Hoe gebruik ik kruipolie? Schud de kruipolie voor gebruik en spuit daarna de verroeste verbindingen in en laat het een paar minuten intrekken. Indien nodig kan het proces worden herhaald.
Voor het beste resultaat moet u de penetrerende olie mogelijk enkele uren of zelfs een hele nacht laten intrekken.
WD40 is absoluut geen kruipolie. Het is een middel wat vocht afstoot en daarvoor ook ontwikkeld is. WD40 staat voor Water Displacement 40e poging. WD40 los vuil op en zal best een vastgeroeste bout los kunnen maken maar als smeermiddel moet je echt wat anders gebruiken.
Kruipolie maakt vastzittende bevestigingen en mechanismen los door diep door te dringen in verroeste of gecorrodeerde onderdelen. Hierdoor worden vastzittende bouten, moeren, schroeven en andere mechanismen probleemloos losgemaakt.
De Kruipolie van WD-40 Specialist. Deze krachtige snelwerkende kruipolie dringt vlot in moeilijk te bereiken plaatsen door. Het maakt snel vastgelopen bevestigingen en vastzittende of vastgeroeste bewegende delen los. Daarnaast is het product zeer goed bestand tegen water en beschermt het tegen corrosie.
PB Blaster is een penetrerende olie die bedoeld is om verroeste verbindingen (schroefdraden, etc.) los te maken . Het doet dit vrij goed. WD-40 is een "Water Displacement" behandeling die bedoeld is om een hardnekkige roestwerende coating achter te laten en bestand is tegen het wegwassen van blootgestelde delen.
En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat. Voor vastzittende moeren en bouten is kruipolie aan te raden.
Penetrerende oliën, of penetrerende vloeistoffen, bevatten een olie met een zeer lage viscositeit. De lage viscositeit van de penetrerende vloeistof zorgt ervoor dat deze gemakkelijk tussen dichte oppervlakken kan stromen en gedroogde smeermiddelen los kan maken . Het is het beste om penetrerende vloeistoffen te gebruiken om gecorrodeerde of verroeste mechanische onderdelen los te maken.
In gebieden met hard water kunnen kalkaanslag en minerale afzettingen een probleem zijn. Gelukkig kan wd40 kalk verwijderen uit verschillende oppervlakken, waaronder kranen, douchekoppen en tegels. Het is een handig middel om in huis te hebben voor reguliere schoonmaakklussen.
Vaseline. Deze zalfachtige substantie is een echte allrounder. Je kan het gebruiken als smeermiddel om metalen onderdelen soepel te laten werken, maar vooral om te vermijden dat ze gaan roesten.
Penetranten, zoals Kroil, zijn ontvlambaar en mogen nooit in de buurt van een open vlam worden gebruikt. Pas ook geen hitte toe direct nadat een item is bespoten met Kroil of een andere chemische stof.
WD-40 Multi-Use Product mag niet worden gespoten op remmen of andere onderdelen die wrijving vereisen.
Ook voor het verwijderen van roest is WD40 multispray ideaal. Spray de roestige onderdelen in en laat het even intrekken. Voor een beetje roest is 10 minuten al voldoende. Voor erg roestige oppervlakken laat je de WD40 wat langer zitten.
Het kan roest afbreken om het onderdeel schoon te maken en het goed te laten werken . De toevoeging van siliconen (of andere ingrediënten) biedt een indrukwekkend niveau van smering dat helpt om elk soort metalen onderdeel los te maken. Het kan worden gebruikt op verschillende items zoals glijbanen, scharnieren, lagers, afsluiters en meer.
Het hangt af van de dichtheid van het rubber of plastic. Rubbers en plastics met een lage dichtheid (zwak) zullen verslechteren door langdurige blootstelling aan PB . Rubbers en plastics met een hogere dichtheid kunnen wat oppervlakteverzachting hebben, maar dit zal de structurele integriteit niet beïnvloeden.
Het gebruik van penetrerende vloeistoffen als smeermiddelen voor algemeen gebruik is niet aan te raden, omdat dergelijke oliën relatief vluchtig zijn. Als gevolg hiervan zal veel van de penetrerende olie in korte tijd verdampen , waardoor er weinig resterend smeermiddel overblijft.
De Risico's van WD40 op Autolak
Hoewel WD-40 enkele lichte krassen tijdelijk minder zichtbaar kan maken, brengt het ook risico's met zich mee: Verwijdering van beschermende waslaag: WD-40 kan de beschermende waslaag van je auto aantasten, waardoor de lak kwetsbaarder wordt voor schadelijke elementen.
Bij het schoonmaken van een toiletpot werkt WD-40 door de roest en kalkaanslag te verzachten, zodat ze gemakkelijk weggeveegd kunnen worden . U hoeft er niet veel van te gebruiken. Spuit het gewoon op het aangetaste gebied, wacht een minuut of twee en borstel het weg met een gewone toiletborstel.
Spuit er wat WD-40 op en laat het minstens 5 minuten intrekken.
Een opvallend verschil tussen de twee is hun viscositeit en droogpatronen: Penetrating Oil: Deze heeft een lagere viscositeit, waardoor het zich kan verspreiden en verdampen nadat het zijn werk heeft gedaan . Multi-Purpose Spray Lube: Deze heeft een hogere viscositeit, wat betekent dat het dikker is en een beschermende film achterlaat na het drogen.
Penetrerende olie is ontworpen om de roest af te breken die ervoor zorgt dat metalen onderdelen aan elkaar plakken of vastlopen, terwijl het tijdelijke smering biedt. Deze olie wordt gekenmerkt door een lage viscositeit, een maatstaf voor hoe gemakkelijk een vloeistof stroomt.
Penetrerende oliën worden gebruikt om vastzittende moeren, bouten, sloten, etc. los te maken die meestal roest en corrosie bevatten. Smeeroliën worden gebruikt om te voorkomen en te beschermen dat die onderdelen überhaupt vast komen te zitten, terwijl ze ook piepgeluiden of geluiden dempen die ontstaan door metalen onderdelen die tegen elkaar wrijven.
Bij het smeren is het belangrijk dat je niet gebruikmaakt van een verkeerd smeermiddel, aangezien dit ertoe leidt dat je slot gaat weigeren en minder lang meegaat. WD-40 werkt bijvoorbeeld maar tijdelijk en blijft in het slot zitten, waardoor er vuiligheid in het cilinderslot komt.
Motorolie, WD-40, multispray en meer voor de laagste prijs. Action NL.
WD-40 staat letterlijk voor “Water Displacement – 40th attempt”. Wat zich laat vertalen naar “Water verdrijving – 40ste poging”. Dat is de naam die de chemicus het product gaf toen hij het product in 1953 ontwikkelde.