door het niet goed samenwerken van de ogen met de hersenen.
Technisch lezen – ofwel decoderen – gaat over klanken, letters en de verbinding daartussen. Als iemand een woord leest, worden in de hersenen de bijbehorende klanken geactiveerd. Het is dus belangrijk dat je klanken aan letters kunt koppelen en dat dit geautomatiseerd verloopt.
Onder leestechniek verstaan we alle technieken die leerlingen nodig hebben om tekens om te kunnen zetten tot klanken en om deze klanken te kunnen vertalen tot woorden, zinnen en teksten die ze kunnen begrijpen. Op de basisschool wordt veel aandacht besteed aan het leren lezen.
Lezen is belangrijk. Het vergroot de taalontwikkeling, de concentratie en fantasie. Bovendien krijg je door lezen kennis over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening. Allemaal goede redenen om aandacht te schenken aan leesmotivatie zodat leerlingen met meer plezier gaan lezen.
Lezen heeft een hele resem aan mogelijke positieve effecten op verschillende vlakken zoals cognitief (een grotere taalontwikkeling, meer concentratie), sociaal (een hoger empathisch vermogen, sneller contacten kunnen leggen) of gezondheid (beter mentaal welbevinden, minder kans op stress of risicogedrag).
Hoewel er geen strikte regel is voor hoelang je elke dag moet lezen, wordt over het algemeen aanbevolen om minstens 20-30 minuten per dag te lezen. Dit kan gemakkelijk worden ingepast in je dagelijkse routine, bijvoorbeeld voor het slapengaan, tijdens je lunchpauze of in het openbaar vervoer.
De gemiddelde leessnelheid bedraagt rond de 240 wpm. De aanduiding 'aanzienlijk sneller dan gemiddeld' is een subjectieve kwalificatie, die hier wordt ingevuld als 'meer dan twee keer sneller dan gemiddeld'.
Ik lees meestal 30 pagina's per dag, dat duurt ongeveer 45 minuten tot een uur. Ik ben een beginnende lezer en lees nu boeken die meer aandacht vereisen, misschien kan ik een licht boek in 30 minuten lezen.
Lezen stelt je bijvoorbeeld in staat kennis en inzichten op te doen over het verleden, over gebeurtenissen in landen ver weg, en over mensen met een andere achtergrond. Door te lezen leer je je inleven in anderen; je krijgt empathie en je traint jezelf in denken en reflecteren.