Lezen is dus niet automatisch onthouden wat je leest. Als je reflexen nog storen en je ogen niet optimaal samenwerken met je hersenen is het lezen al lastig genoeg! Je hersenen hebben geen energie en capaciteit meer over om nog meer te doen, zoals begrijpen en onthouden!
Bij spanningen en heftige gebeurtenissen kan het erger worden. Ook bij een depressie, sommige medicijnen of ziekten werkt het geheugen soms minder goed. U kunt ook andere klachten hebben, zoals problemen met aandacht of dingen begrijpen.
Gewoon de leerstof lezen is namelijk niet voldoende om die blijvend te onthouden. Je moet er actief mee aan de slag om ze in het langetermijngeheugen op te slaan, en daarbij helpen leerstrategieën. Let op: er bestaat niet zoiets als dé leerstrategie. Voor elke student werkt de ene manier effectiever dan de andere.
Door hardop te lezen, slaan leerlingen informatie beter op.
Hierdoor zullen hardop gelezen woorden in je geheugen worden onderscheiden van stil gelezen woorden. Deze onderscheidende geheugensporen worden beter herinnerd dan stil gelezen woordsporen (zie grafiek, MacLeod, 2010).
Slim Stampen is gebaseerd op het principe van spreiding en toetsing. Spreiding houdt in dat het leren van feitjes effectiever is als er een grotere tijdsspanne zit tussen de herhalingen. Toetsing houdt in dat leren effectiever is als de leerling actief het antwoord ophaalt, in plaats van nog een keer overlezen.
Uit onderzoek blijkt dat je maximaal 40 woordjes per dag kan leren en onthouden. Een raar fenomeen: bij een rijtje van 10 woorden heb je 8 herhalingen nodig voor je het kent, bij een rijtje van 20 woorden moet je ieder woord 30 keer herhalen! Teveel woordjes ineens is dus tijdverspilling.
De deelnemers aan de test die met een rode achtergrond werkten, scoorden hoger bij opdrachten waarbij oog voor detail en concentratie belangrijk was, zoals het onthouden van woorden.
Problemen met leren kunnen allerlei oorzaken hebben. Van een te hoog schoolniveau, tot een verkeerde leerstrategie, tot dyslexie tot depressie. Alles heeft invloed op de schoolresultaten van het kind. Wanneer concentratieproblemen de meeste last veroorzaken is het aan te raden om hier verder te lezen.
Van wat ze lezen 20%, van wat ze doen 50% en van wat ze zelf ontdekken 100% We hoeven niet over deze cijfers in discussie te gaan om te begrijpen dat zoiets geen argumentatie is voor een ander type onderwijs (niet lezen, niet luisteren, maar zelf doen en zelf ontdekken).
Lezen is een bijzonder krachtig middel om het brein te prikkelen. Voor het lezen zijn vele hersenfuncties nodig: de waarneming, de taal, het geheugen, het redeneren en het voorstellingsvermogen, de aandacht, en het vermogen om te selecteren tussen hoofd- en bijzaken. Inhoudelijk zijn verhalen brandstof voor het brein.
Je onderhoudt je hersens. Nieuwe dingen leren laat je hersenen op een hoog niveau functioneren. Je zult je geheugen en je vermogen om te leren verbeteren. Dus, het maakt niet uit hoe oud je bent, je kunt altijd je hersenkracht versterken!
Stappenplan voor een blok- en examenplanning
Zet je studiedagen in blokken per vak op je planning. Voorzie voor elk vak enkele dagen voor het studeren en aansluitend een of twee herhalingsdagen. Schrijf op elke blokdag wat je precies moet gestudeerd hebben. Zo stel je doelen en haal je het eind van de cursus.
Gezond eten voor je geheugen betekent: veel broccoli en groene bladgroenten, zoals spinazie en andijvie. Je geheugen gedijt er prima bij. Voedingsmiddelen vol foliumzuur zijn ook prima voor je geheugen, denk aan erwten en linzen. En vis is belangrijk, vanwege de omega-3-vetzuren.
Als iemand zich zorgen maakt, veel stress heeft of veel piekert, is er in de hersenen tijdelijk minder ruimte voor andere dingen. De geheugenklachten verdwijnen weer als de zorgen minder worden.