De inzichtvragen zijn heel divers. Ze gaan over het gebruik van de weg, voorrang en voor laten gaan, bijzondere wegen, weggedeelten, weggebruikers en manoeuvres. Ook komen veilig rijden met een voertuig, reageren in noodsituaties, verkeerstekens en aanwijzingen aan bod.
Het onderdeel gevaarherkenning bestaat uit 25 vragen, hiervan moet je 13 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel kennis bestaat uit 12 vragen, hiervan moet je 10 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel inzicht bestaat uit 28 vragen, hiervan moet je 25 of meer vragen goed beantwoorden.
Gemiddeld genomen zit je goed als je ongeveer 2 maanden voor het theorie-examen start met leren en te oefenen. Kies een moment uit dat je niet moe bent en je gedachten er goed bij kan houden. Belangrijk hierbij is dat je niet teveel in 1 keer wilt leren.
De redenen waarom zoveel mensen hun auto theorie examen niet in één keer kunnen halen lopen behoorlijk uiteen. De meest gehoorde reden is dat kandidaten het theorie examen toch wel redelijk onderschatten. Andere redenen zijn het gebruik van oud materiaal, zoals oude boeken van tien jaar geleden.
Steeds meer cursisten hebben moeite met het theorie-examen. In 2002 lag het slagingspercentage op 56 procent, nu is het al jaren net iets boven de 40 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
"Drie of vier keer doen over je theorie-examen is best normaal tegenwoordig.
Kennis: Je hebt 8 minuten tijd om 12 vragen te beantwoorden. Inzicht: Je hebt 16 minuten tijd om 28 vragen te beantwoorden. Gevaarherkenning: Je hebt 8 seconden tijd per vraag.
Het eerste struikelblok is het theorie examen auto. Want al jaren blijkt dat het examen moeilijker is dan van tevoren gedacht. Daardoor is het slagingspercentage ook maar onder de 50 procent. Sterker nog: het percentage ligt al jaren rond de 40 procent.
Het auto theorie examen bestaat uit drie onderdelen: gevaarherkenning, kennis en verkeersinzicht. Gevaarherkenning gaat over het herkennen van gevaar en hoe je in gevaarlijke situaties moet handelen. Bij het kennisonderdeel krijg je vragen over de regels die gelden in het verkeer.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.
Het slagingspercentage voor het theorie examen auto ligt in Nederland niet erg hoog. Slechts minder dan de helft van alle kandidaten slaagt in één keer. Dat komt vooral doordat het bij de meeste kandidaten schort aan de voorbereiding.
Het examen bestaat voor een groot deel uit meerkeuzevragen.
Waar vorig jaar 49,9 procent van de kandidaten de eerste keer voor de theorietoets slaagde, was het percentage bij een herkansing nog maar een magere 40,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBR die VerkeersPro heeft opgevraagd.
Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
Het theoriecertificaat voor de categorieën auto, motor en bromfiets is 1 jaar en 6 maanden geldig. De geldigheid start op de dag waarop je bent geslaagd voor je theorie-examen. Bijvoorbeeld: Je bent geslaagd op 9 januari 2022. Dan is je resultaat geldig tot en met 8 juli 2023.
Het is geen fabeltje, een banaan eten helpt echt. In banaan zitten stoffen die bevorderlijk zijn voor je alertheid, concentratie en motivatie. Bananen zijn goedkoop en zonder risico's dus baat het niet dan schaadt het ook niet! Er is onderzocht dat je het beste 2 uur van te voren een / twee bananen kan eten.
Er zijn 5 zware “foutpunten” vragen en 45 lichte “foutpunten” vragen. Bij zware fouten worden er 5 punten afgetrokken en bij een lichte fout is dat 1 punt. Onder zware fouten vallen vragen van de derde of vierde graad van de wegcode en snelheidsovertredingen.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Een individueel begeleid theorie examen, wordt vaak ook wel mondeling theorie examen genoemd. Dit examen is mogelijk voor de categorie auto, motor en bromfiets. Je wordt ontvangen door een medewerker van het CBR.
Een individueel begeleid examen kost € 95,00 in 2022. Een theorie-examen met een tolk kost ook € 95,00 in 2022. De tolk regel je zelf en betaal je ook zelf.
Vanaf 1 november richten we het theorie-examen voor de auto iets anders in. De examenvragen en het totaal aantal vragen blijven gewoon hetzelfde.