Communicatieproblemen - introductie
Als je problemen ervaart in het communiceren met andere mensen, dan kun je last hebben van communicatieproblemen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan: Je vindt het moeilijk om aan te geven wat je wilt. Je hebt een neiging tot ruzie maken of ruzie te vermijden.
Duidelijk zijn in de communicatie betekent dat: het helder is voor jou en voor de ander. de ander begrijpt wat je bedoelt: de boodschap is dus ook begrijpelijk en verstaanbaar. jouw boodschap, opdracht of instructie is voor slechts één uitleg vatbaar en roept geen twijfel op.
Stel jezelf regelmatig bloot aan sociale situaties. Oefen zo vaak als je kunt. Begin klein, bouw je skills en zelfvertrouwen langzaam op, en merk hoe je steeds beter wordt in het aanknopen van gesprekjes. Weet dat de meeste mensen het heerlijk vinden om meer contact te hebben met de mensen om hen heen.
De gevolgen van slechte communicatie zijn groter dan u misschien denkt. Spraakverwarringen en misverstanden zijn nog relatief onschuldig. Slechte communicatie zorgt er ook voor dat medewerkers u wantrouwen, minder productief zijn en sneller een andere baan zoeken.
Effectieve communicatie houdt in dat de bedoeling van de spreker gelijk is aan het effect op de luisteraar. Filters verstoren de boodschap. Een filter is ieder gevoel, iedere behoefte, verwachting, ervaring, interpretatie die de bedoeling of het effect van de boodschap verstoort.
Met effectief communiceren wordt communicatie bedoeld waarmee je (is het in bepaalde mate) een doel bereikt. Over effectief communiceren wordt ook wel eens gezegd dat je met minder moeite meer bereikt.
Het is altijd in je voordeel om effectief te communiceren. Door op een betere manier informatie uit te wisselen met anderen, zul je zelf door anderen beter begrepen worden en daarmee het contact met anderen verbeteren. Effectief communiceren is vooral van belang bij het werken in teamverband.
Communicatieve competentie is het vermogen om in de dagelijkse omgang met anderen efficiënt, duidelijk en adequaat (passend) uitdrukking te kunnen geven aan functionele behoeften, meningen, kennis en informatie. Die taaluitingen kunnen anderen ook tot intentioneel handelen aanzetten (taalhandeling).
Communicatieve vaardigheden (ook wel sociale vaardigheden genoemd) gebruiken we om te communiceren en interactie aan te gaan met anderen. Dit gaat verder dan verbaal zijn. Het heeft ook te maken met non-verbale communicatie, lichaamstaal en persoonlijke uitstraling.
Alleen de feiten, de werkelijkheid waar te nemen: wat zie, hoor, voel, proef je écht? Goed te luisteren naar de ander: goed luisteren is meer dan horen wat de ander zegt. Goed te luisteren naar je zelf (wat gaat er in je hoofd om?). Vragen te stellen (om te checken of het klopt wat je observeert).
Praat vanuit je eigen behoeften en gevoel, niet over wat de ander verkeerd zou doen. Probeer elkaar niet te onderbreken of in de rede te vallen. Praat niet te lang achter elkaar, geef de ander ook de ruimte. Accepteer dat de ander anders is, ook met communiceren.
Hoe ontstaan CCS
Cognitieve communicatiestoornissen kunnen ontstaan als gevolg van een CVA (beroerte), hersentumor, traumatisch hersenletsel en degeneratieve neurologische ziekten (bijv. dementie).
Luister vervolgens oprecht en met een open houding naar hun antwoord, zonder dat je tegelijkertijd naar de stem in je eigen hoofd luistert. Vraag door als iets niet duidelijk is. Je hoeft het niet met hen eens te zijn, maar je communicatie wordt effectiever en de kans is groter dat ze ook naar jou luisteren.