Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Heeft de benzineauto nog toekomst? Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen.
Kun je na 2035 nog rijden met diesel- en benzineauto's? Ja, je kunt na 2035 nog steeds rijden met bestaande diesel- en benzineauto's in de Europese Unie. Het verbod dat in 2035 van kracht wordt, gaat over de verkoop van nieuwe auto's die op fossiele brandstoffen rijden, zoals benzine en diesel.
Europese klimaatwet verbiedt nieuwe diesel- en benzinewagens vanaf 2035. Vanaf 2035 zullen er zo goed als geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht mogen worden in de Europese Unie. De wet die dat voornemen in de praktijk moet omzetten, is vandaag definitief goedgekeurd in het Europees Parlement.
Vanaf 1 januari 2025 wordt de gele milieuzone aangescherpt naar een groene milieuzone en is de minimale vereiste voor toegang emissieklasse 4 en hoger. De groene milieuzone wordt dan aangescherpt naar een blauwe milieuzone en dan geldt minimaal emissieklasse 5 en hoger als vereiste.
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten. Dit moet ervoor zorgen dat de vervoerssector tegen 2050 koolstofneutraal wordt.
Volgens minister van Transport, Heidi Alexander, zal de regering de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren verbieden tegen het einde van het decennium. Benzine- en dieselauto's mogen vanaf 2030 nog steeds legaal worden gereden . Brandstof voor benzine- en dieselauto's mag vanaf 2030 nog steeds legaal worden gekocht.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Minder aardolie nodig, maar zonder aardolie kan nog niet
Ook is het een grondstof voor producten van kunststof. Het kabinet stimuleert het gebruik van alternatieven voor aardolie: biomassa als grondstof voor energie, kunststof en brandstof;biodiesel en biobrandstoffen als brandstof.
Benzineprijzen 2024
Voor diesel is dat 1,83 euro per liter en voor Euro98 ben je 2,27 euro per liter kwijt. Dit zijn adviesprijzen, lokaal kun je echt wel voor minder dan twee euro per liter benzine tanken natuurlijk. Van mei 2024 tot en met september 2024 was de prijs voor benzine aan het dalen.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 800 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Goedkoper in gebruik
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Een auto heeft een gemiddelde levensduur van 300.000 kilometer. Als je daarvan uitgaat, dan kun je uitrekenen hoeveel jaar je nog vooruit kunt.
In 2025 zal de vrije toegang beperkt worden tot diesels van Euro 6 en benzinevoertuigen van Euro 3, 4, 5 & 6. Euro 5-diesels moet een retributie betalen.
Experts verwachten echter dat de benzineprijs in 2025 gemiddeld 2,50 euro per liter zal bedragen. Dit is een significante stijging ten opzichte van de gemiddelde benzineprijs in 2024. De stijging van de benzineprijzen zal een negatieve invloed hebben op de portemonnee van automobilisten.
De Verenigde Staten hebben geen landelijke uitfaseringsdatum voor auto's op gas. In 2021 stelde president Biden echter als doel dat 50% van de nieuwe autoverkopen in 2030 elektrisch zou zijn.
Moderne brandstof is daar vatbaarder voor dan brandstoffen uit het verleden. Toch is ook daar erg veel tolerantie. Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed.
Diesels zijn zuiniger dan benzinemotoren en stoten minder CO2 uit , wat ze beter maakt voor het milieu. Diesels produceren aanzienlijk meer koppel (trekkracht) dan hun benzine-tegenhangers, wat ze goede motoren maakt voor het slepen of vervoeren van zware lasten – bijvoorbeeld: zeven inzittenden – op regelmatige basis.
Wat zeker is, is dat vanaf 1 januari 2050 benzineauto's niet meer op de weg mogen komen, mits de plannen doorgaan. Dit kan een aanzienlijke impact hebben op de waarde en bruikbaarheid van benzineauto's die je nu bezit of overweegt te kopen.
Als zodanig is de gemiddelde kilometerstand van een benzineauto doorgaans iets lager dan het gemiddelde van de auto (omdat dit ook dieselmodellen omvat) - 6.000 tot 7.000 mijl per jaar is een goede maatstaf. Daarom kan een benzineauto die gemiddeld 9.000 mijl per jaar heeft gereden, als relatief hoog worden beschouwd .
Toch langer toekomst voor de verbrandingsmotor? Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie alleen nog nieuwe auto's worden verkocht die uitstootvrij zijn. Dat betekent dat er vanaf dat jaar in de EU geen nieuwe auto's meer te koop zijn met een traditionele verbrandingsmotor.