Gemiddeld gebruikt de Nederlander elke maand 5.7 social media platforms. Nederlanders brengen gemiddeld 5 uur en 27 minuten per dag door op het internet, dit is 16 minuten meer dan vorig jaar. Hiervan wordt 1 uur en 39 minuten besteed op sociale media. Dit is dan weer 18 minuten meer dan vorig jaar.
In 2023 gebruiken 14,1 miljoen mensen in Nederland social media. Leuk om te weten: in 2019 waren dit er 13,3 miljoen, in 2022 13,5 miljoen en in 2021 13,7 miljoen. Alle leeftijdsgroepen zijn langer actief op social media, een totaal van 114 minuten per dag. In 2020 waren dit nog gemiddeld 98 minuten per dag.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media.
De meeste gebruikers zijn dan ook jongeren tussen 15-19 jaar. Van deze groep jongeren heeft meer dan 73% een Instagram account. Van de mensen tussen de 20 en 39 jaar heeft 46% een Instagram account. Voor de groep 40-64 jarigen is dit 22%.
Dagelijks social media gebruik
Ook hier is Whatsapp (+1.141.000) het grootst, ze kennen na een gestagneerd 2022 weer een groei in 2023. Opvallend is, dat hoewel Youtube en Facebook beide 9.900.000 totaal aantal gebruikers hebben, Facebook 6.600.000 dagelijkse gebruikers heeft en YouTube “slechts” 3.500.000.
Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Het programma Usenet liet in 1979 als eerste hun gebruikers berichten en bestanden met elkaar uitwisselen. Dit resulteerde in discussies over sport, wetenschap, literatuur en muziek. Het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003.
Al met al blijft het social media gebruik onder Nederlanders onverminderd populair! Samenvattend kunnen we zeggen dat WhatsApp het belangrijkste sociale platform is, Instagram het meest gegroeid is, jongeren de weg naar Facebook niet weten te vinden en dat TikTok de grote nieuwkomer is.
Leeftijd van TikTok gebruikers
De app wordt het meest gebruikt door 18 tot 24-jarigen (38,9%). Op de tweede plaats staat de leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar (32,4).
In totaal besteden we gemiddeld 114 minuten per dag aan het gebruik van social media. Ook interessant: het aantal gebruikers van social media van 15 jaar en ouder is gegroeid van 13,7 naar naar 14,1 miljoen gebruikers.
De meeste platforms zien het dagelijkse gebruik, in meer of in mindere mate, toenemen. Met name Tiktok (+75%), Snapchat (+23%) en Twitter (+22%) zien flink meer dagelijkse gebruikers. De enige daler in het rijtje is Facebook. Zij zien het aantal dagelijkse gebruikers dalen met 1%.
Generatie Z (in het onderzoek gedefinieerd als 14-25 jaar) zijn de jongeren: tieners en adolescenten groeien op in het diverse en voortdurend veranderende digitale landschap. Kijken we naar social media-gebruik bij Gen Z, dan staat WhatsApp onveranderd op één (91%), gevolgd door Instagram (80%).
Vanaf welke leeftijd mag je kind een account op sociale media? De meeste sociale media, zoals Instagram, Facebook en WhatsApp hanteren het beleid dat kinderen jonger dan 16 jaar toestemming van hun ouders nodig hebben. Voor Twitter, TikTok en Snapchat is de minimale leeftijd 13 jaar.
5. Hoe lang zitten mensen gemiddeld op Instagram? 30 minuten: zo lang zaten mensen volgens eMarketer in 2020 gemiddeld per dag op Instagram. In 2019 was dat nog 26 minuten, vermoedelijk omdat we toen niet door de pandemie gedwongen waren om meer tijd thuis en dus online door te brengen.
Rond de leeftijd van 20 jaar zien we een omslagpunt en vindt er in gebruik een overstap plaats van Instagram naar Facebook. In de doelgroep 20 – 29 jaar maakt maar liefst 82% gebruik van Facebook, wat daalt naar 77% in de leeftijd tussen de 40 – 64 jaar.
Uit een jaarlijks onderzoek van onderzoekscentrum Imec en UGent blijkt dat we dagelijks gemiddeld 185 minuten doen. Tiktokgebruikers geven aan dat ze gemiddeld 82 minuten per dag op die app zitten.
De gemiddelde gebruiksduur van de app is 52 minuten per dag, bijna een uur dat mensen spenderen aan de app.
Wat is de doelgroep van Instagram? De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
Facebook. Facebook is nog altijd het grootste social media platform ter wereld.
Hoe oud zijn jongeren? Volgens de Van Dale zijn jongeren tussen de 16 en 30 jaar oud. Het Centraal Bureau voor de Statistiek gebruikt de term voor alle mensen van 0 t/m 25 jaar. Het is dus belangrijk om zelf na te denken wie jouw jongeren als doelgroep zijn.
Sociale media statistieken van 2020 laten zien dat er wereldwijd 3,5 miljard gebruikers van sociale media zijn, en dit aantal groeit alleen maar. Dat komt overeen met ongeveer 45% van de huidige populatie (Emarsys, 2019).
Sociale media bieden een eenvoudige manier om te communiceren met familie, vrienden en bekenden, ook als deze verder weg wonen, waardoor mensen op de hoogte blijven van elkaars leven. Een ander belangrijk motief om sociale media te gebruiken is het zoeken en vinden van informatie.