Laat de motor na het rijden circa 15 minuten afkoelen om de kans op brandwonden tegen te gaan. Zorg dat de auto vlak staat. Je kunt zo makkelijker alle olie uit de motor krijgen. Tip: kantel de auto iets omhoog, zodat alle olie nog beter de auto kan verlaten.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Zorg dat de auto minimaal 10 minuten stilstaat. Zo koel je de motor af en laat je de olie uit de motor terug naar het carter lopen. Dit voorkomt dat de olie die in de motor achterblijft, voor een te lage waarde op de peilstok zorgt. Te veel motorolie bijvullen is hier een gevaarlijk gevolg van.
Laat eerst de motor minimaal een kwartier (!) afkoelen met de motorkap open, zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los, maar doe dit beetje bij beetje.
Wij adviseren om de motor na gebruik in ieder geval een kwartier met rust te laten. In deze 15 minuten is de olie doorgaans wel teruggelopen in het carter en kunt u beginnen met oliepeilen. Om vervolgens de olie bij te vullen. Het is hierbij dus niet echt van belang of de motor helemaal afgekoeld is of niet.
De temperatuur van koelvloeistof kan flink oplopen wanneer de motor draait. Het kan dan ook gevaarlijk zijn om het bij te vullen terwijl de motor nog warm is. Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden. Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.
Bij een rood lampje moet u de auto tot stilstand brengen, en wachten tot de motor is afgekoeld. Vervolgens kunt u het oliepeil controleren, en bijvullen waar nodig.
Waar de ene fabrikant over 'normaal' verbruik spreekt bij 1 liter per 1.500 kilometer kan de ander een norm hanteren van 1 liter per 5.000 kilometer. Het bijvullen van de olie zal de gebruiker in de regel alleen doen als daar een reden voor is en dat is in de praktijk pas als het waarschuwingslampje gaat branden.
Een laag oliepeil duidt vaak op olieverbruik of olielekkage. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Bij extreem laag oliepeil gaat er een rood lampje branden op het dashboard. Stop direct met rijden, want het doorrijden kan immers zorgen voor grote problemen.
De risico's van een teveel aan olie in je motor.
Een overvolle motor kan toch wel flinke problemen veroorzaken: Druk opbouw: Net zoals een ballon die kan knappen als hij te veel wordt opgeblazen, kan een motor met te veel olie lekkages of zelfs schade veroorzaken.
Te veel aan olie kan lekkages opleveren en in het ergste geval zelfs het draaiend gedeelte van de motor zwaar beschadigen. Dan moet er wel sprake zijn van ruim boven maximum. Zoals in uw geval zal 'n kwart liter te veel géén consequenties hebben, hoewel u wel degelijk uw dealer hierover moet aanspreken.
Als dit lampje brandt is uw oliepeil mogelijk te hoog of te laag. U kunt de auto het beste stoppen en direct uw oliepeil controleren. Vul als nodig motorolie bij of tap af. Blijft het lampje branden neem dan even contact met ons op.
Warmdraaien slecht voor motor, duur en milieuonvriendelijk
Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt.
Een normale bedrijfstemperatuur is ongeveer 90 graden. Dan slaat de fan in bij 95 graden en bij 85 graden slaat die weer af. Als een motor boven de 100 graden komt dan zou ik het eens iets verder gaan onderzoeken. Dit is niks om je zorgen over te maken.
Als een motor oververhit raakt, merk je dit aan een aantal symptomen. Een belangrijke indicator is de temperatuurmeter. Als deze in het rood staat, stop dan onmiddellijk met rijden, want dit is een belangrijke waarschuwing. Een ander teken kan zijn dat het lampje van de koelvloeistof gaat branden op het dashboard.
Stoom uit de motorkap: Als de motor oververhit raakt, kan er stoom uit de motorkap komen. Dit is een duidelijk teken dat er iets mis is. Hoge motortemperatuur: Het temperatuurmetertje op het dashboard kan aangeven dat de motortemperatuur hoger is dan normaal. Dit kan betekenen dat de motor oververhit raakt.
Door te hoge temperaturen kunnen ze te veel uitzetten en meer wrijving veroorzaken. Hierdoor loopt de temperatuur nog hoger op. Onderdelen kunnen zelfs vast komen te zitten, waardoor de hele motor vastloopt. Door de hoge temperaturen kunnen andere onderdelen als pakkingen, sensoren en dergelijke ook beschadigd raken.
Doorrijden. Bij deze waarschuwingslampjes kunt u nog doorrijden, maar is het vaak wel belangrijk snel een garage te bezoeken. Brandt dit lampje oranje dan is het oliepeil te laag. U kunt uw reis vervolgen, maar vul zo spoedig mogelijk de olie bij.
Een te laag motoroliepeil is niet alleen schadelijk voor de motor, maar kan er ook voor zorgen dat de auto plotseling stilstaat. Heel gevaarlijk! Niet voor niets luidt het advies: controleer iedere maand het motoroliepeil. Wacht niet tot het oliedruklampje ineens brandt en u de auto stil moet zetten.