Het belangrijkste van het leren rijden op een motor is het hanteren en beheersen van de motor. Daar komen oefeningen bij kijken in de vorm van voertuigbeheersing waar de rijlessen mee starten. Ook het leren schakelen op de motor vormt uiteraard onderdeel van het begin van motor leren rijden.
Met een motor op circuit rijden is een intensieve training en het is topsport in alle opzichten aangezien alle basiseigenschappen worden in grote mate aangesproken.
Vanaf 17 jaar mag je lessen voor motorrijbewijs A1 volgen, waarna je vanaf 18 jaar examen mag doen. Qua kosten moet je al snel rekenen op 1000 euro of meer. Daarnaast is er het motorrijbewijs A2. Er zijn een aantal voorwaarden waar je aan dient te voldoen voordat je op mag gaan voor dit rijbewijs.
Een van de belangrijkste processen van het motorrijden is schakelen. Het lijkt misschien moeilijk, maar schakelen op een motor is eigenlijk heel makkelijk. In dit artikel laten we je zien hoe je het doet!
Aangezien de motor al bijna in de toerenbegrenzer zit voor het overschakelen, schiet het blok direct naar toerentallen die de motor niet zonder schade kan verwerken. Onder autoliefhebbers heet zo'n motorschade veroorzakende schakelfout een 'money shift'.
De snelheid van het halen van je motorrijbewijs is voor een groot deel afhankelijk van de tijd die je er voor vrij kunt maken. Als je een "gemiddelde" leerling bent dan kost het ongeveer 24 uur. Als je elke week 2 uur rijdt en je examens goed indeelt, dan kun je dus met ongeveer 12 weken klaar zijn.
Kosten van een motorrijles
Aangezien de meeste rijscholen een lestijd van 120 minuten hanteren (twee losse lessen) ben je per keer dus tussen de €70 en €110 kwijt. Als we uitgaan van het gemiddelde, zijn er ongeveer 20 lessen nodig om klaar te zijn voor de praktijkexamens.
Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel. Waar je achter het stuur naar verloop van tijd moe wordt, wil je op de motor gewoon door blijven rijden. Het is vaak heel ontspannen en je voelt de elementen van de natuurlijk. Het maakt motorrijden tot een uitstekende hobby die goed voor je is.
In een studie, gefinancierd door Harley-Davidson, is de Amerikaanse UCLA universiteit tot de conclusie gekomen dat motorrijden gezond en stressverlagend is. Dat concludeerde de universiteit door EEG's en nieuwe manieren van meten en monitoren van de hersenactiviteit tijdens het motorrijden.
Klaar zijn voor een bocht
Je motor stuurt namelijk het best door een bocht met een 'licht trekkende' motor. Dit betekent dat je een constante snelheid moet aanhouden en niet moet decelereren (remmen op de motor door je gastoevoer te sluiten) of accelereren (gastoevoer vermeerderen).
Dit doe je door naar rechts tegen het stuur te blijven duwen. Hierbij gebruik je je heupen en/of je eigen lichaamsgewicht ter ondersteuning. Duw je harder, dan zal de motor scherper sturen en 'platter' door de bocht gaan. Stop je met duwen, dan komt je motor vanzelf weer rechtop en zal je weer rechtdoor gaan rijden.
Motor theorie moeilijker dan auto? Je motortheorie is niet echt lastiger dan dat van de auto. Het is wat uitgebreider omdat er een hoop zaken zijn waar je op moet letten op de motor die in de auto helemaal niets uitmaken.
Je leert tijdens de motorrijlessen de verschillende examenonderdelen onder de knie te krijgen. Naast de theorie zijn er twee praktijkonderdelen, namelijk AVB en AVD. Het is bij de eerste rijles op de motor al duidelijk voor welk motorrijbewijs je examen wilt en mag doen. Dat is onder meer afhankelijk van je leeftijd.
Optrekken zonder koppeling is bijzonder eenvoudig. Zorg dat de motor niet draait en zet de bak in z'n eerste versnelling. Kijk of de weg vóór je vrij is en start de motor (de koppeling hoef je dus niet in te drukken). De auto zal op de startmotor in beweging komen en de verbrandingsmotor zal de beweging overnemen.
Touring motoren
Als je niet van de gebaande paden af wil maar wel de meest comfortabele rit wil kun je het best een touring motor kopen. Deze motoren zijn groot, zwaar, hebben een flink vermogen en zijn de meest comfortabele motoren die je maar kunt kopen.
Als vervoermiddel is een motor meestal goedkoper dan een auto. De kosten van een motor zijn over het algemeen veel lager dan die van een auto. Natuurlijk zijn er andere situaties te bedenken, zoals wanneer je 50.000 kilometer met een auto op diesel rijdt.
Een paar jaar geleden stond Yamaha nog op één in de lijst van meest betrouwbare motormerken. De nummers 1 tot en met 3 wisselen elkaar nogal eens af. Honda is vaker als beste uit de test gekomen en ook motorrijders zijn lovend over Honda. Vandaar dat deze Japanse machine nu op 1 staat.
Een nieuwe motor verbruikt gemiddeld 1 liter per 20 kilometer of minder. Dit is ongeveer € 10,- per maand, afhankelijk van de provincie waarin je woont. Dit hangt af van het soort verzekering dat je kies en de modules die je erbij kiest. Bijvoorbeeld het meeverzekeren van een opzittende en pechhulp.
Een motor verbruikt gemiddeld 1 op 20. Bij recreatief gebruik en 2.000 km per jaar kom je op € 175, bij woon- werkverkeer (15.000 km) km is dat pakweg € 1.300 per jaar.
Gemiddeld zullen de uiteindelijke kosten voor het behalen van een motorrijbewijs tussen de €1.200,- en €1.500,- uitkomen.
Reserveer op tijd zelf je theorie-examen via Mijn CBR . Of laat dat door je rijschool doen. Machtig aan het begin van de rijopleiding de rijschool van je keuze via Mijn CBR. Gezondheidsverklaring opsturenStuur meteen in het begin van je rijopleiding een Gezondheidsverklaring naar het CBR.
De meeste cursisten kiezen voor een reguliere motoropleiding. Je volgt 1 of 2 maal per week motorrijles en werkt zo naar je motorexamens voertuigbeheersing (AVB) en verkeersdeelneming (AVD) toe. Vraag bij je motorrijschool of je motorrijlessen kunt volgen van 1,5 of 2 uur.
U mag rijexamen op een zware motor doen als u 21 bent. U behaalt dan een rijbewijs A met de aantekening code 80. U mag dan de eerste 2 jaar alleen op zware motoren met 3 wielen rijden. Na 2 jaar vervalt de aantekening code 80 en mag u op alle zware motoren rijden.