Het is 400 meter lang, breed genoeg om 24 containers naast elkaar te zetten en vaart nog maar twee maanden. Op 17 oktober vertrok de Allegra in het Chinese Ningbo, een van de drukste havens ter wereld, op weg naar Antwerpen.
Noord-China (Qingdao/Tianjin) – 31 tot 36 dagen ter zee. Centraal China (Shanghai/Ningbo-Zhoushan) – 26 tot 31 dagen ter zee. Zuid-China (Guangzhou/Shenzhen/Hong Kong) – 21 tot 25 dagen ter zee.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
Controle bij de douane
In de meeste gevallen gaat het douaneproces redelijk soepel en zal je container binnen een paar dagen gelost en ingeklaard zijn. Het kan ook zijn dat dit wat langer duurt. De douane controleert onder andere of er accijnzen en invoerrechten betaald moeten worden.
Bij LightInTheBox en MiniInTheBox is dit 10 tot 20 werkdagen en bij Aliexpress is dit zelfs 15 tot 26 werkdagen.
Over vluchten naar China
De beste prijs voor een retrourvlucht naar China vanaf België was in de afgelopen 72 uur €1.281 (Brussel-Nationaal naar Sjanghai Pudong). De snelste vlucht naar China van België duurt 16u 15m (Brussel-Nationaal naar Peking Capital Internationaal).
Peking kan je vliegen in 9,5 uur. Steeds meer steden worden direct vanuit Amsterdam Schiphol aangevlogen door onder andere de KLM, China Southern, Cathay Pacific en China Airlines. Denk aan steden als Chengdu, Xiamen, Hangzhou & Guangzhou.
Twee jaar geleden werden voor het transport van een 40ft container vanuit China naar Antwerpen nog prijzen tussen de 700 en 1700 euro betaald. Wij kregen een prijsvoorstel onder ogen om in januari 2021 een container vanuit China in Antwerpen te bezorgen: maar liefst 9.450 US dollar.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar om in de eerste week van oktober 2021 het hoogste niveau ooit te bereiken van 14.807 Amerikaanse dollar.
De gemiddelde snelheid van containerschepen is sinds juni 2020 met 5,5% gestegen, van 13,99 knopen naar afgelopen maand 14,76 knopen. De grotere vaartuigen (postpanamax) trapten het spreekwoordelijke gaspedaal nog wat dieper in en verhoogden de gemiddelde snelheid met 8,5% naar 16,1 knopen.
De prijzen voor transport naar Rotterdam zijn sinds het uitbreken van de coronacrisis al met meer dan 11.000 Amerikaanse dollar gestegen, want aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar.
De prijs van een nieuwe zeecontainer is gemiddeld €3500. Na een jaar heb je ca. €800,- afgeschreven en zakt de waarde naar ongeveer €2.700.
Hoe lang duurt een pakket versturen naar China? Als je het pakket vandaag naar de China verstuurt, wordt het pakket binnen 2 werkdagen bezorgd in China (bij FedEx Priority en DHL Express). Bij de Economy (TNT en FedEx) service wordt je zending binnen 4-6 werkdagen afgeleverd.
Hoe lang de inklaring van een pakket bij de douane duurt, kan dus van een paar dagen tot weken tot maanden verschillen. Lees hieronder waarom het pakket nog bij de douane kan liggen.
Het duurt wel twee dagen om een groot containerschip te lossen. Vrachtschepen zijn vaak lang onderweg met hun lading.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
De kosten van zeevracht hangen van verschillende factoren af. De vanaf prijs voor zeevracht is €0,39 per kilometer. Dit is inclusief 20% korting die u via ServiceRight Koeriers ontvangt. De kosten hangen dus onder andere af van de afstand die er afgelegd moet worden.
De kortste afstand (vogelvlucht) tussen Nederland en Volksrepubliek-China is 7.572,93 km. De kortste route tussen Nederland en Volksrepubliek-China is 9.358,37 km volgens de routeplanner. De rijtijd is ongeveer 112h 18min.
De kortste afstand (vogelvlucht) tussen België en Volksrepubliek-China is 7.731,35 km. De kortste route tussen België en Volksrepubliek-China is 9.544,76 km volgens de routeplanner. De rijtijd is ongeveer 114h 5min.
Je boekt al voor €525* een retourvlucht naar China. Gemiddeld kost een ticket tussen de 600 en 800 euro*. Soms is een vlucht met tussenstop goedkoper. Je vliegt dan bijvoorbeeld met Emirates via Dubai of met Aeroflot via Moskou naar China.