De periode waarbinnen de aannemer een herstelverplichting heeft is doorgaans in de verstrekte garantie opgenomen. De Garantieregeling van het GIW (2007) kent een algemene garantietermijn van zes jaar.Voor ernstige gebreken bedraagt de garantietermijn tien jaar.
Het maakt daarnaast ook een verschil als er slecht werk is afgeleverd. Garantie ziet in principe op normale gebeurtenissen/of problemen die ontstaan bij normaal gebruik. Als er sprake is van verborgen gebreken geldt er in de meeste gevallen een langere garantietermijn 5 jaar of langer.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
De garantie op schilderwerk, sanitair en hang- en sluitwerk is een jaar. Op de meeste installaties zit een garantietermijn van twee jaar. Denk aan de cv-installatie, elektrische installaties en installaties voor water en ventilatie.
Een aannemer is volledig verantwoordelijk voor de coördinatie en de uitvoering van een bouwproject. Daarnaast moet hij het project tijdig opleveren en heeft hij waarschuwingsplicht.
De tienjarige aansprakelijkheid van de aannemer wordt bevestigd in de artikelen 1792 en 2270 van het burgerlijk wetboek. Deze artikelen bepalen dat voor alle gebreken die de stevigheid of de stabiliteit van het gebouw in het gedrang brengen, de aannemer sowieso gedurende 10 jaar aansprakelijk is.
De aannemer is nu ook al op basis van het Burgerlijk Wetboek 20 jaar aansprakelijk voor verborgen gebreken. Van deze termijn mag je afwijken, en dit gebeurt ook in veel algemene voorwaarden in de bouw, zoals de UAV of de AVA. De termijn is dan 5 jaar voor verborgen gebreken en 10 jaar voor ernstige gebreken.
Installateurs geven vaak 2 tot 5 jaar garantie op hun installatiewerk.
Een commerciële garantie, in dit geval van twee jaar, kan het wettelijke recht van een consument op deugdelijk werk nooit beperken. En het spreekt voor zich dat een badkamer langer dan twee jaar moet kunnen functioneren zonder lekkages te veroorzaken.
Wat is bouwgarantie? Bouwgarantie, ook wel garantieregeling of waarborgregeling genoemd, is een soort van verzekering voor jou als kopende partij. Jij als koper stort 5% van de aanneemsom in depot bij een notaris. Als er problemen zijn met de oplevering of als je gebreken ontdekt, dan kun dat geld vasthouden.
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
Een fabrieksgarantie is een. » Meer over garantie garantie van de verkoper of fabrikant. Deze (extra) garantie geldt meestal voor een beperkte duur (1 of 2 jaar). Als het product binnen de garantieperiode kapot gaat, dan ligt de bewijslast op de verkoper/fabrikant.
Bij oplevering van de uitgevoerde werkzaamheden geeft de elektricien een uitleg over de werking van de nieuwe groepenkast. U heeft gedurende vijf jaar volledige service & garantie op alle materialen en op de uitvoering van de uitgevoerde werkzaamheden.
Een goede garantieregeling voor vloerverwarming bestaat uit de volgende onderdelen. 50 jaar garantie op de buizen en daarvan 10 jaar garantie op gevolgschade. 5 jaar garantie op de installatie en de verdelerpomp.
Over het algemeen bedraagt de garantietermijn 6 jaar. Voor ernstige gebreken geldt een termijn van 10 jaar. Bepaalde onderdelen kennen een kortere garantietermijn, of zijn uitgesloten van de Woningborg-garantie.
Duur van de garantie
Er is geen vaste wettelijke garantietermijn . Uw klant moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. U moet uw klant informeren over de eigenschappen van het product. De duur van de garantie hangt af van het merk, de prijs en de levensduur van het product.
Houd er rekening mee dat jouw aanvraag kan worden afgewezen. Je dient jouw aannemer te betalen conform de betalingsregeling van BouwGarant. Voor jouw afspraken met de aannemer moet je de standaardovereenkomsten gebruiken met de algemene voorwaarden & toelichting die daarbij horen.
Bruikbaarheid. Deuren en draairamen moeten minstens 90 graden open kunnen en daarbij niet gehinderd worden door obstakels. Als deuren tegen andere bouwdelen kunnen slaan, is het raadzaam een deurvanger of deurstopper aan te brengen om beschadiging te voorkomen.
Er is een verjaringstermijn: het recht om herstel(kosten) te vorderen bij verborgen gebreken vervalt twintig jaar na oplevering in ieder geval. Als de standaardvoorwaarden in de bouw van toepassing zijn, dan is de aannemer de eerste vijf jaar na oplevering aansprakelijk voor verborgen gebreken.
Wat houdt uw tienjarige aansprakelijkheid in? Als aannemer, architect, ingenieur of studiebureau blijft u tot 10 jaar na oplevering-aanvaarding van de werf aansprakelijk voor ernstige gebreken die de stabiliteit en/of soliditeit van het bouwwerk in gevaar brengen.
De wet bepaalt dat de opdrachtgever aansprakelijk is als een bouwfout wordt veroorzaakt door fouten of gebreken in documenten (bestek, bouwtekeningen, enz.) die van de opdrachtgever afkomstig zijn.
Voor zware verborgen gebreken die de stevigheid van het gebouw aantasten, moet de aannemer tien jaar instaan. Ook voor kleinere gebreken heeft u tien jaar garantie als u het gebrek inroept binnen een 'redelijke termijn' vanaf de ontdekking ervan en tenzij er andere afspraken waren, bevestigde Cassatie.
Onder lichte verborgen gebreken wordt verstaan gebreken die de stabiliteit van (een deel) van het gebouw niet aantasten, doch van die aard zijn dat indien de bouwheer ze ten tijde van de aanvaarding van het werk had gekend, hij ze niet aanvaard had.
Een verborgen gebrek is een tekortkoming die de verkoper moedwillig niet heeft gemeld en je als koper kunt aantonen. Een eenvoudig voorbeeld is het verstopt zitten van de afvoer van het toilet, waarbij verkoper duidelijk in de NVM-vragenlijst voor verkoop heeft aangegeven dat de riolering goed doorloopt.