We raden je ten zeerste aan een lage en langzame stroom te gebruiken voor de eerste lading. Stelregel hiervoor is een lading van 3 tot 5 uur met een stroom van 10% van de capaciteit in Ampere-uur. Ook dit kan echter per type accu verschillen.
Oplossingen voor een lege accu
Thuis opladen van je motoraccu: je kunt een motor accu die te leeg is opladen met behulp van een goede acculader. Binnen 24 uur na het aansluiten van de lader moet de accu weer goed zijn, anders is vervangen de enige optie.
Een nieuwe batterij is na activering ongeveer 80% opgeladen. Een eerste keer laden wordt altijd aanbevolen. Nooit snelladen. U vindt een gedetailleerde beschrijving over het opladen van de batterij in de handleiding die bij uw batterij wordt geleverd.
Direct na aankoop: In principe kunt u alle bij ons aangekochte accu's direct gebruiken. Wij adviseren echter om de nieuwe accu eerst nogmaals volledig te laden voordat hij in gebruik genomen wordt. Enige uitzondering zijn de motoraccu's, deze moeten eventueel nog eerst zelf gevuld worden.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
Wanneer de sleutel in het contactslot tot de aanslag gedraaid wordt om te starten, komt er een spanning van 12 Volt op de contactslotaansluiting (klem 50) van de startmotor te staan. Door dit signaal wordt de solenoïde bekrachtigd en vloeit de stroom van de 12v aansluiting door de spoelen.
Het bijvullen van de batterij mag alleen na het laden!!
Om te voorkomen dat er te veel bijgevuld wordt kan er een automatisch watervulsysteem geplaatst worden op de batterij, dit zorgt middels een vlottersysteem dat de batterij niet te vol gevuld kan worden.
De eerste keer kun je de smartphone dus het best helemaal opladen. Dat duurt ongeveer vijf tot zes uur. Daarna is het belangrijk de telefoon op tijd van het stroom te halen en weer op tijd op te laden. De batterij hoeft niet eerst helemaal leeg te zijn.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Spring op je motor en laat de koppeling opkomen
Een motor aanduwen is vrij zwaar, kun je in je eentje doen maar je kunt ook iemand anders je motor laten aanduwen. Je kunt alle handgeschakelde motoren aanduwen maar het is niet voor alle motoren even goed.
Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden. Met dit lijstje en een voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Wij raden je altijd aan de laadspanning van jouw motor te controleren: (dit kan met een eenvoudige multimeter) Deze spanning moet liggen tussen de 13,6 volt en 14,8 volt (afhankelijk van het model). Is dit te hoog of te laag dan ligt dit waarschijnlijk aan de dynamo en/of aan de spanningsregelaar.
Om een stevige auto te starten heb je al snel 100A nodig, maar slechts voor een (paar) seconde(n). Als je accu 20C kan leveren, hoeft die dus maar 5Ah groot te zijn. Let ere wel op dat je powerbank de juiste spanning levert. De meeste leveren alleen 5V, en niet de benodigde 12V.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
Een loodaccu van 12 volt die helemaal volgeladen is levert vaak een voltage van ongeveer 12,7V. Als de loodaccu nog maar 20% heeft dan levert hij nog maar 11,6V. Een volgeladen lithium accu levert 13,6V maar levert 12,9 V op 20%.
Net zoals bij een auto kun je ook voor je motoraccu startkabels gebruiken. Een andere motor (of auto) kan je lege accu zo helpen starten. Je dynamo doet vervolgens de rest en laadt de accu verder op, als hij tenminste nog goed werkt. Sommige motoren kun je ook aanduwen als je geen startkabels hebt.
Gebruik je startkabel die alleen geschikt zijn voor een benzine auto op een diesel, dan loop je de kans dat de kabels te heet worden. Bij een diesel zal namelijk de startstroom een stuk hoger zijn, dan bij een benzine auto. Andersom is dan ook absoluut geen probleem.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.