Hoe lang van tevoren moet ik aanwezig zijn op Schiphol? Normaliter hoor je voor een vlucht binnen Europa ca.2,5 uur van tevoren aanwezig te zijn, voor een vlucht buiten Europa geldt 3 uur.
Vanwege de drukte op Schiphol komen reizigers veel te vroeg naar de luchthaven. Wanneer je te vroeg bent, is je incheckbalie of bagage drop-off nog niet open. Daardoor sta je onnodig te wachten.
Kom op tijd naar Schiphol
We verwelkomen je graag vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt in de vertrekhal. Zo help je om de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen. Kom je veel eerder, dan kan de incheckbalie nog gesloten zijn.
Kom dan niet eerder dan 4 uur voor je vlucht vertrekt naar de luchthaven. Zo help je ons om de rijen voor de incheckbalies en securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen. Eerder komen heeft geen zin, want dan is je incheckbalie of bagage drop-off nog niet open en sta je onnodig te wachten.
Houd je paspoort en e-tickets bij de hand om het incheckproces te versnellen. Als je geen ruimbagage in hoeft te checken, kun je ook bij de self-service palen op de luchthaven inchecken. Tegenwoordig kun je bij veel airlines ook online inchecken en een boarding pass uitprinten.
Vanuit Nederland, België of Duitsland naar een bestemming in Europa, minimaal 2 uur voor vertrek. Vanuit Nederland, België of Duitsland naar een bestemming buiten Europa, minimaal 3 uur voor vertrek. Reis je met alleen handbagage en ben je al online ingecheckt? Ook dan raden we je aan om vroegtijdig aanwezig te zijn.
Nachtvluchten zijn alle vluchten die tussen 23.00 uur 's avonds en 07.00 uur 's ochtends plaatsvinden. Vliegtuigen die in deze nachtelijke uren opstijgen of landen op Schiphol kunnen de slaap van omwonenden verstoren en zorgen daarmee voor extra hinder.
Superlange rijen en rustige momenten: hoe druk het is op Schiphol, verschilt van uur tot uur. Waar het volgens een medewerker in vertrekhal 1 rond 06.00 uur 'echt gekkenhuis' was, waren de meeste hele lange rijen in de vertrekhallen tussen 08.00 en 09.00 uur verdwenen.
Als je online incheckt voor jouw vlucht kun je thuis zelf jouw boardingpass opslaan in een handige app (wallet bijvoorbeeld) of openen vanuit jouw mail wanneer je de boardingpass nodig hebt. Als je alleen met handbagage reist, kun je meteen doorlopen naar de security check.
Tijd is dus zeer kostbaar op de luchthavens. Een andere reden is dat het grondpersoneel van de airline vanaf een uur voor vertrek de laatste dingen bij de gate regelt. Hieronder vallen onder andere de controle of alle passagiers aanwezig zijn, zit alle ruimbagage aan boord en is er wel voldoende brandstof getankt.
Vanuit Nederland, België of Duitsland naar een bestemming in Europa, minimaal 2 uur voor vertrek. Vanuit Nederland, België of Duitsland naar een bestemming buiten Europa, minimaal 3 uur voor vertrek. Reis je met alleen handbagage en ben je al online ingecheckt? Ook dan raden we je aan om vroegtijdig aanwezig te zijn.
Besmetting en verspreiding voorkomen
Mensen die zich zorgen maken om hun gezondheid gebruiken bij voorkeur een medisch mondkapje van type IIR of een FFP2-masker. En voor iedereen geldt: doe een zelftest als u klachten heeft en ga bij een positieve uitslag niet naar de luchthaven.
Corona en vliegen: gezondheidsverklaring reizigers (Nederlands) Passagiers die na 20 april 2022 0.01 uur op een Nederlandse luchthaven landen, hebben geen gezondheidsverklaring meer nodig. From 20 April 2022 0.01 onwards you do not need to complete a health declaration form if you travel to the Netherlands by air.
Op Schiphol kan je QR-code gecheckt worden bij de incheckbalies of gate voor je vlucht. Ook als je al online bent ingecheckt. Bij je luchtvaartmaatschappij kan je nagaan of je voor jouw vlucht de QR-code op je mobiel of in print kunt gebruiken.
De vrijdag en zaterdag zijn de populairste vertrekdagen op Schiphol. Dat is ook niet zo verwonderlijk natuurlijk; veel mensen willen al hun vakantiedagen benutten en meteen weg als het kan.
Het is al weken druk op de luchthaven. Voornaamste oorzaken zijn personeelstekorten en het feit dat veel mensen weer op vakantie willen na twee jaren van coronabeperkingen. Dat leidt dagelijks tot lange wachttijden, chaos en soms agressie en vechtpartijen.
Je bagage is namelijk gekoppeld aan jou als passagier. Als jij niet in het vliegtuig instap, dan mag je koffer ook niet mee. Je bagage blijft dus op Schiphol terwijl het vliegtuig vertrekt. Neem contact op met de afhandelaar van je luchtvaartmaatschappij over hoe je je bagage kunt terugkrijgen.
Omdat wachten niet te voorkomen is in deze drukke tijden, raden we je aan lekker zittende kleding en makkelijke schoenen aan te trekken. Wanneer je buiten in de rij komt te staan, is het fijn als je een jas aan hebt. Zodra je naar binnen opschuift in de rij, raden we je trouwens aan om je jas alvast uit te trekken.
Schiphol never sleeps
Winkels en horeca hebben ruime openingstijden op Schiphol. De winkels na security zijn van anderhalf tot een uur voor de eerste vlucht geopend. Een half uur voor de laatste vlucht sluiten ze pas weer. Bovendien is in elk gebied minstens één horecapunt in de nacht open, en meer als het drukker is.
Check de app
Op https://www.schiphol.nl/nl/mijn-reisdag/vandaag krijgt u informatie over de te verwachte drukte op uw reisdag. Met de Schiphol app kunt u ook de drukte nagaan en gemakkelijker uw weg vinden op de luchthaven.
Online inchecken. Het lijkt zo makkelijk, maar toch hebben veel mensen er moeite mee. Het hangt van deze drie factoren af of het voor jouw vlucht eenvoudig of ingewikkeld is: de mogelijkheden van je luchtvaartmaatschappij, de faciliteiten op het vliegveld en de bestemming waar je heen vliegt.
Ruimbagage is de bagage die je afgeeft bij de incheckbalie van de luchtvaartmaatschappij, dat vervolgens wordt ingeladen in het bagageruim van het vliegtuig. Net als voor het meenemen van handbagage gelden er voor ruimbagage bepaalde voorwaarden en voorschriften waar je je als vliegtuigpassagier aan dient te houden.
Houd uw documenten bij de hand: paspoort (of nationale identiteitskaart), online reserveringsnummer (code) of een papieren kopie van het ticket (indien u deze heeft). Bij de incheckbalie wordt u gevraagd om bovenstaande documenten aan te bieden en kunt u uw ruimbagage overhandigen.