De helmplicht voor snorfietsers gaat in op 1 januari 2023. Alle snorfietsers moeten vanaf 1 juli 2022 verplicht een helm dragen. De verwachting is dat hiermee het aantal verkeersdoden en –gewonden onder snorfietsers omlaag gaat.
Alle snorfietsers en eventuele passagiers moeten vanaf 1 januari 2023 verplicht een helm dragen. De verwachting is dat hiermee het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden onder snorfietsers omlaag gaat.
Je kan hem namelijk gewoon om laten keuren van blauw naar geel kenteken. Wij kunnen jouw scooter of snorfiets 45 kilometer per uur laten rijden zonder concessies te doen aan garantie, betrouwbaarheid of levensduur.
De belangrijkste verschillen tussen een blauw en geel kenteken is de snelheid en de plaats op de weg. Met een blauw kenteken mag je maximaal 25 km/u en moet je altijd op een fietspad rijden, als die er is.
Je snorscooter laten omkeuren in het kort
Keuring door de RDW: afspraak maken op de website. Omkeuren door de RDW kost 108,- euro. Na keuring van de RDW vraag je een gele kentekenplaat aan (kosten 25-45 euro) Omkeuren van snorfiets naar bromfiets is ook mogelijk bij e-scooters.
Voor rijden zonder helm op plekken waar dat niet is toegestaan, geldt ook een boete van € 95,00 (plus € 9,00 administratiekosten). De regel geldt ook voor iemand die achterop zit.
Helmplicht voor blauw kenteken
Een scooter met een blauw kenteken hoeft op dit moment nog géén helm te dragen, vanaf januari 2023 is dit wél het geval. Let er bij het aanschaffen van een scooter met een blauw kenteken dus op dat je vanaf januari 2023 ook een helm moet gaan dragen.
Het RDW-tarief voor deze keuring wordt maximaal € 105,00. Dit is echter zonder de eventuele ombouwkosten bij de dealer. Bij de RDW wordt gekeken of het voertuig voldoet aan de toelatingseisen van een bromfiets.
Per 1 januari 2023 is het verplicht om een helm te dragen op een snorfiets. U draagt nu al een goedgekeurde bromfietshelm als u met de snorfiets in Amsterdam of Utrecht rijdt.
Wettelijk gezien mag een snorscooter niet harder rijden dan 25 kilometer per uur. Er wordt bij snelheidsmetingen altijd rekening gehouden met een afwijking van 3 kilometer per uur. Dit betekent dat 28 kilometer per uur officieel het uiterste limiet is voor een snorscooter.
Technische eisen aan bromfiets
de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur; het maximale motorvermogen is 4 kW; de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken; het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Buiten de bebouwde kom mag je op de rijbaan max. 45 km/uur rijden en op het fiets/bromfietspad max. 40 km/uur. Het is verboden om je scooter op te voeren, zodat hij harder gaat.
Van 1951 tot en met 1978 hadden kentekenplaten in Nederland een donkerblauwe kleur en waren ze voorzien van witte letters. Vanaf 1978 werden deze kleuren vervangen door een gele achtergrond met daarop zwarte letters en cijfers.
De meeste helmen gaan 3 tot 5 jaar mee, daarna dienen ze vervangen te worden. Maar de levensduur van een helm is niet alleen afhankelijk van de leeftijd van de helm, maar ook van andere zaken. Denk hierbij aan de pasvorm, maar ook kan je vanuit hygiënisch oogpunt om de zoveel jaren voor een nieuwe helm kiezen.
Om veilig op de rijbaan te rijden, moet je een helm dragen. Vanaf 1 januari 2023 is het overal in Nederland verplicht om een helm te dragen op je snorfiets. Dat moet een goedgekeurde helm zijn.
Een bromfiets heeft een maximum constructiesnelheid van 45 kilometer per uur, voor een snorfiets is dit 25 kilometer per uur.
De kosten voor de keuring, het transport van en naar het RDW keuringsstation en de wacht tijd tijdens de keuring kosten € 275,00. Houd ook rekening met eventuele kosten voor het afvoeren, en het technisch nalopen van de scooter.
Allereerst: 45 km/u is hoe hard een scooter met geel kenteken maximaal mag. Dat is zijn absolute maximale snelheid. Harder mag nergens.
Snorfiets kenmerken
Op een bromfiets mag u maximaal 45 kilometer per uur rijden, maar met een snorfiets mag u niet harder dan 25 kilometer per uur. In feite is een snorfiets een lichtere versie van een bromfiets.
De goedkopere NTA 8776 helmen beginnen bij de €100,-. Ga je voor een A-merk als bijvoorbeeld Abus of Cratoni, dan betaal je al snel tussen de €125,- en €175,-.
Het antwoord is ja en nee. Snorfietsers hoeven in principe geen helm te dragen. Meestal mogen zij gewoon op het fietspad rijden. Maar… in sommige gemeentes moet je als snorfietser wél op de rijbaan rijden – dat staat aangegeven met een bord – en in dat geval moet je wél een helm dragen.
Een eerste overtreding wordt met een geldboete afgedaan. Bij een tweede overtreding wordt de verdachte gedagvaard voor de Kantonrechter en wordt er een geldboete en 1 week hechtenis voorwaardelijk geëist. Bij een derde overtreding vordert de officier van justitie een hechtenis van twee weken.
De boete voor het negeren van een rood licht bedraagt 250 euro. Daar komt nog 9 euro aan administratiekosten bij van het CJIB.
constructiesnelheid van 25 km/h: t/m 10 km/u: €60 11 t/m 15 km/u: €120 Meer dan 15 km/u: €250 Overschrijding van de max. constructiesnelheid van 45 km/h: t/m 10 km/u: €60 11 t/m 15 km/u: €120 Meer dan 15 km/u: €250 De boetebedragen zijn exclusief de administratiekosten (€ 9.