2 tot 14 dagen. De verf kun je verdunnen met medium of (reukloze) terpentine. Op waterbasis: bijvoorbeeld Cobra van Talens. Deze olieverf kun je dus mengen met water.
Als je in dunne lagen olieverf werkt, dan droogt de verf meestal wel binnen een etmaal. Dit kan echter verschillen per type pigment. De doffe en ondoorzichtige aardkleuren drogen bijvoorbeeld veel sneller dan een transparante en glimmende kleur als alizarine rood.
Olieverf oxideert sneller als de lucht droog is. Als het erg vochtig weer is, koop dan een kleine luchtontvochtiger en zet hem in de buurt van je schilderij neer. Dit helpt om het overtollige vocht uit de lucht te halen, zodat de olieverf sneller droog is.
Olieverf op waterbasis werkt in principe hetzelfde als gewone olieverf, alleen gebruikt u geen terpentine om de olieverf in het begin mee te verdunnen of de kwasten mee uit te spoelen. Artisan en H2O en Cobra is échte olieverf, gemaakt van lijnolie en safloer olie.
Het drogen van de vernis zal tussen de vierentwintig tot achtenveertig uur duren. Ook is het raadzaam dat je de te vernissen schilderijen en het penseel waarmee je de vernislaag gaat aanbrengen als wel je vernis zelf in dezelfde, droge en stofvrije, ruimte ongeveer 24 uur laat acclimatiseren.
In olieverf zijn in principe twee technieken mogelijk: 'alla prima' en 'gelaagd schilderen'. Alla prima wil zeggen dat het schilderij 'nat-in-nat' wordt geschilderd. Bij deze techniek worden de kleuren behalve op het palet ook op het schilderij zelf gemengd en nat tegen en over elkaar gezet.
Olieverf heeft vele voordelen. ze droogt langzaam zodat er steeds veranderingen in de voorstelling kunnen worden aangebracht. Olieverf kan op het doek worden gebracht met penseel of met het paletmes. vooralhet zeer kleine verschil tussen natte en droge verf maakt olieverf heel geschikt.
Zowel olie- als acrylverf drogen watervast op. Dat wil zeggen: na droging kun je de verf niet meer met water tot leven wekken (iets wat bijvoorbeeld bij Gouache wél kan).
Bouw je schilderij op van magere of schrale verf naar vette verf. Iedere laag moet iets vetter zijn en dus meer olie bevatten. Dit doe je met behulp van je oplosmiddelen. De eerste laag verdun je met een oplosmiddel die de olieverf mager maakt: terpentine, terpentijn of Gamsol.
Wil je schilderen met olieverf op papier, dan heb je speciaal geprepareerd papier nodig. Dit olieverfpapier is zo samengesteld dat de olieverf opdroogt in zijn pure kleur. Olieverf papier is er in verschillende diktes, wij hebben in ons assortiment 240, 290 en 300gram.
Föhn Gebruiken Op Natte Verf: Ja Of Nee? Het korte antwoord is nee. Vooral grotere oppervlakten, groter dan 1 m² kun je beter niet sneller laten opdrogen met een föhn. Als je namelijk probeert om verf sneller te laten drogen met een föhn kunnen er scheurtjes in het verf ontstaan.
Olie kan prima op plastic (wel graag met een grondverfje) maar het drogen duurt inderdaad lang. Met de modelpaarden heb ik geleerd dat je met een week vaak stof droog hebt, en pas met een maand of twee echt droog. Maar dat gaat alleen maar op met een dun laagje.
Alkydverf – terpentine gedragen verf
Deze verf is gemaakt op basis van kunsthars en is te verdunnen met terpentine of een ander oplosmiddel. Doordat deze verf veel oplosmiddelen bevat, mag het niet meer binnen toegepast worden.
Zo is de droogtijd van olieverf veel langer door de olie, terwijl acrylverf juist snel droogt waardoor je snel kan werken. En omdat acrylverf watervast opdroogt kan je goed laag over laag werken. Aquarel lost weer op met een nieuwe laag waterverf.
Let op, gebruik niet te veel vernis. Laat het schilderij een dag drogen alvorens het weer op te hangen. De retouche vernis kunt u aanbrengen met een kwast of met een stofvrije doek. Maak steeds de kwast of doek nat en breng de vernis aan met ronddraaiende bewegingen.
Olieverf medium sneldrogend of normaal drogend is om de olieverf te verdunnen en smeerbaar te maken en de hechting op de onderlagen te verbeteren. Deze mediums (verdunningsmiddelen) kunt u naar behoefte mixen voor het gebruik bij technieken die veel lagen verf vereisen, zoals de glacis-techniek.
Linnen is de lievelingsondergrond van olieverfschilders. Linnen kan ook de lange droogtijd van olieverf goed verdragen. De structuur van dit doek is mooi, klassiek, niet te fijntjes maar juist met een beetje karakter. Omdat dit doek zwaarder en sterker is kan het ook strakker worden gespannen dan een katoenen doek.
De beste soorten penselen voor olieverf zijn gemaakt van varkenshaar. Deze nemen de verf goed op en brengen deze ook goed over op je ondergrond. Een penseel gemaakt van natuurlijke haren is een ingewikkelde procedure. Ze koken en bleken eerst de haren en daarna worden alle gespleten haarpunten verwijderd.
Nat in nat schilderen is een schildertechniek waarbij je met natte verf op nat papier schildert. De verf vloeit in en uit over het papier, mengt zich met de papiervezels en de andere kleuren, waardoor er dromerige en kleurrijke beelden ontstaan.
En ook qua kwaliteit moet ik natuurlijk niet te veel van mezelf verwachten. Inmiddels ben ik van goedkope Action acrylverf overgestapt naar Amsterdam acrylverf, wat al iets prettiger werkt. Maar onze Bob schildert met olieverf, dat zo lang nat blijft dat je je schilderij continu gemakkelijk kan blijven bewerken.
Acrylverf zijn sneldrogende kleuren die je direct uit de tube of pot kunt gebruiken, net als olieverf. Ze kunnen met water verdund worden zoals aquarelverf. Ze zijn uiterst veelzijdig en levendig en bieden de kunstenaar een brede keuze van texturen en kleuren.
Schilderen op papier kan met aquarel, met gouache of met acrylverf. Met olieverf wordt meestal niet op papier gewerkt, maar het kan wel, op goed voorbehandeld papier, net als bij acryl.
Een goede lijnolie is de Van Beek gebleekte lijnolie. Het verhoogt de glans en transparantie en maakt de consistentie van je olieverf gladder. Daarnaast verruimt dit medium de droogtijd. Deze lijnolie geeft minder vergeling dan gezuiverde lijnolie in het donker; de vergeling verdwijnt grotendeels bij daglicht.