Voor consumenten betekent dat: lang wachten op je nieuwe auto. Het duurt waarschijnlijk nog tot ergens halverwege 2023 voordat de levering van auto's weer een beetje normaal loopt.
Hoe het kan dat we in 2022 nog steeds te weinig chips hebben. Het verbaast veel mensen dat we na twee jaar nog steeds kampen met het chiptekort. Er lijkt nu zelfs sprake van slechtere beschikbaarheid van allerlei soorten chips, voor allerlei soorten producten.
Het wereldwijde chiptekort raakte de auto-industrie keihard in 2021. Wie had gehoopt dat het in 2022 weer veel beter zou worden, komt waarschijnlijk bedrogen uit. Dat is althans wel de verwachting van AutoForecast Solutions.
'De overheid heeft de groei eigenhandig aangezwengeld'. Taiwan is al jaren de grootste producent van geavanceerde computerchips.
VW, Audi, Ford en Toyota zijn niet de enige autofabrikanten die last hebben van het chiptekort. Eerder kondigden onder meer Stellantis, Renault, Daimler, Volvo en BMW al aan last te hebben van de tekorten.
Al maandenlang lopen de wachttijden voor een nieuwe auto op. Naargelang het merk en het model in kwestie, kunnen die variëren van zes maanden tot… twee en een half jaar.
Het tekort wordt vooral veroorzaakt door beperkingen in de productiecapaciteit van wafers, de dunne plakken materiaal waarvan uiteindelijk halfgeleiders worden gemaakt. Het ministerie vroeg bedrijven in september om vragenlijsten in te vullen om zo meer informatie te krijgen over het tekort.
Doordat chipproductie (geleidelijk) van China naar de VS en Europa verschuift, is dat ook geen probleem voor ASML. Het maakt niet uit waar de chips worden gemaakt.
De opstartkosten van een moderne chipfabriek liggen al snel rond de 15 tot 20 miljard dollar en de eerste jaren is de productie nog niet winstgevend.
Zand: erg high-tech kan je het voornaamste element van de computerchip niet noemen. Zand, in de vorm van verfijnd silicium, vormt de basis van de computerchip. Dat silicium wordt gepurificeerd en vervolgens gesmolten. Door het silicium langzaam te laten stollen, ontstaat er een cilindervormig monokristal.
ASML is de belangrijkste maker van chipmachines ter wereld. ASML moet zorgen voor de technologie die het mogelijk maakt dat chips ook in de toekomst steeds sneller worden.
Chip manufacturing
Het maken van de chip. Denk hierbij aan bedrijven als Intel, TSMC, Samsung, SMIC, GlobalFoundries, Micron en Texas Instruments, etcetera.
Bij een segment zo- als body/vering is er slechts een toename van 2 tot 3 chips, maar bij body/verlichting gaat het van 6 naar 20 stuks, bij veiligheid is dat van 14 naar 18.
De grondstof voor een chip is eenvoudig: zand. Kwartszand, om precies te zijn. Dat zand wordt eerst gesmolten, en de verschillende componenten worden gescheiden van de hoofdcomponent: silicium.
Chips verwerken gegevens aan de hand van instructies. Ze zitten in computers, laptops, smartphones, tablets en tv's maar in toenemende mate ook in andersoortige apparaten zoals wasmachines.
Dit is is een Nederlands hightechbedrijf gevestigd in Veldhoven. ASML is wereldwijd één van de grootste producenten van machines die worden gebruikt bij het maken van halfgeleiders ('chips'). Deze worden verkocht aan producenten van chips voor onder andere mobiele telefoons, notebooks en MP3-spelers.
Een kilo chipsaardappelen kost 10 cent. In een zak chips van €2,50 zit 150 gram chips.
De aardappelen worden in schijfjes gesneden. De machine heeft verstelbare messen, waardoor je de schijfjes dunner of dikker kan maken. Maar ook de vorm kan je regelen, bijvoorbeeld voor ribbelchips. De centrifuge slingert de aardappelen tegen de scherpe messen aan.
De chief executive officer van ASML is P. (Peter) Wennink, geboren in 1957. Het salaris van Wennink is € 1.077.000 exclusief een bonus van € 3.537.000. Het pensioen van de CEO is € 206.000.
Het rekensommetje laat nog steeds zien dat er veel meer chips op een wafer passen, van 350 naar bijna 800, maar de winst wordt steeds kleiner. Al die 800 chips moeten immers individueel belicht worden, wat langer duurt en een relatief grote kostenpost vormt.
Normaliter is ASML's kwartaalwinst altijd hoger dan de kwartaalwinst van een jaar eerder. Dit keer niet. De omzet (3,5 miljard euro) was lager dan in de periode januari-maart 2021 (4,3 miljard euro). De nettowinst (695 miljoen euro tegen 1,3 miljard vorig jaar) eveneens.
De productie daalt, de vraag stijgt
De productie van chips of halfgeleiders is wereldwijd geconcentreerd in een aantal specifieke regio's. China en Taiwan, uiteraard, maar ook Japan, Mexico en de VS zijn grote fabrikanten.
In nieuwe auto's zitten namelijk honderden chips in bijvoorbeeld de motor, elektronica of de airco. Zonder de chips kan de auto niet geleverd worden, of niet met alle opties en accessoires die de auto normaal gesproken wel heeft. De levertijden van deze auto's nemen hierdoor dus flink toe.
Zowel BMW, Volkswagen als Porsche melden de productie in Europa tijdelijk te moeten stilleggen door leveringsproblemen. Daarnaast leggen een flink aantal fabrikanten hun productie in en export naar Rusland stil.
Snel leverbare automodellen Denk bijvoorbeeld aan kiezen voor snel leverbare auto's uit het nieuwe aanbod. De Picanto, Stonic en i20 zijn snel leverbaar. Private Occasion Lease Ook voor Private Lease bieden we Occasion Lease aan. Een Private Lease occasion rijd je binnen drie weken.