Is de termijn van 5 jaar verstreken, gaat vanaf dat moment het dan geldende bijtellingspercentage voor de auto in kwestie gelden. Heb jij bijvoorbeeld een plugin hybrid die op 1 november 2015 op kenteken is gezet, dan krijg jij vanaf 1 december 2020 te maken met een bijtelling van 22%!
De verlaging is 18% voor 1 x 60 maanden, vanaf de 1e dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst toegelaten is op de weg. Per saldo dus een 4% bijtelling gedurende 60 maanden. Na afloop van de 60-maandenperiode geldt in 2022 vanaf dat moment een verlaging van 6%. Per saldo is de bijtelling 16%.
Ja, de bijtelling wordt over een jaar berekend en moet per jaar worden betaald. Als u een gedeelte van het jaar een auto van de zaak hebt, betaalt u een evenredig bedrag.
De bijtelling wordt altijd voor 60 maanden vastgezet. Dit betekent dat een je een occasion uit 2019 of ouder nog 5 jaar lang voor een bijtelling van 4% kunt rijden (tot een maximale cataloguswaarde van € 50.000).
Jouw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als je jouw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel bij jouw loon. Dit is de bijtelling. Nieuwe auto's die in 2021 op kenteken zijn gezet hebben een bijtelling van 12% (0 gr/km CO2-uitstoot) of 22%.
Totale autokosten zijn minder dan de waarde van het privégebruik. Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale autokosten.
Het bijtellingspercentage dat geldt op de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam wordt gesteld, blijft 60 maanden geldig. Gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname.
Rijdt niet meer dan 500 kilometer privé per jaar
Een onderdeel van de Verklaring geen privégebruik auto is dat de werknemer middels een sluitende rittenregistratie kan aantonen dat er niet meer dan 500 kilometer privé per jaar in de auto van de zaak wordt gereden. Dan hoeft er geen bijtelling te worden betaald.
Je hoeft geen bijtelling te betalen wanneer je een auto van de zaak voor minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt. Je moet dan wel een rittenregistratie bijhouden. Voor elke rit die je met de auto maakt moet je aangeven hoeveel kilometer deze was en of deze zakelijk of privé was, veel gedoe dus.
Tesla bijtelling in 2022 en 2023
In 2022 betaal je voor een Tesla Model Y Long Range AWD van € 65.990,- incl. BTW een gecombineerd bijtellingstarief van 16% en 22%: 16 procent over de eerste 35.000 euro en over het resterende bedrag betaal je 22% bijtelling.
De bijtelling in 2023 is 22%. Dat geldt voor alle auto's die CO2 uitstoten, inclusief (plug-in) hybride auto's. Voor een volledig elektrische auto is de bijtelling 16% in 2023. Dat geldt tot een drempelbedrag van € 30.000 (de aanschafprijs van de auto).
Want wanneer jouw auto van de zaak 15 jaar of ouder is, dan betaal je niet langer bijtelling over de cataloguswaarde van de auto, maar bijtelling over de waarde van de auto in het economisch verkeer. Een doorsnee middenklasse auto van 15 jaar oud is doorgaans nog een paar duizend Euro waard in het economisch verkeer.
Wanneer je privé gaat rijden met de auto dan ziet de belastingdienst dit als loon, waarover jij als werknemer belasting moet betalen. Het extra stuk inkomen dat bij jouw loon wordt opgeteld, dat noemt men bijtelling.
Met een bedrijfsauto mag u jaarlijks maximaal 500 kilometer privé rijden. Wanneer u meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, dan moet u voor dit gebruik extra kosten afdragen. Dit geldt voor u als ondernemer, maar ook voor uw werknemers.
Bijtelling afkopen is alleen mogelijk als je een bestelauto hebt die door meerdere werknemers gebruikt wordt. Als je als zzp'er geen rittenregistratie wilt bijhouden, kun je overwegen een verklaring 'Uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' in te vullen.
Het standaard bijtellingspercentage in 2021 is 22%. Om bijtelling te berekenen hanteer je de volgende rekensom: Oorspronkelijke catalogusprijs + BTW + BPM X 0,22. Let wel, dit is de bruto bijtelling van de bedrijfsauto.
De bijtelling geldt voor elke auto waarmee u, omgerekend naar een kalenderjaar, meer dan 500 privékilometers rijdt. Rijdt u met geen van de auto's meer dan 500 kilometer privé, dan telt uw werkgever niets bij. U hebt het hele jaar tegelijkertijd 2 auto's van uw werkgever en een 'Verklaring geen privégebruik auto'.
Bijtellingspercentages in 2022
Net als in voorgaande jaren geldt in 2022 een bijtelling van 22 procent voor benzine- en dieselauto's en hybride aangedreven modellen. Voor elektrische auto's bedraagt de bijtelling in 2022 16 procent, tot aan het drempelbedrag van 35.000 euro.
Bijtelling EV na 5 jaar
Dus een volledig elektrisch voertuig (CO2-uitstoot = 0) die op 1 januari 2019 voor het eerst in gebruik wordt genomen houdt tot en met januari 2024 (5 jaar lang), over de eerste 50.000 euro catalogusprijs, het 4% bijtellingspercentage.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Auto op de zaak
De bijtelling voor de inkomstenbelasting bedraagt € 6.250. Het belastingvoordeel bedraagt dus 42% van (€ 7.926 -/- € 6.250) = € 704. Daarnaast moet je voor het privégebruik 2,7% btw over de cataloguswaarde afdragen, € 675 dus.
Let op: Overstap van géén bijtelling naar wel bijtelling en andersom is gedurende het jaar in principe niet mogelijk. U mag niet zomaar besluiten te stoppen met bijtelling of er (tijdelijk) voor te kiezen de auto wel privé te gebruiken.
De werkgever is immers verantwoordelijk voor toepassing van het juiste bijtellingspercentage, de correcte fiscale waarde en de juiste periode. Als werkgever kan je de werknemer ook vragen bij de Belastingdienst een 'verklaring geen privégebruik auto' op te vragen.